rés a présen

„Még mindig az értelmiségéből él”

Getto Katalin építészeti kritikus

  • rés a présen
  • 2019. június 10.

Lokál

rés a présen: Miért kihagyhatatlan Pécs a Bauhaus centenáriumát ünneplő programsorozat, a Budapest100 programjából?

Getto Katalin: Mert a magyar Bauhäuslerek közül számos meghatározó személyiség Pécsett vagy Baranyában született vagy itt nevelkedett: Breuer Marcell, Molnár Farkas, Forbát Alfréd, Weininger Andor itt jártak középiskolába, közülük sokan személyesen is ismerték egymást. A történelem különös fintora folytán Pécs 1918 és 1921 között a magyarországi avantgárd centrumaként működött; a Pécsi Művészkör közvetlen szellemi kapcsolatban állt például az emigrációban élő Kassák körével.

Azok a fiatal művészek, akik később a Bauhausban tanultak tovább, ebben a progresszív légkörben nevelkedtek. Kevesen tértek vissza a városba, de a kora modern örökség így is Pécs építészetének jelentős rétegét alkotja. A Bauhaus magyar vonatkozásainak tekintetében Pécs megkerülhetetlen.

Getto Katalin építészeti kritikus

Getto Katalin építészeti kritikus

Fotó: facebook

 

rap: Milyen programok lesznek?

GK: A Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában Bauhaus bútorépítő workshop indul a Hello Wood közreműködésével, ugyanitt ősszel pedig kortárs szőnyegterv-kiállítás nyílik a bauhausos Berger Otti emlékére. Hírek szerint a PTE műszaki kara Bauhaus-konferenciát szervez.

Pécsi kezdeményezés eredménye az Hommage à Bauhaus 100 – avagy Bauhaus Ünnep című vándorkiállítás, amelynek a Párizsi Magyar Kulturális Intézet az első állomása; június 6. és július 15. között a FUGA-ban lesz látható, augusztus végén érkezik a Pécsi Galériába. Az Irány Pécs nevű nonprofit szervezet pedig már tavaly elindította a pécsi Bauhaus-emlékeket bemutató tematikus sétát, amelyet én vezettem, és ehhez kapcsolódik majd a Bauhaus 100 túra is.

A pálosok Szent Imre temploma Pécsett

A pálosok Szent Imre temploma Pécsett

Fotó: wikimedia/Váradi Zsolt

 

rap: A Pécs, a magyar Bauhaus bölcsője című séta merre halad?

GK: Április 27-én, szombaton 14.00, illetve 14.30-as kezdéssel indul a két csoport, az elsőt én vezetem, a másodikat Veres Gábor, a PTE Pollack Mihály Műszaki Kar docense. A nagy érdeklődésre való tekintettel döntöttünk a két csoport mellett, hiszen 20 főnél nagyobb létszám már problémát jelenthet.

Túránk során nemcsak a Bauhaus emlékeit, hanem az útvonalunkra eső egyéb, a két világháború közötti modernizmus más trendjeihez tartozó épületeket is érintünk majd, például a Pálosok templomát, amely a Római Iskola jegyében épült. A Hotel Kikelet az utolsó állomásunk, amely 1935-ben épült, és a maga korában a szállodaépítés új trendjét képviselte.

rap: Hogyan keveredtél ebbe?

GK: Építészcsaládból származom, bölcsészként, esztétaként kezdettől fogva az építészet volt a kiválasztott területem, 1994-től rendszeresen jelentek meg írásaim a Magyar Építőművészetben, az Octogonban, az Alaprajzban, az Építészfórumon, illetve a sajnos már nem létező pécsi havi kritikai szemlében, az Echóban. Számos építészeti és dizájn tárgyú könyvet fordítottam országos kiadóknak, a PTE bölcsészkarán építészetkritikai kurzust vezettem, illetve művészettörténetet tanítok idegenforgalmi, illetve lakberendező-kurzusokon.

Nemrég kezdtem dolgozni a Janus Pannonius Múzeum képző- és iparművészeti osztályán, pontosabban visszatértem ide, hiszen még a 80-as évek közepén a múzeumban kezdtem a pályámat; akkor a pécsi műemléki kataszter összeállítását végeztem.

rap: Merre tart Pécs?

GK: Pécsben az a jó, hogy belakható méretű, minden könnyen hozzáférhető. A lehetőségek szűkösségéért kárpótol például az a tény, hogy a közlekedés marginális szempont, akár gyalog is elérhető minden. Fura módon akkor tanultam meg igazán értékelni Pécset, amikor két évig New Yorkban éltem.

Óriási léptékváltást éltem meg a két város között, de egy idő után megtanultam a hozzáférhető kulturális javak mennyiségét és minőségét az elérésükre fordított idő- és pénzmennyiséghez viszonyítani, és meg kell mondanom, Pécs nem jött ki rosszul ebből az összehasonlításból. Ez a város még mindig az értelmiségéből él. Hogy mi lenne jó nekem, és mi lenne jó Pécsnek? Ha meg tudná tartani azt a sok tehetséges és izgalmas embert, aki itt termett.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.