Mátyásföldi gyárlátogatás - Halottszemle idegenvezetéssel

Lokál

„Pusztuló gyártelep” címmel hirdettek helytörténeti sétát Mátyásföldön. Tanulságos, szomorú időutazás volt, buszozással.

„A Volvót nem a magyar aszfaltra tervezték, mennek is szét rendesen. Bezzeg a kétszázasok harminc évet is kibírnak” – mereng mögöttem egy idősebb férfi. Buszokról beszél, a „finnyás svédről”, és a „jó magyar” Ikarus legendás típusáról, a 260-asról, és annak csuklós változatáról, a 280-asról, amelyből az elsőt 1971-ben állította forgalomba a BKV, de még most is van belőle. Beszélgetőtársa meg sem próbálja megfordítani a dolgot – de miért nem tudtunk soha utat építeni? –, nem is lenne illendő. A magyar buszgyártásra emlékezünk, nem az úthengeres Józsira. Az Ikarusra, ami többszörös vörös zászló-, aranykoszorú és -köszörű kitüntetése ellenére sem csak a szocialista országokban aratott sikert. Ám ezzel a névvel borítékolhatták, hogy előbb-utóbb bukás lesz a vége.

Albert és Mészöly

Vagy negyvenen ácsorgunk Mátyásföldön, a HÉV Imre utcai megállójában. Családi házak, zöldellő fák mindenfelé, ki gondolná, hogy Budapest egyik legnagyobb gyárának maradványait takarják. „Itt hömpölygött a tömeg a dudaszó után” – mutat a merőleges László utcára a buszgyár egykori dolgozója, de gyorsan hozzáteszi, hogy nem ezért szélesítették ki a kertvárosi utcát. „Itt kellett volna kijönniük próbaútra a buszoknak, csakhogy nem gondoltak arra, hogy a HÉV-átjáró miatt nem lehet busszal rákanyarodni a Veres Péter útra. Akkor jöttek rá, amikor kész volt az út.”

Mi a sokkal keskenyebb Blaha Lujza utcán indulunk el, amelyen – lévén kerülőút – a bennfentesek szerint csak a különc munkások jártak. Az „üzemi szarka” kifejezés is előkerül, pont itt ne loptak volna?

A XVI. kerületi helytörténeti gyűjtemény kínálatában régóta vannak „városnéző” séták, de a tavalyi „formabontó” program sikerén felbuzdulva – Kiss Béla bádogos rémtetteit (Bővebben: Csapra verve – A cinkotai asszonyirtó nyomában, Magyar Narancs, 2014. november 2.) felidézve tartott idegenvezetést a gyűjtemény munkatársa, Benedek Ágnes – ismét egy tematikus, cseppet sem szívderítő történet nyomába indulhattunk. Ám ahogy akkor, úgy most is egy sor olyan dolgot is megtudhatunk, aminek ugyan semmi köze az Ikarus gyárhoz, ám a környékhez annál több. Ki gondolná, hogy pont itt, a Blaha Lujza utcában sikerül majdnem az összes, többnyire 100 évnél idősebb családi házat (villát) védetté nyilváníttatni, és ezzel megakadályozni az oly népszerű oroszlános és székely kapuk, babaházak és alpesi jellegű építmények stb. elterjedését. De az is megér pár szót, hogy Mátyásföld lakója és jelentős lokálpatriótája volt Friedrich Károly exminiszterelnök, aki legalább akkora focibolond volt, mint a mostani, viszont jóval sikeresebb. Aktív korában, a MAFC játékosaként egyszer magára ölthette a címeres mezt is, s volt MLSZ-elnök is.

Mi pedig megérkezünk az Ikarus-sporttelepre, amit tavaly műfüvesítettek, természetesen a labdarúgó-utánpótlás kedvéért. Ehhez képest kizárólag atlétákat ­látni, ha csak azt a pár pocakos, negyvenes férfit nem tekintjük utánpótlásnak, akik a nagypályán egykapuznak. Benedek Ágnes elmondja, hogy az Ikarus focicsapata 66 éves fennállása alatt egyszer, ha eljutott az NB II-ig, viszont itt játszott Mészöly Kálmánnak és Albert Flóriánnak is a testvére, Bandi és Feri.

Gyere ki a művház elé!

„Itt meg a Neoton és Komár Laci.” Ezt már a gyár főbejáratával szemközt álló szocreál monstrum, az Ikarus művelődési ház kapujában mondja Teszák Sándor karikaturista, aki nemcsak a buszos üzemi lapnak volt a munkatársa, de a gyár dekoratőreként számtalan nőnap, pártaktíva, április 4-i és november 7-i ünnepség díszletezése is a nevéhez fűződik. „Szász Endre is itt dolgozott egy ideig, és kénytelen volt elismerni, hogy a kétszeres életnagyságú Leninben én vagyok jobb” – viccelődik. Azt viszont halál komolyan mondja, hogy az 1952-ben épült kultúrház padlózatát egyenesen a budai várból szállították ide. ­Miért ne? Állítólag a Sztálin-szobrot is „használt” bronzból öntötték. Odabent szintén tetten érhetők ilyen-olyan szocreál gegek, például a fáklya alakú lámpatartók. A legszebb mégis az a falat betöltő (és kifogástalan állapotú) mozaik, amin egy fehér inges férfi teszi a szépet (szaval?) egy olvasó nőnek, mögöttük pedig néptáncos pár ropja a mezőn, a háttérben gyárkémény füstölög, és természetesen áll ott egy szép ­autóbusz is. Az ismeretlen mester Petőfi-idézetet is választott: „Ha majd a szellem napvilága / Ragyog minden ház ablakán: / Akkor mondhatjuk, hogy megálljunk, / Mert itt van már a Kánaán!”

false

 

Fotó: A szerző felvételei

Ám a XIX. század költői helyett inkább a közelmúlt szórakoztató iparosait emlegetik többen. (Meg a kerthelyiséget, a fotószakkört, a szabás-varrás tanfolyamot stb.) Van, aki Zalatnay Cinire, a Záray–Vámosi házaspárra, más a Hungáriára, megint más a Sakk-Mattra emlékszik – istenem, mekkora bulik voltak! Ráadásul a nyolcvanas évek elején ez volt a Kontroll csoport törzsklubja, Bódy Gábor pedig itt forgatta a Kutya éji dala című filmjéhez a Bizottság és a Vágtázó Halottkémek koncertjeleneteit. Potom 150 millióért árulják az évek óta üresen álló, hatalmas épületet, így sem kell senkinek.

 

Mint a németek a háború végén

Korábban többször írtunk az Ikarus gyár tündökléséről, nyomorúságos bukásáról (Lejtmenetben, 2003. október 30., Akár a névadó, 2007. december 6.), ám ami a hatalmas gyártelepből mostanra maradt, arra nincsenek szavak. „Tiszta Csernobil” – jegyzi meg valaki, látva a romos épületeket, üres csarnokokat. Azok az egykori Ikarus-dolgozók, akik nosztalgiatúrára, szellemidézésre fizettek be, kis híján sokkot kapnak. Noha az új gazda a hangzatos Ikarus ipari park nevet adta a területnek, és működik is itt egy sor vállalkozás, talán nem véletlen, hogy a csoport bejuttatását komoly procedúra előzte meg, fényképezni pedig szigorúan tilos. Hát persze. Olyan az egész, mint amit nemrégiben légitámadás ért, ezért egy­általán nem lepődünk meg az óvintézkedéseken. Meg azon sem, hogy az itteni raktárakat átlagosan 1,3 eurós (nincs 500 forint) négyzetméteráron kínálják a reménybeli bérlőknek.

false

 

Ha nem itt volna a buszjavítással és felújítással foglalkozó Lanta Consulting Kft. telephelye, mondhatnánk azt is, hogy nincs semmi látnivaló. Így viszont mégiscsak vannak buszok, és mivel a cég bérelt csarnokában éppen muzeális járműveken dolgoznak, egy pillanatra azt is hihetnénk, hogy megelevenedik a múlt. „Itt a szerszámgépeket gyártották” – mondja az egyik régi ikarusos, de nem ünneprontásból, csak a tárgyilagosság kedvéért. „Amikor Széles Gáboré lett az Ikarus, azzal kezdte, hogy mindent leszereltetett és eladott, ami mozdítható volt. Mint valami német hadiüzemben a háború vége felé… Akkor már látni lehetett, hogy vége a dalnak” – teszi hozzá keserűen.

Ennek ellenére az összes politikus, aki a XVI. kerületben próbálkozott az elmúlt tíz évben, az Ikarus feltámadását ígérte. Ment­ségükre szolgáljon (dehogy szol­gáljon!), hogy nem vettek részt a miénkhez hasonló kiránduláson.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.