Foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés miatt, ismeretlen tettesek ellen tett feljelentést a napokban a Magyar Kerékpárosklub a Hódmezővásárhelyi Rendőrkapitányságon – derül ki a civil szervezet honlapjáról. A biciklisek érdekeit képviselő egyesület azért lépett, mert feltűnően sok közlekedési baleset történt Hódmezővásárhelyen a Dr. Rapcsák András út és a Lázár utca kereszteződésénél.
2022. június 15-én elütöttek egy 11 éves kerékpározó kislányt azon a helyen. A kerékpárosklub akkor megkereste az önkormányzatot, és bemutatta, hogy álláspontja szerint a csomópontban rossz a forgalmi rend, kérte, hogy vizsgálják fölül a kereszteződést ebből a szempont
ból. A Csongrád-Csanád megyei város – egyébként díjazott kerékpárosbarát település – polgármesteri hivatala azonban úgy gondolta, nincs összefüggés a forgalmi rend és a baleset között, viszont azt ígérte, megvizsgálja a kereszteződést. Változás nem történt – viszont négy hónappal később ugyanott ismét egy gyereket ért baleset, majd 2023 augusztusában egy rollerezőt ütöttek el. A Magyar Kerékpárosklub ezek után döntött a feljelentés mellett.
A szervezet a rendőrségre benyújtott iratban úgy érvel, hogy a kereszteződésben egymásnak ellentmondó táblák, felfestések vannak, amelyek nem felelnek meg a jogszabályoknak, és ezek miatt alakulnak ki veszélyes helyzetek. A feljelentéshez mérnöki vélemény is tartozik.
A biciklisek a csomópontnál egy kerékpárút-átvezetésen és egy kerékpársávon haladhatnak át, és ezek párhuzamosak a két gyalogos átkelőhellyel. Mindkettőnek piros a felfestése, holott az ilyen helyeken a piros burkolatfestést az elsőbbséggel rendelkező kerékpáros átvezetéseknél ajánlják.
A kereszteződés területének szintje kiemelkedik. A Dr. Rapcsák András úton közlekedő biciklisek is megemelt szinten érkeznek és azon is kelnek át. A klub mérnöke szerint az átvezetés szintbeli megemelése is egyenrangú kereszteződésre, sőt, a gyalogos átkelőhely mellett a kerékpáros átvezetés védett státuszára is utal.
Szintén zavaró tényezőként említi a kerékpárosklub, hogy bár a KRESZ szerint a közúti jelzőtáblákat az úttest mellett a menetirány szerinti jobb oldalra kell kihelyezni, azon a helyen a sétálóutca és a Lázár utca felől érkező bicikliseknek balról helyezték ki a táblát, szabálytalanul. „Ennek folytán olyan abszurd helyzet állhat elő, hogy az egyébként táblákkal szabályozott kereszteződésben jobbkézszabályt kell alkalmazni az egyik irányból érkezőknek, a rossz helyre kitett tábla és a burkolati jelek azonban bizonytalanságot szülhetnek a közlekedőkben (…), a forgalmi rend nem ismerhető fel időben”, ami a klub szerint törvénysértő helyzet.
Szintén fura, hogy a Dr. Rapcsák András úton érkezők a kereszteződéshez érve „kerékpárút vége” táblával találkoznak, miközben a kerékpárút valójában nem szűnik meg: át van vezetve. Ez a tábla önmagában nem ír elő elsőbbségadást, sem azt, hogy le kell szállni a bicikliről. Bár 2018-ban kitettek oda egy „Hajtva tilos, tolva szabályos” feliratot, a kerékpárosklub figyelmeztet, az nem minősül KRESZ-táblának, hiába érthető az üzenete.
A Narancs.hu kérdésére a hódmezővásárhelyi önkormányzat most azt írja, hogy az elmúlt húsz évben csak egyetlen új útszakaszt nyitottak a városban, a Tóth malom utcát. Minden más utcában – állítja a Csirák Dalma sajtóreferens által továbbított hivatalos válasz – a jogszabályoknak megfelelően alakították ki a forgalmi rendet. Újabb táblákat, változtatásokat csak azután helyeznek ki, vezetnek be, hogy a Közlekedési és Közbiztonsági Tanácsadó Testület arról tárgyal és a módosítást jóváhagyja. Amikor a táblákat kihelyezték, az akkori engedélyek alapján jártak el.
Az említett kereszteződésben „fennálló anomália” annak köszönhető a város szerint, hogy a forgalomba helyezés óta változtak a jogszabályok. A sok táblát a gyalogosok és kerékpárosok biztonsága érdekében helyezték ki.
„A forgalmi rend felülvizsgálata a város területén 2024 júliusában várható, amikor több ilyen »elavult« forgalmi rend is megvizsgálásra kerül. Addig is a jelzett kereszteződésben a táblákat a jobb oldalra is megerősítésként kihelyezzük, és a piros átvezetést megszüntetjük, még akkor is, ha az nem jelez elsőbbséget a kerékpárosoknak. A cikkben említett közlekedési baleset pedig egyértelműen figyelmetlenségből adódott, erről az akkori a jegyzőkönyv is tanúskodik. Amióta a figyelemfelhívó táblák is kihelyezésre kerültek, ebben a kereszteződésben baleset nem volt” – írta az önkormányzat.
Hozzátette, Hódmezővásárhelyen tényleg nagyon sokan járnak biciklivel, és a kereszteződéseket a biztonság kedvéért duplán szabályozzák. Ezzel együtt a balesetek 90 százaléka így is figyelmetlenségből adódik, és abból, hogy a táblákat figyelmen kívül hagyják a közlekedők.
„A kerékpárosoknak pedig az a legegyszerűbb, ha az autósokat hibáztatják minden téren” – ez is benne volt az önkormányzat válaszában.