rés a présen

„Még mindig az értelmiségéből él”

Getto Katalin építészeti kritikus

  • rés a présen
  • 2019. június 10.

Lokál

rés a présen: Miért kihagyhatatlan Pécs a Bauhaus centenáriumát ünneplő programsorozat, a Budapest100 programjából?

Getto Katalin: Mert a magyar Bauhäuslerek közül számos meghatározó személyiség Pécsett vagy Baranyában született vagy itt nevelkedett: Breuer Marcell, Molnár Farkas, Forbát Alfréd, Weininger Andor itt jártak középiskolába, közülük sokan személyesen is ismerték egymást. A történelem különös fintora folytán Pécs 1918 és 1921 között a magyarországi avantgárd centrumaként működött; a Pécsi Művészkör közvetlen szellemi kapcsolatban állt például az emigrációban élő Kassák körével.

Azok a fiatal művészek, akik később a Bauhausban tanultak tovább, ebben a progresszív légkörben nevelkedtek. Kevesen tértek vissza a városba, de a kora modern örökség így is Pécs építészetének jelentős rétegét alkotja. A Bauhaus magyar vonatkozásainak tekintetében Pécs megkerülhetetlen.

Getto Katalin építészeti kritikus

Getto Katalin építészeti kritikus

Fotó: facebook

 

rap: Milyen programok lesznek?

GK: A Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában Bauhaus bútorépítő workshop indul a Hello Wood közreműködésével, ugyanitt ősszel pedig kortárs szőnyegterv-kiállítás nyílik a bauhausos Berger Otti emlékére. Hírek szerint a PTE műszaki kara Bauhaus-konferenciát szervez.

Pécsi kezdeményezés eredménye az Hommage à Bauhaus 100 – avagy Bauhaus Ünnep című vándorkiállítás, amelynek a Párizsi Magyar Kulturális Intézet az első állomása; június 6. és július 15. között a FUGA-ban lesz látható, augusztus végén érkezik a Pécsi Galériába. Az Irány Pécs nevű nonprofit szervezet pedig már tavaly elindította a pécsi Bauhaus-emlékeket bemutató tematikus sétát, amelyet én vezettem, és ehhez kapcsolódik majd a Bauhaus 100 túra is.

A pálosok Szent Imre temploma Pécsett

A pálosok Szent Imre temploma Pécsett

Fotó: wikimedia/Váradi Zsolt

 

rap: A Pécs, a magyar Bauhaus bölcsője című séta merre halad?

GK: Április 27-én, szombaton 14.00, illetve 14.30-as kezdéssel indul a két csoport, az elsőt én vezetem, a másodikat Veres Gábor, a PTE Pollack Mihály Műszaki Kar docense. A nagy érdeklődésre való tekintettel döntöttünk a két csoport mellett, hiszen 20 főnél nagyobb létszám már problémát jelenthet.

Túránk során nemcsak a Bauhaus emlékeit, hanem az útvonalunkra eső egyéb, a két világháború közötti modernizmus más trendjeihez tartozó épületeket is érintünk majd, például a Pálosok templomát, amely a Római Iskola jegyében épült. A Hotel Kikelet az utolsó állomásunk, amely 1935-ben épült, és a maga korában a szállodaépítés új trendjét képviselte.

rap: Hogyan keveredtél ebbe?

GK: Építészcsaládból származom, bölcsészként, esztétaként kezdettől fogva az építészet volt a kiválasztott területem, 1994-től rendszeresen jelentek meg írásaim a Magyar Építőművészetben, az Octogonban, az Alaprajzban, az Építészfórumon, illetve a sajnos már nem létező pécsi havi kritikai szemlében, az Echóban. Számos építészeti és dizájn tárgyú könyvet fordítottam országos kiadóknak, a PTE bölcsészkarán építészetkritikai kurzust vezettem, illetve művészettörténetet tanítok idegenforgalmi, illetve lakberendező-kurzusokon.

Nemrég kezdtem dolgozni a Janus Pannonius Múzeum képző- és iparművészeti osztályán, pontosabban visszatértem ide, hiszen még a 80-as évek közepén a múzeumban kezdtem a pályámat; akkor a pécsi műemléki kataszter összeállítását végeztem.

rap: Merre tart Pécs?

GK: Pécsben az a jó, hogy belakható méretű, minden könnyen hozzáférhető. A lehetőségek szűkösségéért kárpótol például az a tény, hogy a közlekedés marginális szempont, akár gyalog is elérhető minden. Fura módon akkor tanultam meg igazán értékelni Pécset, amikor két évig New Yorkban éltem.

Óriási léptékváltást éltem meg a két város között, de egy idő után megtanultam a hozzáférhető kulturális javak mennyiségét és minőségét az elérésükre fordított idő- és pénzmennyiséghez viszonyítani, és meg kell mondanom, Pécs nem jött ki rosszul ebből az összehasonlításból. Ez a város még mindig az értelmiségéből él. Hogy mi lenne jó nekem, és mi lenne jó Pécsnek? Ha meg tudná tartani azt a sok tehetséges és izgalmas embert, aki itt termett.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."