Bénák, előre! – Népünnepély volt a 2. Rehab Critical Mass

Lokál

Délután három órakor indult a 2. Rehab Critical Mass a Clark Ádám térről, rég láttunk ennyi jókedvű embert.

Megszokhattuk, ha vonulás van, pláne érdekérvényesítő vonulás, az feszültséggel jár. A 2. Rehab Critical Masst látatlanban simán egy ilyen demonstrációnak könyvelhetnénk el, hiszen a hivatalos program szerint a menet „a fogyatékossággal élő emberek életminőségének javításáért” indult, márpedig egy ilyen téma esetén a legutoljára ugrik be a derű. Csakhogy – és ezt már a tavaly őszi első Rehab is bebizonyította – itt nem a düh, az elkeseredettség vitte az utcára embereket, vagy ha igen, akkor jól sikerült álcázniuk.

false

 

Fotó: A szerző felvételei

Pedig a szervezők a következőképp foglalták össze a célt: „A résztvevők a szimbolikus jelentőségű 0 kilométerkőtől induló közös felvonulással szeretnék felhívni az emberek figyelmét a fogyatékossággal élő emberek társadalmi kirekesztésére, azokra a súlyos problémákra és hiányosságokra, amelyek haladéktalan megoldást igényelnek: akadálymentesítés, integráció, inkluzív oktatás, rehabilitáció, támogató szolgálat kibővítése, intézményi kiváltás (mamutintézmények helyett lakóotthonok), munkalehetőségek biztosítása, védett munkahelyek, ápolási díj, szakemberek megbecsülése. Csak néhány téma, melyben a fogyatékossággal élők közössége egyenlő bánásmódot és az egyenlő esélyek megteremtését szeretné elérni.” De mintha mégsem erről szólt volna ez a délután.

false

Amikor a menet a Lánchíd közepére ért, és megtörtént az első nagy, „közös fellépés”, azt érezhettük, hogy még az olyan egyszerű megnyilvánulás – színes lufik eleresztése – a derű erejétől sokkal nagyobb erőt tud képviselni, mint amikor a „sima tüntetésen” az illetékes politikusnak (vagy inkább valamelyik zavart hivatalnokának) átadnak egy petíciót, amit aztán iktatnak és gyorsan elfelejtenek. Ezt a lánchídi akciót nem lehet csak úgy elfelejteni.

A több ezer résztvevő az Erzsébet térig vonult, ahol estig tartó népünnepély rajtolt, mindenki találhatott kedvére való műsort, és szerencsére az időjárás sem akadályozta az eleve „akadálymentesített és gyermekbarát” programokat. Kiss Csaba ötletgazda a következőt mondta a színpadon: „Nem szeretem fényezni magam, de tudtam és reméltem, hogy kétszer annyian leszünk, mint tavaly. Elmondhatom, hogy ennyi bénát egy kupacban nem láttam még!”

false

A szervezők kiáltványát Kovács Krisztián színművész olvasta fel, de mielőtt elkezdődött volna a koncertprogram, az eredeti Critical Masshoz hasonlóan itt is történt egy nagy, közös „emelés”, igaz, csak a karunkat emeltük a magasba. Mégis úgy tűnt, hogy még a Holdról is lehetett látni. De vajon az illetékes minisztériumok, államtitkárságok észrevették-e, és ha igen, elgondolkodnak-e azon, amiért ez a lelkes tömeg írásban, szóban, de legfőképp a jelenlétével tüntetett?

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.