Jórgosz Lánthimosz rendező mindegyik filmjével igyekszik sokkolni, vagy legalábbis felrázni a közönséget. A Greek Weird Wave (az ún. görög furcsa hullám, egy 2006-2008 körül kibontakozó görög filmes mozgalom – a szerk.) legismertebb alkotóját a Kutyafog című, Oscarra is jelölt filmjével ismerte meg a világ: három testvérről szól, akiket mindentől hermetikusan elzárva nevelnek. A homárt már nemzetközi koprodukcióban, olyan sztárokkal készítette, mint Colin Farrell és Rachel Weisz: egy olyan világban játszódik, ahol a szingliknek 45 napjuk van párt találni, különben állattá változtatják őket. Az Egy szent szarvas meggyilkolásában egy fura tinédzser egy sikeres sebész életére tör; A kedvencben pedig azt láthatjuk, hogyan folyik groteszk vetélkedés I. Anna brit királynő kegyeiért. Ezt tíz Oscarra jelölték, és egyet el is nyert. Ettől nagyobb Oscar-kedvenc azonban csak következő filmje, a Frankenstein-parafrázis Szegény párák volt, melyet tizenegy díjra jelöltek, és négyet hazavitt. A rendező ezután sem lassított: tavaly A kegyelem fajtáival egy közel három órás antológiafilmmel jelentkezett, és már itt is van új, idei filmje, a Bugonia.
Ezzel Lánthimosz visszatér a kortárs közeghez és napjaink problémáihoz: a középpontjában két konteóhívő áll, akik elrabolnak egy cégvezetőt, mert meggyőződésük, hogy valójában egy űrlény, aki el akarja pusztítani a Földet. A film a 2003-as koreai Mentsétek meg a zöld bolygót! című sci-fi-vígjáték remake-je, a főszerepben Lánthimosz kedvenc színésznőjével, a Emma Stone-nal; ő játssza a gyógyszergyári CEO-t, akit Jesse Plemons és Aidan Delbis hibbantnak tűnő karakterei elrabolnak és kopaszra borotválnak. A film premierje az idei Velencei Filmfesztiválon volt, ahol ugyan a fődíjat nem, csak a környezetvédelmi Green Drop Awardot nyerte el (megosztva Enyedi Ildikó Csendes barátjával), ám az előrejelzések szerint jó pár kategóriában találkozhatunk majd vele a jövő évi Oscaron.
Még azelőtt azonban szeretnének a forgalmazók minél nagyobb felhajtást csapni körülötte, ennek részeként pedig a Los Angeles-i Culver Theaterben különleges, premier előtti vetítést tartanak. „Kopasz vagy, vagy hajlandó vagy kopasszá válni?” – olvasható a vetítés figyelemfelkeltő hirdetésében. Erre ugyanis csak haj nélküli nézőket várnak, vagy olyanokat, akik belemennek, hogy kopaszra borotválják a fejüket. Az este 8-kor kezdődő vetítés előtt ugyanis már két órával ott lesz a moziban egy fodrász, hogy bárkit megszabadítson hajától, aki meghozza ezt az áldozatot a belépés érdekében.
Nem ez az első, szenzációhajhász marketingtrükk mostanában, amivel igyekeznek visszacsábítani az embereket a mozikba: a jegyeladások ugyanis még mindig nem tértek vissza a Covid előtti szintre, a streamingek pedig folyamatosan elszipkázzák a nézőket a filmszínházak elől. A hosszú menetelés című legújabb Stephen King-adaptációnak például egy olyan speciális vetítést szerveztek, ahol a nézőknek egy futópadon folyamatosan tartaniuk kellett a 3 mérföld per órás (4,8 km/h) sebességet, különben kirúgták őket a teremből. Tavaly augusztusban pedig a Longlegs: A rém című pszichológiai horrorra kaptak ingyen jegyet azok, akik valamelyik hónap 14-én születtek. Azt az akciót a fővárosi Corvin, Toldi és Kino mozi is átvette.
A Bugonia nálunk november 6-án jön a mozikba, a forgalmazó UIP-Duna Film kérdésünkre közölte: nem készülnek kopasz embereknek szóló különleges vetítéssel.