Fesztivál: Tradíciók terepén

  • Greff András
  • 1999. augusztus 26.

Lokál

Három és fél nap hagyományőrzés a megfelelő helyen és módon: az augusztus huszadikához fűződő rendezvények közül a tizenharmadik budavári Mesterségek Ünnepe bőven a jó választások körén belül helyezkedett el.
Három és fél nap hagyományőrzés a megfelelő helyen és módon: az augusztus huszadikához fűződő rendezvények közül a tizenharmadik budavári Mesterségek Ünnepe bőven a jó választások körén belül helyezkedett el.

Mesterségek ünnepe a budai Várban

A helyszín fontos, nem mindegy, hova és hogyan indul el az ember. Fel a Várba például igen szívesen, az sem különösebben zavaró, hogy a várbusz csak egy rövidke megállót tesz meg, onnantól gyalogolni kell: talán jobb is így. A rendezvény - csütörtöki - első (fél) napja ismerkedésnek, rövid terepszemlének tette meg leginkább, ahol nyugtázhattuk, hogy - néhány kormánylap ormótlan, zavaró reklámjaitól eltekintve - a körkép igen esztétikus: a színpadok és árusítóstandok jól mennek a Várhoz. Röviden: a népművészeti szemlével, vásárral (kibújni igyekszem a pejoratív jelentéstartalmat is bőven magában hordozó bazár kifejezés alól) bizony semmi probléma nincsen sem tartalom, sem pedig forma tekintetében.

Méreteit tekintve

eleve nem lehetett rá panasz, a Népművészeti Egyesületek Szövetségének mintegy hétszáz kézművese jelent meg, a kisebb standok keresztül-kasul behálózták a budai Vár néhol bizony szűkösnek bizonyuló utcácskáit, viszont a helyszín még akkor is überelhetetlen, ha a hétvégi áradat fogadására kissé alkalmatlannak bizonyult is. A mennyiség örvendetes módon nem csapott át gagyi tömegportékák kínálgatásába, persze szép is lett volna, ha pont itt. (A kirakodóvásáron a modern idők szavát mindössze néhány CD-árus képviselte, ők viszont kizárólag népzenei kiadványokat kínáltak, az értékóvás tehát innen sem hiányzott.) A kosárfonók, fazekasok, kovácsok tudásukat a közönség kíváncsi pillantásaitól bátorítva bizonyították, csendült az üllő, hajlott a nád, verődött a csipke, sokuk még beszélgetésbe is elegyedett a barátkozóbb látogatókkal, illetve a tapasztalatcserére vágyó mestertársakkal. Az már a népművészeknek is fontos lehetett, hogy az alkotásaikért itt pénzt is kaphattak. A bámészkodók közt jócskán akadtak vásárlók is, nem is csak a népművészeti boltokat legsűrűbben látogató (és most is bőséges számban megjelent) turisták közül. A gyerekek számára készült fa- és agyagjátékok pedig láthatóan a legkelendőbbek közül valók voltak.

Egyedül a gasztronómiai választék nem igazodott a rendezvény zsáneréhez, mindenütt csak a szokásos perecek, szendvicsek, jégkrémek, bár akadt egy igen népszerű mézesstand is, ahol legalább egy gesztenyeméz-kóstolóra illett elcsábulni. A legtöbb látogató családi egységben volt jelen, a napi belépő igen korrekt áron mozgott, a felnőtt három, a gyerek egyszáz forintért, és ezzel a jeggyel be lehetett menni a Nemzeti Galéria valamennyi kiállítására is, egyéb komolyabb anyagi ráfordítást igénylő program pedig nem volt, már ha az egész napos evés-ivást és az aranyárban mért (tényleg) lószőr ékszer vásárlását nem soroljuk ide.

A program egésze

pedig úgyszólván beláthatatlan volt, bár a cél korántsem a látogató négy napon át, reggeltől estig itt tartása lehetett (dehogynem), mindenesetre igen sok volt az ismétlődő műsorszám. A fesztivál alappillérét a néptánc és népzenei fellépések jelentették, melyek közül én - a három színpad közötti folyamatos bolyongásom közepette - nem láttam még csak halványabbat sem, legyen szó magyar, belga vagy - az idei díszvendég - olasz együttesről. Jó volt mind, az általam látott mese- és comedia dell´arte-színházak már nem annyira, a célnak mondjuk megfeleltek, habár az ezen műsorszámoknak otthont adó Rondella színpad elé - szerencsétlen kanyarba helyezése okán - nem sokan férhettek be, pénteken pedig szegények még az esőt is nyakukba kapták.

Péntek este hat órakor a galéria előtti térről drákói szigorral tessékelték ki az embereket, az eső záporozni kezdett, esernyőt meg nem vittem magammal, így a Várból lesétálók nagyobbik felével ellentétben nem maradtam a Duna partján, tévén nézve amúgy is sokkal bizarrabb élmény egy félórás tűzijáték.

Greff András

Díjak

Az év mestere: Falusi Béla fazekas

Az év ifjú mestere: Szakács Aliz bőrdíszműves

Hagyományőrzésért cím: Kiss Lászlóné gyékényszövő

Közönségdíj (idén először osztva): Szabolcs megyei kovácsok

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.