Megint megszüntetnek egy kerékpáros-átvezetést

  • narancs.hu
  • 2024. december 15.

Lokál

Balesetveszélyre hivatkoznak Kisteleken, a kerékpárosklub szerint épphogy nőni fog a karambol esélye.

Január 15-től megváltozik a Csongrád-Csanád megyei Kistelek központjában a forgalmi rend, megszűnik a kerékpáros-átvezetés a körforgalom gyalogátkelőhelyénél – tudósít a Szegeder.

A hétezres dél-alföldi város önkormányzata a rendőrséggel és a közútkezelővel egyeztetve döntötte el, hogy változtat, a sárga négyzetek eltűnnek a gyalogátkelőknél, csak zebra lesz a Petőfi utca, a Kossuth utca és a Rákóczi utca felőli oldalon. Így a biciklisek „a körforgalom teljes területén kötelesek a kerékpárjukat gyalogosan áttolni”. A rendőrök ellenőrizni fogják a helyszínt – amelyre a kapitányság ablakából is rá lehet látni –, de a változás bevezetésétől számított egy hónapig nem fognak bírságolni. 

Erre azért volt szükség a döntéshozók szerint, mert a csomópontnál „napi szinten alakulnak ki balesetveszélyes szituációk”.

A változtatás ellen felemelte a szavát a Magyar Kerékpárosklub. A szegedi helyi szervezet Facebook-bejegyzése szerint „döbbenetes, hogy 2024-ben egy magyar alföldi település arra legyen büszke, hogy megszünteti a kerékpáros létesítményét, és a biciklizés abbahagyására kényszeríti az embereket a rendőrséggel összefogva.” 

A kerékpárosklub úgy ítéli meg, a mostani kerékpárút-átvezetés is szabálytalan, ellentétes KRESZ-szel és a műszaki előírásokkal, a január közepétől érvényes forgalmi rendben viszont semmivel sem lesz biztonságosabb a közlekedés, inkább még több vitás helyzet alakul ki. „A sárga négyzetek eltüntetése” ugyanis azt eredményezi, „hogy a gépjárművezetőknek meglepetés lesz, hogy kerékpárforgalom keresztezi az utat”.

A változással a döntéshozók a felelősséget a biciklivel közlekedő kistelekiekre tolják rá a klub szerint, és ez ugyanaz a helyzet, amely miatt nemrég Hódmezővásárhelyen tiltakoztak:

A klub szerint jellemző, hogy Szegeden is előfordul, a sárga négyzeteket nem festik újra, „sőt előfordul, hogy a közútkezelő a létezésüket is tagadja, ha baleset történik, ezzel is azt a téves benyomást keltve, hogy a kerékpáros volt a hibás, mert nem szállt le a bicikliről.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.