Épül. Szépül? Átalakuló budapesti folyópartok

  • Szalai Anna
  • 2019. augusztus 11.

Lokál

Gyors iramban zajlik a fővárosi Duna-part hasznosítása, most éppen a Vigadó előtt építenének teraszt. Ismerős nevek a beruházók között.

A kormány tavaly szeptemberben úgy döntött, hogy a Lánchíd felújítása mellett átalakítaná a Clark Ádám teret, a Széchenyi teret, valamint a József Attila utcát. Ugyanebben a határozatban szerepel az is, hogy a 2-es villamos pályájának felújításához, illetve a kisföldalatti vonalának meghosszabbításához kapcsolódva a Vigadó tér előtt lefednék az alsó rakpartot, és a tetején egy Duna fölé nyúló közösségi teraszt alakítanának ki.

Fleischer Tamás, az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa szerint a korábbi tervekkel ellentétben ez nem a rakpart kiszélesítéséről – és ezzel a folyó medrének szűkítéséről – szól. A kérdés az, hogy megoldható-e ez úgy, hogy ne másfél méterrel magasabbra kerüljön a terasz szintje a Vigadó térhez képest – mondja az Akadémia kutatója.

A kormány aztán idén tavasszal némileg módosította határozatát: a Lánchíd járdakonzoljának szélesítését kivette a programból, és egymilliárd forinttal csökkentette a projekt támogatását. A híd körüli közterek átalakítása – beleértve a Vigadó téri teraszépítést – viszont benne maradt. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Tarlós István főpolgármester nem sokkal később azt mondta, hogy a hídfelújításból levett egymilliárdot a köztéri projektekre költenék. A Miniszterelnökség nem válaszolt a Magyar Narancs részleteket firtató kérdéseire, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) viszont igen.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

Az alsó rakpart Vigadó tér előtti szakaszának lefedése szorosan összefügg a Lánchíd és a kapcsolódó műtárgyak, valamint a környéki közterek, így a Széchenyi tér átalakításával, amelyek végleges műszaki tartalmáról az április végén megjelent két kormányhatározat rendelkezik – írják. A Fővárosi Önkormányzat megbízásából a BKK a Miniszterelnökséggel együttműködésben megkezdte egy tervezési diszpozíció összeállítását, amely tartalmazza a terasz esetleges kialakításához kapcsolódó szakértői vizsgálatot is. További lépésekről e vizsgálat elkészülte után dönthetnek. A vizsgálatra vonatkozó közbeszerzési eljárás megindításáról a BKK igazgatósága 2019. június 12-i ülésén döntött.

Közvetlenül a tavaly szeptemberi kormányhatározat megjelenése előtt kapott zöld utat a Vigadó melletti – az egykori Mahart-székházat, illetve két másik épületet, köztük a Futura-házat magába foglaló – tömb átépítése. Az építési engedély kiadásával az utolsó akadály is elhárult a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó BDPST Group elől. Orbán Viktor miniszterelnök veje az épület szinte teljes kibelezésével ötcsillagos dizájnszállodává és prémium lakóépületté formálja a műemléki védettséget is élvező – ám azt egy kormányrendelettel a külső homlokzatra redukáló – szecessziós házat.

Tiborczék nagyvonalúan megígérték a belvárosi önkormányzatnak, hogy az építkezés után helyreállítják az útburkolatot és hozzájárulnak a Vörösmarty tér és környezete felújításához.
A beruházást az após-miniszterelnök vezette kormány már tavaly júliusban „nemzetgazdasági szempontból ki­emelt beruházássá” nyilvánította, ezzel kiiktatva az engedélyeztetés rögös útját. A korábban belvárosi polgármesterként ténykedő Rogán Antal kabinetminiszter felügyelte Magyar Turisztikai Ügynökséget egyébként mindkét – a Vigadó-terasz és a szálloda – beruházás előkészítésébe bevonták.

Régi szép idők - Mahart Székház 1961

Régi szép idők - Mahart Székház 1961

Fotó: Wikipédia

 

Szárnyaló fantázia

A belvárosi rakpart rendezése évtizedek óta elő-előkerül. Finta József építész egyébként már az InterContinental Szálló tervezésekor felvetette a Dunakorzó előtti pesti rakpart lefedését, az autóforgalom felszín alatti elvezetését, felette pedig egy terasz kialakítását – ebből nem lett semmi. Az építész a Magyar Narancsnak azt mondta, ma is jó ötletnek tartja a Vigadó tér kinyújtását a Duna felé, hiszen a folyó Budapest legfőbb látványeleme, amit nem használunk értékén.

De rögtön hozzáteszi, ez annyira összetett feladat, hogy eddig mindenkinek beletört a bicskája. Az árvízvédelmi szempontok mellett nem lehet figyelmen kívül hagyni a közlekedésszervezést sem, hiszen az alsó rakparton áramló gépkocsikat valahová el kellene terelni.

A pesti Duna-part rendezésére négy évvel ezelőtt kiírt Rak-Park pályázaton a Finta Építész Iroda a Garten Stúdióval közösen indult. Ebben a tervben is szerepelt a Vigadó teret a Duna felé kibővítő terasz, amely alatt elvezették volna a rakpart forgalmát. (A Finta Stúdiót egyébként sem a főváros, sem a kormány nem kereste meg az új kormányzati ötlet okán.) A pályázaton a Korzó Tervezési Stúdió nyert.

Dunakorzó

Dunakorzó

Fotó: Wikipédia

 

A Korzó terveiben egyáltalán nem szerepelt sem a rakpart lefedése – a kiírás egyébként megtartandóként jelölte meg az autóutat –, sem a terasz; a terv vezérgondolata az alsó rakpart akadálymentes bejárhatósága volt a Parlamenttől a Szabadság hídig. A Korzóval szerződést is kötött a főváros. Az időközben építési engedéllyel is megerősített tervek és a kor­mány­elképzelések összehangolásáról megkérdeztük Grabner Balázst, a Korzó Stúdió vezető tervezőjét, aki azonban azzal hárította el a Narancs érdeklődését, hogy titoktartási szerződés köti, így semmit sem árulhat el a projektről.

A Magyar Urbanisztikai Társaság (MUT) június eleji, a Duna-part megújítási folyamatáról szóló rendezvényén viszont azt mondta, hogy azért nem a teraszos megoldás mellett döntöttek, mert ahhoz vagy a teraszt kéne a Vigadó tér jelenlegi szintjénél jóval magasabbra emelni – amely akár a budai panorámát is kitakarhatja –, vagy az autóutat kéne jóval lejjebb vinni, mely utóbbi rendkívül költséges lenne. A rakpartok lefedése, különösen egy emelt teraszos megoldás veszélyeztetheti a rakpartok műemléki védettségét és UNESCO világörökségi helyszíni státuszát is. A MUT ülésén többen is kifejezték aggodalmukat, hogy a megvalósítás során a politika felülírhatja a minőségi megoldásokra törekvő tervezői elképzeléseket. Nem alaptalanul aggódnak.

Benne vagyunk a vízben - Ybl Miklós tér 2013

Benne vagyunk a vízben - Ybl Miklós tér 2013

Fotó: MTI

 

A Duna-part megújításának nyitányaként a 2017-es vizes világbajnokságra elkészült északi szakaszt sokan bírálták sivár kősivatag jellege miatt; helyenként még kerítést is húztak, nehogy a városlakó véletlenül lejuthasson a vízhez. Az viszont nem jutott eszébe sem a tervezőknek, sem a városvezetőknek, hogy nyugat-európai példákra hajazva kis üzleteket, büféket, kocsmákat alakítsanak ki a támfalakban; mintha direkt úgy alakították volna ki a sétányokat, hogy senkinek se legyen kedve azokon sétálni.

Építeni megéri

Az ingatlanfejlesztők a politikusoknál is jobban szeretik a Dunát, minden nagyobb befektető megpróbált kihasítani magának egy-egy partszakaszt. Garancsi Istvánnak, a NER egyik futtatott vállalkozójának többet is sikerült. Az egyik 40 hektárnyi éppen az egykori Demján-birodalommal szemben van, a Kopaszi gátnál. A Duna és a Lágymányosi-öböl közötti földnyelven már érkezése előtt megnyílt a közpark: ehhez – egyelőre – még Orbán barátja sem mert nyúlni. A Budafoki út–Dombóvári út közrefogta terület beépítésekor viszont meglódult a fantáziája: a negyedbe tervezett épületek közül a Mol felhőkarcolója váltotta ki a legélesebb vitát.

Lázár János – időközben Hódmezővásárhelyre visszavonult – kancelláriaminiszterként „tájsebnek” csúfolta, és mindent bevetett, hogy megakadályozza az építkezést – de Hernádi Zsolt Mol-vezér is makacs ember. A kormány végül úgy fogadta el Lázár magasházakat tiltó törvényjavaslatát, hogy a Mol kivételként engedélyt kapott. A főváros pedig addigra már lépett: „javította” városrendezési szabályzatát, így Tarlós István főpolgármester és Hernádi kéz a kézben tehették le a felhőkarcoló alapkövét.

Garancsi a Római-partnál is résen volt: a területen elrendelt változtatási tilalmat 2015 végén feloldották néhány hónapra, s mire 2016 októberében ismét hatályba lépett, öt jól értesült vállalkozó már beadta az építési engedély iránti kérelmet. Köztük volt a Terassa Kft. is, amelynek megbízásából Garancsi cége, a Market építette fel az üdülőapartmanokat, s a projektet Garancsi másik érdekeltsége, a Duna Takarék hitelezte.

Azóta ismét tetszhalálba merevedett a part, eltekintve attól, hogy közben megnyílt a javarészt mobil építményekből álló Nánási kert lakópark. A tőke amúgy jóval korábban – még a Vadkacsa lakópark építésekor – átlépett a parti védvonalon. Azóta a csónakházak közül csak mutatóba maradt néhány, és a part átalakulását alighanem felgyorsítja majd a gátépítés, noha azt egyelőre jegelik – ám e halasztás vélhetőleg csak az idei önkormányzati választásokig tart.

Az Autoker Holding és a Cordia játszótereként beépülő Marina part betonrengetege legfeljebb látszatkapcsolatot ápol a folyóval. Hasonló monstrum épül az óbudai Duna-ág mellé. Waterfront City néven öt hektáron épül új negyed az egykori Buszesz-gyár területén.

Hajógyári Sziget, K-híd

Hajógyári Sziget, K-híd

Fotó: Wikipédia

 


A tervek között egy Óbudai-szigetre átívelő gyalogoshíd is szerepel. Persze, voltak már tervek a szigetre vezető alagútról is, abból sem lett semmi. A Plaza Centers álmodta Álomsziget-projekt bedőlt, és az Orbán-kormány 2013-ban csaknem 4 milliárd forintért visszavásárolta a Hajógyáriként is emlegetett sziget korábban eladott részét.

Az akkori kormányzati elképzelés a Hadrianus-palota visszaépítéséről, valamint egy sport- és rekreációs park létrehozásáról szólt. Azóta csak annyi történt, hogy 2014-ben bezáratták az egykori hajógyár néhány épületében működő szórakozóhelyeket, majd pályázatot nyújtottak be a világörökségi címre; ezt az idén visszavonták, mondván a világörökségi minősítés ellehetetlenítené a Hadrianus-palota korhű helyreállítását. Ehhez képest a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) tavaly részben a palota romjait is rejtő háromhektáros parcella bérbeadására írt ki pályázatot, sikertelenül.

Dél-Pesten a lopakodó olimpia sportlétesítményei és a szintén állami beruházásban készülő diákváros tartják lázban az arra érdemeseket.

A Duna menti területek használatát számtalan törvény, rendelet szabályozza. Egy 2012-es törvényjavaslat legalább a Duna-part kezelését egy kézbe adta volna: az ingatlanok használati jogát a Fővárosi Önkormányzat kapta volna meg, de a kerületi polgármesterek egy csoportja megfúrta a javaslatot, így a városvezetés csupán közlekedési és árvízvédelmi ügyekben dönthet. Így azóta is a helyi érdekek alapján születnek a városrendezési szabályzatok, döntenek építési engedélyekről. Az államnak és a NER-közeli cégeknek így mindig jut egy-egy darab a partból, a folyóból, vagy legalább felette egy terasznyi.

Látvány

A fővárosi Duna-part pesti oldalán a Fővárosi Közmunkák Tanácsának közreműködésével a 19. és 20. század fordulóján felépült eklektikus házsor ma is látványos sorfal a folyó felett. A korabeli városépítészek azonban nemcsak épületeket, hanem széles sétányt, korzót is építettek a Duna partjára. A rakpartok kiépítésével a tanács egyszerre védte a várost a folyótól, míg a városi funkciók nagykör­útra telepítésével tehermentesítette a partot. A múlt század harmincas éveiben például Párizs és Bécs nagyszabású útépítésekkel reagált a megnövekedett autóforgalomra, Budapest viszont egyszerűen feláldozta rakparti sétányait, elvágva a várost a folyótól.

A századfordulós építészeti egységet megtépázták a háborúk. A korzón Finta József Duna-parti szállodája jelentette a modern nyitányt (1969). A pesti Duna-part eklektikus ház­sorának látványára aztán a Spenótházként elhíresült irodaház mért durva csapást. Az épületet másfél évtizeddel ezelőtt vázig visszabontották, majd építészeti-szerzői vitákkal kísérve újraépítették.

Nem arattak osztatlan szakmai sikert a pesti és a budai expótelkeken felhúzott épületek, kritikusaik szerint se nem különlegesek, se nem egységesek. A szellemtelen korrektségből legfeljebb a hullámos, kiugró ablakos Castrum-ház emelkedik ki. Utóbbi amúgy az egyetlen olyan pesti telken épült fel, amely nem a néhai Demján Sándor tulajdonában volt, hanem Schmidt Mária családi vállalkozása, a Budapesti Ingatlan Hasznosítási és Fejlesztési (BIF) Nyrt. kaparintotta meg.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."