Hova lesznek az autók, ha lezárják a pesti alsó rakpartot?

Lokál

A városvezetés elhozná a vízparti élményt Budapestre, miközben az autósok már most háborognak a tervezett változtatás miatt. De hogyan is nézne ki az átalakulás után a rakpart?

A pesti alsó rakpart Lánchídtól délre eső része teljesen autómentes lesz – mondta április közepén Karácsony Gergely főpolgármester a Telexnek, a bejelentést szándékosan a kampányidőszak utánra időzítve. A tervek szerint jövő év elején, tehát a hármas metró középső szakaszának felújítása után kezdődhet meg a kivitelezés.

Nem mindenki ért viszont egyet a rakpart autóforgalom előli lezárásával. A Magyar Autóklub nemrég állást foglalt az ügy kapcsán, közleményükben azt írták, hogy egyetértenek az élhető, zöld város koncepciójával, közösségi terek létrehozásával és a város szépítésével, és azt is tudomásul veszik, hogy szükséges a forgalom csillapítása a belső kerületekben, ugyanakkor véleményük szerint a Duna-part az autósoké is, jelenleg egy fő közlekedési útvonal, ami a Budapest és az ország minden autósáé, gyalogosáé, kerékpárosáé.

Az Autóklub szerint mivel Karácsony Gergely választási programjában konkrét célként nem szerepelt a rakpart forgalmának megszakítása, részleges lezárása, ezért a főpolgármester erre nem kapott felhatalmazást a választóktól.

Karácsony a programjában viszont írt arról, hogy kitüntetett figyelmet érdemel a budapesti Duna-partok felszabadításának ügye, és célként jelölte meg a pesti alsó́ rakpart fokozatos átengedését is a sétáló́, kerékpározó́, rollerező emberek számára. A politikus aláírt egy kötelezettségvállalási nyilatkozatot is, amelyben jogilag kötelezően vállalta, hogy megválasztása esetén, mandátumának teljes időszaka alatt dolgozni fog egy élhető, egészséges, zöld főváros megteremtéséért a lakosság egészségi állapotának, életminőségének javítása érdekében. 

A rakpart lezárásának kérdéskörét több szakemberrel, illetve Balogh Samuval, a főpolgármester közlekedésfejlesztésekkel is foglalkozó kabinetfőnökével jártuk körül.

Zöldítés támfaltól-támfalig párizsi mintára

Balogh Samu kérdésünkre elmondta, hogy egy teljes körű felújításról van szó, ami teljes szélességben, tehát a vízparttól a felső rakpart támfaláig újítaná majd meg a pesti alsó rakpartot. A rakpart átalakításának tervezését még az előző városvezetés kezdte meg, a jelenlegi tervek a korábbi tervpályázat győztesének munkája alapján készülnek. 

 
A Korzó Stúdiónak a 2015-ös RAK-PARK pályázaton győztes tervének látványterve 
Forrás: korzostudio.hu
 

Az autóforgalomról Balogh azt mondta,

a rakpart forgalmát a párhuzamos gerincútvonalak vehetik át, többek között a budai alsó rakpart, vagy a metrópótlást követően a korlátozások alól felszabaduló Bajcsy-Zsilinszky út–Kiskörút tengely.

A városvezetés külön gondot fordít majd arra, hogy a forgalom ne a belvárosi kis utcákat terhelje: Lipótvárosban jelenleg is érvényben van egy forgalomcsillapítási projekt, mely megakadályozza, hogy észak-dél irányban lehessen keresztülhaladni a kerület belsején. A hármas metró középső szakaszának felújítása után a pótlóbuszsávok felszámolásával Balogh szerint a rakpart fejlesztése mellett is egy egyensúlyi forgalmi helyzet alakulhat ki, nem is beszélve arról, hogy újra teljes kapacitással jár majd Magyarország legforgalmasabb vasúti járata, a hármas metró.

A változás a közösségi közlekedést nem fogja érinteni, a kettes villamos, a város egyik legforgalmasabb villamosjárata továbbra is zavartalanul fog üzemelni, buszjáratok pedig csak ideiglenesen, a Lánchíd felújítása miatt közlekednek a rakparton. Kérdésünkre elmondta, hogy az autómentes-gyalogos sétányon a mentők, rendőrök, illetve a kikötői logisztika szabadon mozoghat majd szükség esetén.

Balogh felhívta a figyelmet arra, hogy nagyszerű külföldi példákat lehet látni a rakpartok átalakítására: Párizsban a budapestihez hasonló volt az alsó rakpart kialakítása, a 2x1 sávos úton azonban most már csak sétálni és biciklizni lehet. Az út mellett teraszok és játszóterek jelentek meg, nyaranta pedig homokos vízpartot is kialakítanak a párizsiaknak. Van ennek egy szociális funkciója is, hiszen így azoknak a párizsiaknak is elhozták a homokos vízpartot a francia fővárosba, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy a Riviérán nyaraljanak – tette hozzá Balogh.

A korábbi közvélemény-kutatások eredményei Balogh elmondása szerint pedig szintén azt mutatják, hogy mind a részleges, mind a teljes gyalogosok előtti nyitást támogatja a többség. A Medián 2020-as kutatása szerint

a budapestiek 73 százaléka értett egyet a részleges nyitással, 59 százalék pedig a teljes autómentesítés mellett tette le a voksát.

A további terveket illetően Balogh elmondta, hogy a forgalomcsillapítás és kibocsátáscsökkentés fontos céljai a városvezetésnek, ezekkel kapcsolatban egyelőre még csak előkészítő munka zajlik.

A város sok részből áll, egy része csak autós közlekedés

Fleischer Tamás, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének kutatója úgy fogalmazott:

a várost kell kiszolgálja a közlekedés, és nem fordítva, ha most ez az igény, ehhez kell alkalmazkodni.

Szerinte a rakpart lezárásánál nem elsősorban közlekedési kérdésről beszélünk, és érdemes visszakanyarodni a 90-es évekhez, pontosabban az úgynevezett Podmaniczky-tervhez, mely már akkor azt tűzte ki célul, hogy a Duna-partokat visszaadja a lakosoknak. 

 
 
A Korzó Stúdió 2015-ös nyertes terve
Fotó: Gabor Somogyi-Toth / korzostudio.hu

A pesti rakpart városhasználati szempontból érdekesebb lehet a budainál, egyrészt a panoráma, másrészt a napsütés miatt. A belső városrészek forgalmát viszont Fleischer szerint is csökkenteni kell. Mint mondta, lehet, hogy ez eleinte kényelmetlenségeket okozhat, de az adott korszakok más-más igényt támasztanak: míg a 60-as években még az autókhoz alakították a várost, ma már mások a preferenciák.

A Lánchíd előtti rendszeres torlódás szerinte szintén egy kényes kérdés, korábban bizonyára még egy sávval kezelték volna a kialakult helyzetet, korszerű megoldást viszont az hozhat, ha fordított irányba indulunk el itt is, tehát az autósforgalmat csökkentjük le.

„Ne legyen tehát nagyobb a forgalom, mint amit a város elvisel, ha egy parkolóban 200 hely van, 220 autót nem lehet betenni”

– fogalmazott. Példaként említette, hogy Koppenhágában eleinte ódzkodtak a hasonló megoldásoktól, mondván nem mediterrán országról van szó, aztán mégis úgy alakult, hogy megváltoztak az igények.

Elpárolgó forgalom 

A rakpartok autóforgalom előtti lezárását környezetvédelmi és egészségügyi okok is indokolják. 2020-ban Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a rakpartnyitás kapcsán így fogalmazott: „Helyi lakosok és odalátogatók is jelezték nekünk, hogy amikor nincs autóforgalom a rakpartokon, óriási javulást tapasztalható a környezet állapotában, nem utolsósorban sokkal tisztább a levegő. Az is lényeges, hogy kisebb a zaj, és nem egy szűkös sávon kell sétálniuk a gyalogosoknak.” 

Lukács szerint

az autós forgalom egy része biztosan el fog tűnni a változást követően, ezt hívják a forgalom elpárolgásának szakmai körökben.

Világszerte általános tapasztalat, hogy egy út lezárásakor vagy szűkítésekor az autóforgalom egy része átterelődik más útvonalra, másik része pedig egyszerűen megszűnik.

A Levegő Munkacsoport egyébként kilométer- és szennyezésarányos útdíj bevezetését és a parkolási díjak jelentős megemelését is javasolja, ugyanis ezek a lépések a forgalom érdemi csökkentéséhez vezethetnek. Azt is javasolják, hogy a rakpartot a Margit hídtól a Közraktár utcáig végleg adják át a gyalogosoknak.

 
A 2015-ös pályázaton második helyezett terv Erick van Egeraat stúdiójától
Forrás: erickvanegeraat.com
 

Lukács arra is felhívta a figyelmet, hogy nem csak a rakparti autósforgalom jelent problémát: az aHang, az Újlipótváros Szuperblokk, a Greenpeace és a Levegő Munkacsoport 2019. augusztus 2. és szeptember 4. közötti méréseinek eredményei azt mutatták, hogy a Dunán közlekedő hajók is rendkívüli mértékben szennyezik a levegőt. Lukács hozzátette, szorgalmazták, hogy támogassák a hajók elavult motorjainak lecserélését, kipufogószűrők felszerelését, továbbá azt is, hogy oldják meg a szállodahajók áramellátását a partról, hogy ne kelljen dízelgenerátorokat működtetniük. E téren egyelőre nem történt előrelépés. 

Fogyasztási kényszer nélkül legyen látogatható a rakpart

Ha viszont már lezárás, kérdés, hogy hogyan fog kinézni az átalakulás után a rakpart? Biciklissztráda, korzó, betonsivatag vagy újabb bulinegyed lesz az eddigi autópálya helyén?

Tömör Miklós, a Város és Folyó Egyesület (Valyo) projektmenedzsere lapunknak elmondta, hogy korábban már egyeztettek a fővárossal a közlekedést illetően, jelenleg pedig egy javaslatcsomag összeállításán dolgoznak. Terveik között szerepel az árnyékolt felületek biztosítása, hiszen ez, ahogy minden egyéb budapesti közterületen, a rakparton is indokolt lenne. Mint mondta, a faültetés lehet a legkézenfekvőbb megoldás, de ez időigényes vállalkozás.

Hozzátette, a megfelelő burkolatok kialakítása szintén fontos kérdés, hiszen szükség esetén a rakpart megközelíthető kell, hogy legyen. Ahhoz, hogy babakocsival és kerékpárral is zavartalanul lehessen közlekedni, burkolt felületre van szükség, mindemellett a zöldítés is elengedhetetlen.

A Valyo javaslatot tett arra vonatkozóan is, hogyan ne uralja le az egész területet a vendéglátás, mivel ugyanis egy turisztikailag frekventált területről van szó, kialakulhat egy ilyesfajta gazdasági célú hasznosítási igény is. Az egyesület szerint viszont fontos lenne , hogy ez a közterület fogyasztási kényszer nélkül is látogatható legyen, tehát anélkül is le lehessen ülni, hogy vásárolnánk valamit. Tömör elmondta,

javaslatot tettek arra, hogy maximum a teljes terület 5 százalékában legyen megengedett a kereskedelmi funkcióra való használat.

Tehát nem csak egy újabb turistabarát hely létrehozása lenne a cél, hanem az is, hogy a fővárosiak zavartalanul pihenhessenek a vízpart közelében. Mindemellett a rakpartnak fontos kerékpáros útvonallá kell válnia, és minimalizálni kell a gyalogos-kerékpáros konfliktusokat is.

Az ivóvíz-biztosítás is kardinális, az Egyesület szerint célszerű lenne minél több helyen ivókutakat és mosdókat kialakítani. Valószínűsíthetjük, hogy hosszú távon rendezvényeket is tartanának a rakparton, szóval az áramellátás, akár ideiglenesen is, de szintén egy megoldandó probléma.

 
 
A Finta Stúdió és a Garten Studio közös, harmadik helyezett terve a 2015-ös pályázaton
Forrás: fintastudio.hu
 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.