Két hétig az iskola folyosóján tanult egy autista kisdiák

  • Kocsis Noémi
  • 2019. október 28.

Lokál

A négygyermekes családban két autista gyermeket is nevelnek. A kisebbik, Levente, édesanyja írása szerint október elejétől a második hetet töltötte az iskolája folyosóján. Volt asztala, széke odakint, de nem mindig volt vele pedagógus és nem voltak ott a tanulásához szükséges eszközök sem. Az iskolavezetés szerint ők csak pozitívan diszkrimináltak.

Édesanyja írása szerint többnyire egyedül ücsörgött a folyosón Levente, aki egyébként egy autizmus-specifikus osztály tanulója.

Arról, hogy milyen az élet két autista gyermekkel, Tóth-Turgonyi Dóra évek óta vezet egy blogot, amelyen részletesen dokumentálja életüket, ezzel is segítve a hozzájuk hasonló családokat. Az autizmus-specifikus mentorszülőként is munkálkodó anya leírása szerint a jelenlegi ügy oda nyúlik vissza, amikor a Leventét is oktató, egyébként túlterhelt óbudai iskolában tagozat-átszervezést hajtottak végre. A fiú egy másik osztályba került.

A kényszermegoldás nem vezetett eredményre. A túlzsúfoltság és szakemberhiány miatt az iskola nem tudja megoldani, hogy a speciális igényekkel élő, befelé forduló, hangosságtól irtózó autista gyerekek folyamatosan izgő-mozgó diákokkal tanuljanak együtt. Leventének az osztályban sem lett saját asztala, a hiperaktív diákok egyike bántalmazta is. Emiatt az érzékeny, ép elméjű kisfiú egy idő után egyszerűen nem volt hajlandó bemenni a terembe, további atrocitásoktól tartva.

Levente autizmusában közép-súlyosan érintett

Levente autizmusában közép-súlyosan érintett

Fotó: autizmuslive.blog.hu

Az arcába harapott, a nyakánál rángatja

Probléma, hogy a két szóba jöhető osztály egyikét sem rá szabták. A magasabb színvonalú, ép elméjű gyerekek közé hiába férne be, ott nem tudnak foglalkozni vele. Levente autizmusában közép-súlyosan érintett.

„Kértem a viselkedésterápiát ezredszerre, továbbá megállapodtunk egy tavalyi tanévre vonatkozó (!) viselkedési napló vezetésében. Jeleztem, hogy X. és Y. állandóan zaklatja Leventét, Y. fizikai értelemben is. X. az arcába harapott, napi 7 órán keresztül az arcába dübörög, a nyakánál fogva rángatja, beleordít a fülébe, mert arra rájött, hogy Levente hangérzékeny, és azonnal kiborul. Így pedig milyen jó vicc végignézni, amikor Levit megbüntetik. Kértem, hogy távolítsák el az agresszív Y. mellől, mert nem szeretném több kék folttal hazavinni” – mondta az anyuka.

A nyár elején véget ért tanévben a laikus számára is kiderül, az iskolában a gyermek jogait többször megsértették. Sérül a hozzátartozóknak a gyermekkel kapcsolatos tájékozódási joga is, s amikor a gyermeket egyedül hagyják, akkor érthetetlen, magyarázat nélkül maradt fizikai és lelki sérüléseket szenvedett el, amelyről a szülők csak később kapnak – s akkor is hiányos – tájékoztatást. Nyáron a család mindent elkövetett, hogy valamelyest visszaadják Levente önbizalmát. Nem sikerült, a gyereket már a tanévnyitóról ki kellett vinni, mert a korábbi osztálytársai ismét bántalmazták.

Kikerült a terem ajtaja elé

Az új tanévben sem javult a helyzet. Az intézmény az édesanya szerint folyamatosan hárította a felvetett problémákat, nem intézkedtek érdemben. Szeptember 16-án, a Fogyatékos Gyermekek Világnapja alkalmából szervezett állatkerti kirándulásra pedig csak úgy voltak hajlandók elvinni a fiút, ha egy családtag is elkíséri. Dóráék szerint mindez végül oda vezetett volna, hogy Leventét végül kivegyék az egyébként körzetes iskolából, és magántanulóvá váljon. Ezt anyagi és más szempontból sem tudnák vállalni.

Levente, kint, az osztályterem előtt...

Levente kint, az osztályterem előtt...

Fotó: autizmuslive.blog.hu

„A tanév második hetében újra leültünk beszélni pedagógussal, osztályfőnökkel. Jeleztük és kértük a gyerekek egymástól való elszeparálását, mert lehetetlen, hogy Leventét többször is össze-vissza rúgták és csipkedték a nap folyamán. Azt is kértük, hogy ez vonatkozzon a reggeli ügyeletre is. Illetve azt is nyomatékosan igényeltük, hogy a fiunk oktatása autizmus-specifikusan történjen, az illetékes bizottság által előírt módon. Kértük a Leventére vonatkozó törvények betartását, az SNI-oktatást és azt is, hogy számára legyen egyéni asztal és szék, pont úgy, ahogy a tavalyi tanév végén két hétig jól működött. E kéréseinknek szeptemberben háromszor is hangot adtunk” – mesélte tovább a történteket Tóth-Turgonyi Dóra.

Október elején viszont történt valami addig nem tapasztalt. Levente kikerült a folyosóra, a terem ajtaja mellé. Az intézmény illetékesei szerint ülhetne a teremben is, csakhogy ott – mivel korábbi bántalmazóit nem távolítják el a közvetlen közeléből, sőt, egy asztalhoz ültetik vele – elég szakember hiányában és hallásérzékenysége miatt ismét kiborulna és zavarná a többieket.

Nem mert bemenni az osztályba

Az intézmény azt a megoldást választotta, hogy kitette a tízéves fiút a teremből a folyosóra. A szülőknek nem szóltak előre, csak délután szembesültek a helyzettel, amikor a gyerekért mentek.

„Mára ott tartunk, hogy Levente a bizalomvesztés és a folyamatos abúzus miatt teljességgel elzárkózik szinte mindentől és mindenkitől. A gyógypedagógusától tanulási helyzetet sem fogadja el, viszont más, az iskolában tanító gyógypedagógustól, vagy asszisztenstől igen. Az őt bántalmazó osztálytársa elől folyamatosan menekül, reggelente nem hajlandó a saját osztályába bemenni, más osztályba viszont igen. Viszont miután más osztályba nem mehet, mert státusza a speciális 'C' osztályhoz köti, így a gyermek az iskolai folyosón tölti az intézményben töltött időt” – folytatta a kisfiú anyja.

Tóth-Turgonyi Dóra ezt nem hagyta szó nélkül és időpontot kért az intézmény vezetőségétől. A megbeszélésen főképp azt hallgathatta, mi is a baj a fiával. Meglátása szerint az iskola nem igazi partner a helyzet megoldásában.

„A harmadik napon az iskola vezetésével egy értekezlet miatt nem lehetett érdemben tárgyalni. De már aznap azt is tapasztaltam, hogy az osztályban lévő korábbi külön íróasztalánál, amit a gyermek igazgatói utasításra kapott, már másik osztálytársa ül. Levente folyamatábráit és jutalmazási rendszerét is eltávolították onnan, ő pedig továbbra is a folyosón, kirekesztett helyzetben kénytelen 'tanulni'. Kértem a helyzet azonnali megszüntetését” – hangsúlyozta az édesanya.

Az iskola ezt nevezi pozitív diszkriminációnak

Az iskola ezt nevezi pozitív diszkriminációnak

Fotó: autizmuslive.blog.hu

Pozitív diszkriminációnak felel meg

Hozzátette, Levente egy péntek reggel már egyáltalán nem akart iskolába menni. Ismételten jelezte az iskolavezetésnek, hogy a probléma továbbra sem oldódott meg, a gyakorlat kirekesztő és diszkriminatív. Beszélt az iskolában kialakult helyzetről az intézmény pszichológusával is, aki nem is tudott a történtekről. Majd újfent nyomatékosan kérte a folyosói elhelyezés azonnali megszüntetését. Főként, mert a gyermek jó szándékú, magasan funkcionáló, minden agressziót nélkülöző autista, aki sértett ebben a helyzetben, mégis neki kell a büntetést viselnie.

Dóra a tagozatvezetőt is megkereste. Tőle azt a választ kapta, meg fogják oldani a helyzetet. A tagozatvető szerint egy jó gyakorlatról van szó, ami pozitív diszkriminációnak felel meg. Végül közölték, hogy hasonlóra már máskor is volt példa.

Válasz nélkül

Kérdéseinkkel megkerestem az Óbudai III. Kerületi Óvoda, Általános Iskola és Egyesített Módszertani Intézményt. Ott elzárkóztak a válaszadástól, és a fenntartó Észak-Budapesti Tankerületi Központhoz irányítottak, ám október 14-e óta onnan sem érkezett válasz.

Arra voltam kíváncsi, mi indokolja a folyosói tanítást, amikor lenne más, szakmailag megfelelő megoldás. Az is érdekel, miként értelmezi integráció és a tolerancia jegyében létrehozott intézmény a diszkrimináció fogalmát? Szerintük történt-e jogsértés? Érdeklődtem Levente tanulási előmenetelének garanciájáról és az iskola esetleges dolgozói létszám- és eszközhiányáról is.

A család gyermekjogi szervezeteket is megkeresett, de nem sikerült ilyen jellegű segítséget kapniuk.

Hátszél

Az intézmény honlapja szerint jelenleg is keresnek osztálytanítót, logopédust, egyéni fejlesztőt. Mint írják, a speciális tagozaton a “Mindent a gyermekért!” elv alapján dolgoznak.

A tízéves Levente cikkünk megjelenésekor elvileg már nem a folyosón tölti az iskolai napjait. Az iskolavezetés intézkedésére (Dóra azt gyanítja – bár erre bizonyíték nincs –, hogy az időközben lezajlott önkormányzati választások olajozták meg egy kicsit az ügymenetet, a nagy fia ugyanis ellenzéki képviselőként bejutott az egyik fővárosi testületbe) a teremben van asztala, amelyhez vonakodva bár, de le is ült. Ám a helyzet bármikor változhat, az intézmény ugyanis az alapprobléma nem szűnt meg, a fiú ugyanúgy a bántalmazó osztálytárs közelében kénytelen tölteni a napjait. A szülők szerint így lehetetlen rávenni, hogy tartósan a teremben maradjon majd, csak idő kérdése, hogy ismét a folyosóra kerüljön, ha ott érzi magát biztonságban.

A fiú elzárkózik szinte mindentől és mindenkitől

A fiú elzárkózik szinte mindentől és mindenkitől

Fotó: autizmuslive.blog.hu

„Ő nem egy tárgy!”

„Az én gyermekem nem kezelhetetlen, agresszív autista! – mondja Dóra. – Autista, igen, de oktatható, normál IQ-övezetű gyermek. Joga van autizmus-specifikus környezetben tanulni. Joga az állapotához mért oktatás. Joga, hogy feltételek nélkül iskolai programokon részt venni és autizmus-specifikus, az állapotához mért legempatikusabb környezetben eltölteni az iskolai szabadidejét. Ő nem egy tárgy, aki csak úgy ide-oda pakolható.”

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.