„Mindent meg fogunk tenni” – Lukács Áron, Auróra

Lokál

Bár ételt és italt már nem adhatnak a pultból, az Auróra kapujára nem került lakat. Továbbra is működni fognak, de ehhez a közösség segítségét kérik.

magyarnarancs.hu: Tisztázzuk a helyzetet: az Auróra és a kert fizikailag nem zár be, továbbra is lesznek programok, rendezvények, csak vendéglátóipari egységként nem működhettek, igaz?

Lukács Áron: Így van, hiszen az Auróra elsősorban egy közösségi ház, vagyis a közforgalom számára ez egy nyitott tér, ahova bárki bejöhet és szervezhet beszélgetést, koncertet, workshopot. A szabályzatunk szerint, ha valaki nem zártkörű eseményt szervez, akkor ingyen biztosítjuk számára a helyet. A ház közösségi funkciója tehát továbbra is megmarad, és maradnak az itt dolgozó civil szervezetek is. Ma Magyarországon a civil szféra nem éppen a túlfinanszírozásról híres, viszont ezek az emberek, akiknek teret adunk, nagyon fontos társadalmi munkát végeznek azokon a területeken, amelyekről az állam gyakorlatilag kivonult. Rengeteg olyan ember van az országban, akik jogvédelem, egészségügyi szolgáltatás vagy hozzáférhető oktatás nélkül élnek, adott esetben súlyos szegénységben, a civil szervezetek ezekkel az emberekkel foglalkoznak. Az Aurórának az a célja, hogy helyet és biztonságot adjon a civil kezdeményezések számára.

magyarnarancs.hu: A „bezárás”, pontosabban a vendéglátás szüneteltetése csak ideiglenes, addig tart, ameddig a nyomozás, de legfeljebb egy évig. Ez viszont a ház jelentős bevételi forrása, a bérleti díjat is ebből fizetitek (az Auróra épülete magánkézben van – CS.E.E.). Hogyan fogjátok kihúzni, ha egy évig tényleg nem üzemelhettek?

LÁ: Az Aurórával egy láthatóan jól megszervezett jogi visszaélés történt, kezdve a június tizedikei razziával, aminek köszönhetően lehetőség adódott egy olyan jogi környezet kialakítására, ami lehetővé tette a vendéglátás beszüntetését. Mi ezt a törvényesség keretein belül elfogadjuk, olyan értelemben, hogy az Auróra nem kíván törvénytelenül működni, tehát ha nincs működési engedélyünk, akkor nem fogunk italt mérni. Azonban tudni kell, hogy volt engedélyünk. És nem azért nincs, mert nem kaptunk, hanem mert utólag visszavonták, tehát egy percig sem üzemeltünk érvényes papírok nélkül. Nem tudni, mi lesz a jövőben, de egyet mondhatok, nekünk alapvetően nem a vendéglátás a missziónk. Ha három mondatban kellene elmondanom, hogy mi az Auróra, akkor abban nem lenne benne az, hogy mi sört csapolunk és pálinkát töltünk. Erre azért volt szükség, hogy finanszírozni tudjunk ennél sokkal fontosabb dolgokat. Annak érdekében, hogy továbbra is működhessünk, elindítottunk egy adománygyűjtő kampányt, emellett pedig folyamatosan gondolkodunk azon, hogy milyen egyéb alternatív üzleti modelleket lehet megvalósítani, hogy pótolni tudjuk a kiesett bevételt.

false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Tesztek jogi lépéseket az ügyben?

LÁ: Természetesen jogorvoslattal fogunk élni, fellebbezünk és bírósági beadványt is benyújtunk. Nyilván tisztában vagyunk vele, hogy a jogi procedúra fél, akár egy évig is eltarthat, de megtámadjuk ezt a hihetetlenül jogsértő eljárást.

magyarnarancs.hu: Az épület tulajdonosával beszéltetek már a kialakult helyzetről?

LÁ: Nem, de ez egy viszonylag egyszerű képlet: van egy érvényes bérleti szerződésünk, és amíg a benne foglaltakat teljesíteni tudjuk, addig nincs miről beszélni. Azon vagyunk, hogy ez teljesüljön, ahogy eddig is. Az Auróra helyének kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy magánkézben legyen az épület, így nem fenyeget minket az a veszély, hogy hirtelen négyszeresére nő a bérleti díj, vagy egyik napról a másikra életveszélyesnek nyilvánítják az épületet, ahogy az történt korábban a Sirállyal, amely sok tekintetben mondható az Auróra elődjének.

magyarnarancs.hu: Korábban nyilatkoztátok, hogy az indulásnál az önkormányzat semmilyen akadályt nem gördített elétek, egy programotokra pedig a nyolcadik kerületi alpolgármester is ellátogatott. Ehhez képest ez a razzia, majd a vendéglátóipari tevékenység felfüggesztése váratlanul ért titeket, vagy voltak előzményei?

LÁ: Egy olyan országban, ahol a HírCsárdának már nincsen piaca, ahol az emberek a munkahelyükön nem merik vállalni a politikai véleményüket, és ahol lehet vádként használni azt, hogy valaki kisebbségeket képvisel, ott eléggé reális egy olyan eset, mint a miénk. De konkrét előzményei nem voltak. Ez egy szomorú történet, mert mi az Aurórában egy olyan ideális világot teremtettünk meg, ahol azok a civil szervezetek, akiket megbélyegez és megfélemlít a jelenlegi hatalom, nálunk eddig békében dolgozhattak.

magyarnarancs.hu: Tegnap volt egy nyolcadik kerületi fórum, ahol szóba került az Auróra, és olyan környékbeli lakók is eljöttek, akik ellenezték a működéseteket. Ti miért nem mentetek el?

LÁ: Az az igazság, hogy nem igazán éreztük fontosnak azt, hogy az Auróra egy a közbiztonságról szóló lakossági fórumon megjelenjen, hiszen értetlenül állunk azon vádak előtt, melyek szerint az Auróra azzal, hogy itt van és emberek dolgoznak benne, bármilyen hatással lenne a nyolcadik kerületi közbiztonságra. Talán ha máshogy nevezik el ezt a fórumot, akkor érdemesnek gondoltuk volna a megjelenést. Egyébként hallottuk, hogy az ott megjelent lakók közül többen örültek az Auróra bezárásának, én viszont nem örülnék helyi lakosként, ha Budapesten egy kiemelkedő fontosságú kulturális központot próbálnának eltüntetni, sőt azt gondolnám, valaki súlyos tévedésben van.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.