Megint megszüntetnek egy kerékpáros-átvezetést

  • narancs.hu
  • 2024. december 15.

Lokál

Balesetveszélyre hivatkoznak Kisteleken, a kerékpárosklub szerint épphogy nőni fog a karambol esélye.

Január 15-től megváltozik a Csongrád-Csanád megyei Kistelek központjában a forgalmi rend, megszűnik a kerékpáros-átvezetés a körforgalom gyalogátkelőhelyénél – tudósít a Szegeder.

A hétezres dél-alföldi város önkormányzata a rendőrséggel és a közútkezelővel egyeztetve döntötte el, hogy változtat, a sárga négyzetek eltűnnek a gyalogátkelőknél, csak zebra lesz a Petőfi utca, a Kossuth utca és a Rákóczi utca felőli oldalon. Így a biciklisek „a körforgalom teljes területén kötelesek a kerékpárjukat gyalogosan áttolni”. A rendőrök ellenőrizni fogják a helyszínt – amelyre a kapitányság ablakából is rá lehet látni –, de a változás bevezetésétől számított egy hónapig nem fognak bírságolni. 

Erre azért volt szükség a döntéshozók szerint, mert a csomópontnál „napi szinten alakulnak ki balesetveszélyes szituációk”.

A változtatás ellen felemelte a szavát a Magyar Kerékpárosklub. A szegedi helyi szervezet Facebook-bejegyzése szerint „döbbenetes, hogy 2024-ben egy magyar alföldi település arra legyen büszke, hogy megszünteti a kerékpáros létesítményét, és a biciklizés abbahagyására kényszeríti az embereket a rendőrséggel összefogva.” 

A kerékpárosklub úgy ítéli meg, a mostani kerékpárút-átvezetés is szabálytalan, ellentétes KRESZ-szel és a műszaki előírásokkal, a január közepétől érvényes forgalmi rendben viszont semmivel sem lesz biztonságosabb a közlekedés, inkább még több vitás helyzet alakul ki. „A sárga négyzetek eltüntetése” ugyanis azt eredményezi, „hogy a gépjárművezetőknek meglepetés lesz, hogy kerékpárforgalom keresztezi az utat”.

A változással a döntéshozók a felelősséget a biciklivel közlekedő kistelekiekre tolják rá a klub szerint, és ez ugyanaz a helyzet, amely miatt nemrég Hódmezővásárhelyen tiltakoztak:

A klub szerint jellemző, hogy Szegeden is előfordul, a sárga négyzeteket nem festik újra, „sőt előfordul, hogy a közútkezelő a létezésüket is tagadja, ha baleset történik, ezzel is azt a téves benyomást keltve, hogy a kerékpáros volt a hibás, mert nem szállt le a bicikliről.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.