Focipályányi érintetlen őserdők tűntek el tavaly minden hatodik másodpercben

  • narancs.hu
  • 2020. június 2.

Lokál

2019-ben 11,9 millió hektár trópusi esőerdő vált fakitermelés vagy tűzvész áldozatául, közte 3,8 millió hektárnyi érintetlen, az élővilág sokfélesége szempontjából különleges jelentőségű erdő.

Hat másodpercenként egy labdarúgópályányi őserdő tűnt el a Földön tavaly, a harmadik legtöbb a 2000-es évek kezdete óta – közölte kedden a World Resources Institute.

Az intézet szerint 2019-ben 11,9 millió hektár trópusi esőerdő vált fakitermelés vagy tűzvész áldozatául, közte 3,8 millió hektárnyi érintetlen, az élővilág sokfélesége szempontjából különleges jelentőségű erdő.

Az esőerdők pusztulása tavaly 2,8 százalékkal gyorsult az előző évhez képest. A legtöbb esőerdő Brazíliában pusztult el (1,3 millió hektár), ezt követi a Kongói Demokratikus Köztársaság 475 ezer hektár kiirtott erdővel, majd Indonézia következik 324 ezer hektárral.

A kutatók szerint csak tavaly legalább 1,8 gigatonna szén-dioxid szabadult a légkörbe az őserdők pusztulása miatt, ami 400 millió autó kibocsátásának felel meg.

A bozóttüzek miatt Ausztráliában az erdők vesztesége a hatszorosára emelkedett a korábbi adatokhoz képest. De a valós szám még rosszabb lehet, ha a 2020-ban is folytatódó tüzekről is megérkeznek az adatok.

Kolumbiában, ahol a gerillákkal kötött békeszerződés kihirdetése után kezdték nagyobb mértékben pusztítani az őserdőket, a korábbi évhez képest 35 százalékkal csökkent az esőerdők aránya.

 

Csak 2016-ban és 2017-ben pusztult el a tavalyinál több érintetlen erdőség.
Különösen sok őserdőt irtottak ki Brazíliában (1,4 millió hektár), Kongóban (475 millió hektár) és Indonéziában (324 millió hektár). Bolíviában és Ausztráliában olyan sok erdő vált tüzek martalékává, mint még soha a feljegyzések kezdete óta.

Természetvédelmi szervezetek a World Research Institute vezetésével kísérik figyelemmel az erdőterületek alakulását a világon a Global Forest Watch projekt keretében, egyebek közt műholdak segítségével.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.