És mi lenne akkor, ha mindenki hozzáférhetne a magyar múzeumok fantasztikus fotógyűjteményeihez?

  • Hamvay Péter
  • 2015. július 18.

Lokál

Adunk néhány tippet, mely múzeumok tették fel a netre kincseiket, vagyis közkincseinket. De mire várnak a többiek? Felvezető a nyomtatott Narancs összefoglaló cikkéhez.

Követ dobott az állóvízbe Kenyeres István, Budapest Főváros Levéltárának (BFL) főigazgatója, amikor úgy döntött, hogy az intézmény őrzésében lévő körülbelül 2000 Klösz György-fotót a Fortepan nevű, ingyenesen használható, online adatbázison is közkincsé teszi.

Klösz Györgyöt (1844–1913) talán nem kell bemutatni, neki köszönhetjük, hogy van képünk Budapest születéséről, ő volt az ugyanis, aki szisztematikusan végigfotózta, ahogy eltűnik a régi, és megszületik az új város. Megörökítette Kossuth Lajos temetését, az első villamosokat, a millenniumi kiállítást, vagy éppen a távbeszélő-hálózatot. Munkái számos közgyűjteményben megtalálhatók, 1200 üvegnegatív például a Kiscelli Múzeumban. Klösz György és fia céges mintakönyvei pedig Budapest Főváros Levéltárába (BFL) kerültek. Ezekből a súlyos albumokból – melyekben budapesti utcaképeken, épületfotókon kívül vidéki kastélyok felvételei is szerepelnek – választhatták ki a céghez betérők a megvásárolni kívánt alkotást, vagy betekintést kaphattak munkásságukba. Sajnos nem teljes a kollekció, hiszen mindössze 14 album van meg, de van 24-es sorszámú ikötet is, így vélhetőleg a többi elveszett. Mintegy 4000 Klösz-fotográfiát ismer a szakma, így a BFL birtokában lévő felvételek a fennmaradt életmű mintegy felét jelentik.

Klösz György felvétele

Klösz György felvétele

Fotó: Fortepan.hu – Budapest Főváros Levéltára

A magyar közgyűjtemények közül alig találtunk olyat, amely ingyenessé tette volna saját fotográfiai gyűjteményét, sőt, épp a legnagyobb történeti fotógyűjteménnyel rendelkező múzeumok, mint a Magyar Nemzeti Múzeum vagy a Budapesti Történeti Múzeum esetében még arra sincs mód, hogy honlapjukon online böngésszünk közkincseink között. Az Országos Széchényi Könyvtár által koordinált 48 könyvtár százezres nagyságrendű fotókincsét őrző Magyar Digitális Képkönyvtár pedig két hónapja nem elérhető. Bár súlyos milliárdokat elköltöttünk digitalizálásra, nincs központi honlap, ahol az összes közintézmény tartalmai egyetlen keresővel a rendelkezésünkre állnának. Kereshetünk a ManDA, a Hungaricana, a MuseuMap honlapokon, de számos intézményi felület is született az elmúlt időszakban, például letölthető fotókat kínál a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjteménye.

Kosztolányi tér

Kosztolányi tér

Fotó: Bujnovszky Tamás/Budapest Gyűjtemény

A Székesfehérvári Deák Gyűjtemény 2011-ben indult Emlékmentés projektje a helyi magán- és köztulajdonban lévő régi fotográfiák digitalizálását és közzétételét tűzte ki céljául.

A balassagyarmati Palóc Múzeum jelenleg több mint tízezer darabot számláló fotótára három múzeum fotógyűjteményeibe enged betekintést. Harth Tamás igazgatóhelyettes szerint nagy fejlesztés előtt állnak, a következő hetekben csak a saját anyagukból több mint 20 ezer darab kerül fel az egyébként nagyon könnyen kezelhető, kulcsszavas keresővel ellátott felületre. Harth szerint bár nincs letöltés funkció a honlapon, ám a fotók levehetők. Nekik nem lenne bajuk azzal, hogy tartalmaik ingyenesen hozzáférhetők legyenek, hiszen csekély összeg folyik be a másolási jogokból, de az anyaintézményük protokolljához kell igazodniuk.

Tamási Miklós, a Fortepan alapító-szerkesztője és Kenyeres István szerint az is megkérdőjelezhető, hogy a közintézmények a saját, azaz köztulajdonban lévő anyagaik közzétételéért pénzt követelnek. Egy múzeumi szakember szerint azonban a BFL döntése kérdéses, hiszen lépése nekik és más közgyűjteményeknek is érezhető károkat fog okozni, ahogy a Fortepan már okozott is, hiszen egyre többen fordulnak a nyomdai minőséget szolgáltató ingyenes portálhoz. Van, aki szerint az is problematikus, hogy a BFL vagy más közintézmény a Fortepanon keresztül ingyenesen bocsátja a profitorientált üzleti vállalkozások, akár képügynökségek, akár kiadók rendelkezésére a közvagyont. Ahogy a Fortepanon található fotográfiák tulajdonjogi és szerzői jogi helyzete is kérdéses.

És ez még mind semmi – az egész kacifántos problémahalmazról, az elérhetetlen közkincsekről és az állami bénázásról remek összeállítást olvashat e heti nyomtatott lapszámunkban.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.