rés a présen

„Még mindig az értelmiségéből él”

Getto Katalin építészeti kritikus

  • rés a présen
  • 2019. június 10.

Lokál

rés a présen: Miért kihagyhatatlan Pécs a Bauhaus centenáriumát ünneplő programsorozat, a Budapest100 programjából?

Getto Katalin: Mert a magyar Bauhäuslerek közül számos meghatározó személyiség Pécsett vagy Baranyában született vagy itt nevelkedett: Breuer Marcell, Molnár Farkas, Forbát Alfréd, Weininger Andor itt jártak középiskolába, közülük sokan személyesen is ismerték egymást. A történelem különös fintora folytán Pécs 1918 és 1921 között a magyarországi avantgárd centrumaként működött; a Pécsi Művészkör közvetlen szellemi kapcsolatban állt például az emigrációban élő Kassák körével.

Azok a fiatal művészek, akik később a Bauhausban tanultak tovább, ebben a progresszív légkörben nevelkedtek. Kevesen tértek vissza a városba, de a kora modern örökség így is Pécs építészetének jelentős rétegét alkotja. A Bauhaus magyar vonatkozásainak tekintetében Pécs megkerülhetetlen.

Getto Katalin építészeti kritikus

Getto Katalin építészeti kritikus

Fotó: facebook

 

rap: Milyen programok lesznek?

GK: A Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában Bauhaus bútorépítő workshop indul a Hello Wood közreműködésével, ugyanitt ősszel pedig kortárs szőnyegterv-kiállítás nyílik a bauhausos Berger Otti emlékére. Hírek szerint a PTE műszaki kara Bauhaus-konferenciát szervez.

Pécsi kezdeményezés eredménye az Hommage à Bauhaus 100 – avagy Bauhaus Ünnep című vándorkiállítás, amelynek a Párizsi Magyar Kulturális Intézet az első állomása; június 6. és július 15. között a FUGA-ban lesz látható, augusztus végén érkezik a Pécsi Galériába. Az Irány Pécs nevű nonprofit szervezet pedig már tavaly elindította a pécsi Bauhaus-emlékeket bemutató tematikus sétát, amelyet én vezettem, és ehhez kapcsolódik majd a Bauhaus 100 túra is.

A pálosok Szent Imre temploma Pécsett

A pálosok Szent Imre temploma Pécsett

Fotó: wikimedia/Váradi Zsolt

 

rap: A Pécs, a magyar Bauhaus bölcsője című séta merre halad?

GK: Április 27-én, szombaton 14.00, illetve 14.30-as kezdéssel indul a két csoport, az elsőt én vezetem, a másodikat Veres Gábor, a PTE Pollack Mihály Műszaki Kar docense. A nagy érdeklődésre való tekintettel döntöttünk a két csoport mellett, hiszen 20 főnél nagyobb létszám már problémát jelenthet.

Túránk során nemcsak a Bauhaus emlékeit, hanem az útvonalunkra eső egyéb, a két világháború közötti modernizmus más trendjeihez tartozó épületeket is érintünk majd, például a Pálosok templomát, amely a Római Iskola jegyében épült. A Hotel Kikelet az utolsó állomásunk, amely 1935-ben épült, és a maga korában a szállodaépítés új trendjét képviselte.

rap: Hogyan keveredtél ebbe?

GK: Építészcsaládból származom, bölcsészként, esztétaként kezdettől fogva az építészet volt a kiválasztott területem, 1994-től rendszeresen jelentek meg írásaim a Magyar Építőművészetben, az Octogonban, az Alaprajzban, az Építészfórumon, illetve a sajnos már nem létező pécsi havi kritikai szemlében, az Echóban. Számos építészeti és dizájn tárgyú könyvet fordítottam országos kiadóknak, a PTE bölcsészkarán építészetkritikai kurzust vezettem, illetve művészettörténetet tanítok idegenforgalmi, illetve lakberendező-kurzusokon.

Nemrég kezdtem dolgozni a Janus Pannonius Múzeum képző- és iparművészeti osztályán, pontosabban visszatértem ide, hiszen még a 80-as évek közepén a múzeumban kezdtem a pályámat; akkor a pécsi műemléki kataszter összeállítását végeztem.

rap: Merre tart Pécs?

GK: Pécsben az a jó, hogy belakható méretű, minden könnyen hozzáférhető. A lehetőségek szűkösségéért kárpótol például az a tény, hogy a közlekedés marginális szempont, akár gyalog is elérhető minden. Fura módon akkor tanultam meg igazán értékelni Pécset, amikor két évig New Yorkban éltem.

Óriási léptékváltást éltem meg a két város között, de egy idő után megtanultam a hozzáférhető kulturális javak mennyiségét és minőségét az elérésükre fordított idő- és pénzmennyiséghez viszonyítani, és meg kell mondanom, Pécs nem jött ki rosszul ebből az összehasonlításból. Ez a város még mindig az értelmiségéből él. Hogy mi lenne jó nekem, és mi lenne jó Pécsnek? Ha meg tudná tartani azt a sok tehetséges és izgalmas embert, aki itt termett.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.