Fesztivál: Tradíciók terepén

  • Greff András
  • 1999. augusztus 26.

Lokál

Három és fél nap hagyományőrzés a megfelelő helyen és módon: az augusztus huszadikához fűződő rendezvények közül a tizenharmadik budavári Mesterségek Ünnepe bőven a jó választások körén belül helyezkedett el.
Három és fél nap hagyományőrzés a megfelelő helyen és módon: az augusztus huszadikához fűződő rendezvények közül a tizenharmadik budavári Mesterségek Ünnepe bőven a jó választások körén belül helyezkedett el.

Mesterségek ünnepe a budai Várban

A helyszín fontos, nem mindegy, hova és hogyan indul el az ember. Fel a Várba például igen szívesen, az sem különösebben zavaró, hogy a várbusz csak egy rövidke megállót tesz meg, onnantól gyalogolni kell: talán jobb is így. A rendezvény - csütörtöki - első (fél) napja ismerkedésnek, rövid terepszemlének tette meg leginkább, ahol nyugtázhattuk, hogy - néhány kormánylap ormótlan, zavaró reklámjaitól eltekintve - a körkép igen esztétikus: a színpadok és árusítóstandok jól mennek a Várhoz. Röviden: a népművészeti szemlével, vásárral (kibújni igyekszem a pejoratív jelentéstartalmat is bőven magában hordozó bazár kifejezés alól) bizony semmi probléma nincsen sem tartalom, sem pedig forma tekintetében.

Méreteit tekintve

eleve nem lehetett rá panasz, a Népművészeti Egyesületek Szövetségének mintegy hétszáz kézművese jelent meg, a kisebb standok keresztül-kasul behálózták a budai Vár néhol bizony szűkösnek bizonyuló utcácskáit, viszont a helyszín még akkor is überelhetetlen, ha a hétvégi áradat fogadására kissé alkalmatlannak bizonyult is. A mennyiség örvendetes módon nem csapott át gagyi tömegportékák kínálgatásába, persze szép is lett volna, ha pont itt. (A kirakodóvásáron a modern idők szavát mindössze néhány CD-árus képviselte, ők viszont kizárólag népzenei kiadványokat kínáltak, az értékóvás tehát innen sem hiányzott.) A kosárfonók, fazekasok, kovácsok tudásukat a közönség kíváncsi pillantásaitól bátorítva bizonyították, csendült az üllő, hajlott a nád, verődött a csipke, sokuk még beszélgetésbe is elegyedett a barátkozóbb látogatókkal, illetve a tapasztalatcserére vágyó mestertársakkal. Az már a népművészeknek is fontos lehetett, hogy az alkotásaikért itt pénzt is kaphattak. A bámészkodók közt jócskán akadtak vásárlók is, nem is csak a népművészeti boltokat legsűrűbben látogató (és most is bőséges számban megjelent) turisták közül. A gyerekek számára készült fa- és agyagjátékok pedig láthatóan a legkelendőbbek közül valók voltak.

Egyedül a gasztronómiai választék nem igazodott a rendezvény zsáneréhez, mindenütt csak a szokásos perecek, szendvicsek, jégkrémek, bár akadt egy igen népszerű mézesstand is, ahol legalább egy gesztenyeméz-kóstolóra illett elcsábulni. A legtöbb látogató családi egységben volt jelen, a napi belépő igen korrekt áron mozgott, a felnőtt három, a gyerek egyszáz forintért, és ezzel a jeggyel be lehetett menni a Nemzeti Galéria valamennyi kiállítására is, egyéb komolyabb anyagi ráfordítást igénylő program pedig nem volt, már ha az egész napos evés-ivást és az aranyárban mért (tényleg) lószőr ékszer vásárlását nem soroljuk ide.

A program egésze

pedig úgyszólván beláthatatlan volt, bár a cél korántsem a látogató négy napon át, reggeltől estig itt tartása lehetett (dehogynem), mindenesetre igen sok volt az ismétlődő műsorszám. A fesztivál alappillérét a néptánc és népzenei fellépések jelentették, melyek közül én - a három színpad közötti folyamatos bolyongásom közepette - nem láttam még csak halványabbat sem, legyen szó magyar, belga vagy - az idei díszvendég - olasz együttesről. Jó volt mind, az általam látott mese- és comedia dell´arte-színházak már nem annyira, a célnak mondjuk megfeleltek, habár az ezen műsorszámoknak otthont adó Rondella színpad elé - szerencsétlen kanyarba helyezése okán - nem sokan férhettek be, pénteken pedig szegények még az esőt is nyakukba kapták.

Péntek este hat órakor a galéria előtti térről drákói szigorral tessékelték ki az embereket, az eső záporozni kezdett, esernyőt meg nem vittem magammal, így a Várból lesétálók nagyobbik felével ellentétben nem maradtam a Duna partján, tévén nézve amúgy is sokkal bizarrabb élmény egy félórás tűzijáték.

Greff András

Díjak

Az év mestere: Falusi Béla fazekas

Az év ifjú mestere: Szakács Aliz bőrdíszműves

Hagyományőrzésért cím: Kiss Lászlóné gyékényszövő

Közönségdíj (idén először osztva): Szabolcs megyei kovácsok

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.