Kopasz embereknek szerveznek külön vetítést Jórgosz Lánthimosz új filmjéből

Mikrofilm

Vagy azoknak, akik hajlandók legborotváltatni a fejüket – de csak az Egyesült Államokban. A Bugonia magyarországi forgalmazója nem tervez hasonló marketingakciót.

Jórgosz Lánthimosz rendező mindegyik filmjével igyekszik sokkolni, vagy legalábbis felrázni a közönséget. A Greek Weird Wave (az ún. görög furcsa hullám, egy 2006-2008 körül kibontakozó görög filmes mozgalom – a szerk.) legismertebb alkotóját a Kutyafog című, Oscarra is jelölt filmjével ismerte meg a világ: három testvérről szól, akiket mindentől hermetikusan elzárva nevelnek. A homárt már nemzetközi koprodukcióban, olyan sztárokkal készítette, mint Colin Farrell és Rachel Weisz: egy olyan világban játszódik, ahol a szingliknek 45 napjuk van párt találni, különben állattá változtatják őket. Az Egy szent szarvas meggyilkolásában egy fura tinédzser egy sikeres sebész életére tör; A kedvencben pedig azt láthatjuk, hogyan folyik groteszk vetélkedés I. Anna brit királynő kegyeiért. Ezt tíz Oscarra jelölték, és egyet el is nyert. Ettől nagyobb Oscar-kedvenc azonban csak következő filmje, a Frankenstein-parafrázis Szegény párák volt, melyet tizenegy díjra jelöltek, és négyet hazavitt. A rendező ezután sem lassított: tavaly A kegyelem fajtáival egy közel három órás antológiafilmmel jelentkezett, és már itt is van új, idei filmje, a Bugonia.

Ezzel Lánthimosz visszatér a kortárs közeghez és napjaink problémáihoz: a középpontjában két konteóhívő áll, akik elrabolnak egy cégvezetőt, mert meggyőződésük, hogy valójában egy űrlény, aki el akarja pusztítani a Földet. A film a 2003-as koreai Mentsétek meg a zöld bolygót! című sci-fi-vígjáték remake-je, a főszerepben Lánthimosz kedvenc színésznőjével, a Emma Stone-nal; ő játssza a gyógyszergyári CEO-t, akit Jesse Plemons és Aidan Delbis hibbantnak tűnő karakterei elrabolnak és kopaszra borotválnak. A film premierje az idei Velencei Filmfesztiválon volt, ahol ugyan a fődíjat nem, csak a környezetvédelmi Green Drop Awardot nyerte el (megosztva Enyedi Ildikó Csendes barátjával), ám az előrejelzések szerint jó pár kategóriában találkozhatunk majd vele a jövő évi Oscaron.

Még azelőtt azonban szeretnének a forgalmazók minél nagyobb felhajtást csapni körülötte, ennek részeként pedig a Los Angeles-i Culver Theaterben különleges, premier előtti vetítést tartanak. Kopasz vagy, vagy hajlandó vagy kopasszá válni?” – olvasható a vetítés figyelemfelkeltő hirdetésében. Erre ugyanis csak haj nélküli nézőket várnak, vagy olyanokat, akik belemennek, hogy kopaszra borotválják a fejüket. Az este 8-kor kezdődő vetítés előtt ugyanis már két órával ott lesz a moziban egy fodrász, hogy bárkit megszabadítson hajától, aki meghozza ezt az áldozatot a belépés érdekében.

Nem ez az első, szenzációhajhász marketingtrükk mostanában, amivel igyekeznek visszacsábítani az embereket a mozikba: a jegyeladások ugyanis még mindig nem tértek vissza a Covid előtti szintre, a streamingek pedig folyamatosan elszipkázzák a nézőket a filmszínházak elől. A hosszú menetelés című legújabb Stephen King-adaptációnak például egy olyan speciális vetítést szerveztek, ahol a nézőknek egy futópadon folyamatosan tartaniuk kellett a 3 mérföld per órás (4,8 km/h) sebességet, különben kirúgták őket a teremből. Tavaly augusztusban pedig a Longlegs: A rém című pszichológiai horrorra kaptak ingyen jegyet azok, akik valamelyik hónap 14-én születtek. Azt az akciót a fővárosi Corvin, Toldi és Kino mozi is átvette.

A Bugonia nálunk november 6-án jön a mozikba, a forgalmazó UIP-Duna Film kérdésünkre közölte: nem készülnek kopasz embereknek szóló különleges vetítéssel.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.