rés a présen

„Még mindig az értelmiségéből él”

Getto Katalin építészeti kritikus

  • rés a présen
  • 2019. június 10.

Lokál

rés a présen: Miért kihagyhatatlan Pécs a Bauhaus centenáriumát ünneplő programsorozat, a Budapest100 programjából?

Getto Katalin: Mert a magyar Bauhäuslerek közül számos meghatározó személyiség Pécsett vagy Baranyában született vagy itt nevelkedett: Breuer Marcell, Molnár Farkas, Forbát Alfréd, Weininger Andor itt jártak középiskolába, közülük sokan személyesen is ismerték egymást. A történelem különös fintora folytán Pécs 1918 és 1921 között a magyarországi avantgárd centrumaként működött; a Pécsi Művészkör közvetlen szellemi kapcsolatban állt például az emigrációban élő Kassák körével.

Azok a fiatal művészek, akik később a Bauhausban tanultak tovább, ebben a progresszív légkörben nevelkedtek. Kevesen tértek vissza a városba, de a kora modern örökség így is Pécs építészetének jelentős rétegét alkotja. A Bauhaus magyar vonatkozásainak tekintetében Pécs megkerülhetetlen.

Getto Katalin építészeti kritikus

Getto Katalin építészeti kritikus

Fotó: facebook

 

rap: Milyen programok lesznek?

GK: A Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában Bauhaus bútorépítő workshop indul a Hello Wood közreműködésével, ugyanitt ősszel pedig kortárs szőnyegterv-kiállítás nyílik a bauhausos Berger Otti emlékére. Hírek szerint a PTE műszaki kara Bauhaus-konferenciát szervez.

Pécsi kezdeményezés eredménye az Hommage à Bauhaus 100 – avagy Bauhaus Ünnep című vándorkiállítás, amelynek a Párizsi Magyar Kulturális Intézet az első állomása; június 6. és július 15. között a FUGA-ban lesz látható, augusztus végén érkezik a Pécsi Galériába. Az Irány Pécs nevű nonprofit szervezet pedig már tavaly elindította a pécsi Bauhaus-emlékeket bemutató tematikus sétát, amelyet én vezettem, és ehhez kapcsolódik majd a Bauhaus 100 túra is.

A pálosok Szent Imre temploma Pécsett

A pálosok Szent Imre temploma Pécsett

Fotó: wikimedia/Váradi Zsolt

 

rap: A Pécs, a magyar Bauhaus bölcsője című séta merre halad?

GK: Április 27-én, szombaton 14.00, illetve 14.30-as kezdéssel indul a két csoport, az elsőt én vezetem, a másodikat Veres Gábor, a PTE Pollack Mihály Műszaki Kar docense. A nagy érdeklődésre való tekintettel döntöttünk a két csoport mellett, hiszen 20 főnél nagyobb létszám már problémát jelenthet.

Túránk során nemcsak a Bauhaus emlékeit, hanem az útvonalunkra eső egyéb, a két világháború közötti modernizmus más trendjeihez tartozó épületeket is érintünk majd, például a Pálosok templomát, amely a Római Iskola jegyében épült. A Hotel Kikelet az utolsó állomásunk, amely 1935-ben épült, és a maga korában a szállodaépítés új trendjét képviselte.

rap: Hogyan keveredtél ebbe?

GK: Építészcsaládból származom, bölcsészként, esztétaként kezdettől fogva az építészet volt a kiválasztott területem, 1994-től rendszeresen jelentek meg írásaim a Magyar Építőművészetben, az Octogonban, az Alaprajzban, az Építészfórumon, illetve a sajnos már nem létező pécsi havi kritikai szemlében, az Echóban. Számos építészeti és dizájn tárgyú könyvet fordítottam országos kiadóknak, a PTE bölcsészkarán építészetkritikai kurzust vezettem, illetve művészettörténetet tanítok idegenforgalmi, illetve lakberendező-kurzusokon.

Nemrég kezdtem dolgozni a Janus Pannonius Múzeum képző- és iparművészeti osztályán, pontosabban visszatértem ide, hiszen még a 80-as évek közepén a múzeumban kezdtem a pályámat; akkor a pécsi műemléki kataszter összeállítását végeztem.

rap: Merre tart Pécs?

GK: Pécsben az a jó, hogy belakható méretű, minden könnyen hozzáférhető. A lehetőségek szűkösségéért kárpótol például az a tény, hogy a közlekedés marginális szempont, akár gyalog is elérhető minden. Fura módon akkor tanultam meg igazán értékelni Pécset, amikor két évig New Yorkban éltem.

Óriási léptékváltást éltem meg a két város között, de egy idő után megtanultam a hozzáférhető kulturális javak mennyiségét és minőségét az elérésükre fordított idő- és pénzmennyiséghez viszonyítani, és meg kell mondanom, Pécs nem jött ki rosszul ebből az összehasonlításból. Ez a város még mindig az értelmiségéből él. Hogy mi lenne jó nekem, és mi lenne jó Pécsnek? Ha meg tudná tartani azt a sok tehetséges és izgalmas embert, aki itt termett.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.