És mi lenne akkor, ha mindenki hozzáférhetne a magyar múzeumok fantasztikus fotógyűjteményeihez?

  • Hamvay Péter
  • 2015. július 18.

Lokál

Adunk néhány tippet, mely múzeumok tették fel a netre kincseiket, vagyis közkincseinket. De mire várnak a többiek? Felvezető a nyomtatott Narancs összefoglaló cikkéhez.

Követ dobott az állóvízbe Kenyeres István, Budapest Főváros Levéltárának (BFL) főigazgatója, amikor úgy döntött, hogy az intézmény őrzésében lévő körülbelül 2000 Klösz György-fotót a Fortepan nevű, ingyenesen használható, online adatbázison is közkincsé teszi.

Klösz Györgyöt (1844–1913) talán nem kell bemutatni, neki köszönhetjük, hogy van képünk Budapest születéséről, ő volt az ugyanis, aki szisztematikusan végigfotózta, ahogy eltűnik a régi, és megszületik az új város. Megörökítette Kossuth Lajos temetését, az első villamosokat, a millenniumi kiállítást, vagy éppen a távbeszélő-hálózatot. Munkái számos közgyűjteményben megtalálhatók, 1200 üvegnegatív például a Kiscelli Múzeumban. Klösz György és fia céges mintakönyvei pedig Budapest Főváros Levéltárába (BFL) kerültek. Ezekből a súlyos albumokból – melyekben budapesti utcaképeken, épületfotókon kívül vidéki kastélyok felvételei is szerepelnek – választhatták ki a céghez betérők a megvásárolni kívánt alkotást, vagy betekintést kaphattak munkásságukba. Sajnos nem teljes a kollekció, hiszen mindössze 14 album van meg, de van 24-es sorszámú ikötet is, így vélhetőleg a többi elveszett. Mintegy 4000 Klösz-fotográfiát ismer a szakma, így a BFL birtokában lévő felvételek a fennmaradt életmű mintegy felét jelentik.

Klösz György felvétele

Klösz György felvétele

Fotó: Fortepan.hu – Budapest Főváros Levéltára

A magyar közgyűjtemények közül alig találtunk olyat, amely ingyenessé tette volna saját fotográfiai gyűjteményét, sőt, épp a legnagyobb történeti fotógyűjteménnyel rendelkező múzeumok, mint a Magyar Nemzeti Múzeum vagy a Budapesti Történeti Múzeum esetében még arra sincs mód, hogy honlapjukon online böngésszünk közkincseink között. Az Országos Széchényi Könyvtár által koordinált 48 könyvtár százezres nagyságrendű fotókincsét őrző Magyar Digitális Képkönyvtár pedig két hónapja nem elérhető. Bár súlyos milliárdokat elköltöttünk digitalizálásra, nincs központi honlap, ahol az összes közintézmény tartalmai egyetlen keresővel a rendelkezésünkre állnának. Kereshetünk a ManDA, a Hungaricana, a MuseuMap honlapokon, de számos intézményi felület is született az elmúlt időszakban, például letölthető fotókat kínál a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjteménye.

Kosztolányi tér

Kosztolányi tér

Fotó: Bujnovszky Tamás/Budapest Gyűjtemény

A Székesfehérvári Deák Gyűjtemény 2011-ben indult Emlékmentés projektje a helyi magán- és köztulajdonban lévő régi fotográfiák digitalizálását és közzétételét tűzte ki céljául.

A balassagyarmati Palóc Múzeum jelenleg több mint tízezer darabot számláló fotótára három múzeum fotógyűjteményeibe enged betekintést. Harth Tamás igazgatóhelyettes szerint nagy fejlesztés előtt állnak, a következő hetekben csak a saját anyagukból több mint 20 ezer darab kerül fel az egyébként nagyon könnyen kezelhető, kulcsszavas keresővel ellátott felületre. Harth szerint bár nincs letöltés funkció a honlapon, ám a fotók levehetők. Nekik nem lenne bajuk azzal, hogy tartalmaik ingyenesen hozzáférhetők legyenek, hiszen csekély összeg folyik be a másolási jogokból, de az anyaintézményük protokolljához kell igazodniuk.

Tamási Miklós, a Fortepan alapító-szerkesztője és Kenyeres István szerint az is megkérdőjelezhető, hogy a közintézmények a saját, azaz köztulajdonban lévő anyagaik közzétételéért pénzt követelnek. Egy múzeumi szakember szerint azonban a BFL döntése kérdéses, hiszen lépése nekik és más közgyűjteményeknek is érezhető károkat fog okozni, ahogy a Fortepan már okozott is, hiszen egyre többen fordulnak a nyomdai minőséget szolgáltató ingyenes portálhoz. Van, aki szerint az is problematikus, hogy a BFL vagy más közintézmény a Fortepanon keresztül ingyenesen bocsátja a profitorientált üzleti vállalkozások, akár képügynökségek, akár kiadók rendelkezésére a közvagyont. Ahogy a Fortepanon található fotográfiák tulajdonjogi és szerzői jogi helyzete is kérdéses.

És ez még mind semmi – az egész kacifántos problémahalmazról, az elérhetetlen közkincsekről és az állami bénázásról remek összeállítást olvashat e heti nyomtatott lapszámunkban.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.