Mintha élvezetes lenne: Bourges-i Tavasz Fesztivál

  • 2000. április 27.

Lokál

Cypress Hill
Az első három nap sütött a nap, továbbá fellépett úgy kétszáz zenekar, hirtelen megháromszorozódott a lakosság, és egy szőke magyar lány sűrű fekete szakállt viselt az igazolványképén. Ne kelljen mondanom: egy ilyen fesztivál kihagyhatatlan.

A Bourges-i Tavasz nem a magyar zenekarok iránti nyitottságáról híres. 2000. április 22-én ugyan e szabályt erősítendő igen sikeres koncertet adott a Romano Drom, de hasonló kivételre nem emlékezett Fernando Ladeiro-Marques kommunikációs igazgató. Egyébként ő képben van a viszonyainkról - először és utoljára januárban a kelenföldi Fonóban találkoztunk -, és abban is komoly szerepet vállalt, hogy a Tam Tam France Organisation szakmai fórumán-vásárán észrevétethesse magát a Fonóból, a Banán klubból, a Bahia Musicból, a Francia Intézetből, a Pepsi Szigetből és a Magyar Narancsból alakult küldöttségünk. Mely létszámát tekintve ugyan magántermészetű tartozékokkal gyarapodott az utazás során, ám állta a sarat: fiktív faxokat küldetett frankó helyekre és frankó faxokat fiktív helyekről, megduplázva akkreditációinak számát. Megesett így persze, hogy spontán igazolványképén sűrű, fekete szakállt viselt egy filigrán, szőke lány, de a francia ajtónállók pontosan tudták, meddig mehetnek el az efféle intimitások feszegetésében. A város szélén, egy NB II.-s motelben sikerült csapatostul elhelyeződnünk, ily módon is megerősítve identitásunk.

Ez a mi küldöttségünk igazán optimális esetben a magyarországi tánc- és világzene reprezentálására volt hivatott, ám ehhez biztosabb, összefogottabb háttérre lenne szükség. Akik most belefértek, a Francia Intézettel való együttműködésnek köszönhetik, amit. Nekem elsősorban azt kell ideírnom, ami túlmutat a fellépőkön: azt, hogy milyen mélységben azonosult e patinás kisváros az utcákon és éjszakákon át tartó "rumlival". Hogy azt a benyomást keltette, mintha élvezetes lenne élni, de legalábbis könnyű imitálni pár napig. No persze könnyű, amikor ennyi kacsamáj, sör + rasta, és a rendőrök korántsem orrolnak a fű és a hasis illatától. Miután megérkeztem, nemzetközi reggae-nap: Afrikából a Tiken Jah, Franciaországból a K2Riddim, rootsnak a Culture és Horace Andy, dubnak a Mad Professor, hát oda elég volt belépni, pedig egy tízezres sátorról esik szó, máris beállás ezerrel, felfedezésnek pedig a fúvósaival határsértő K2Riddim.

De még nem tartunk a koncerteknél, hanem magnó: Fernando beavat a történelembe, a banános Mixi pedig fordít:

H

Huszonnégy évvel ezelőtt, amikor a Bourges-i Tavasz indult, Fernando szerint válságban volt a francia könnyűzene. Míg az ismertebbek, Dalida és társai túl kommerszek voltak, a feljövő nemzedék nem nagyon rúghatott labdába. Értük jött létre ez a fesztivál, mely a Prágai Tavasz nyomán választotta nevét. Igazgatója, aki kitalálta, huszonnégy éve változatlan; amennyire lehet, kerüli a nyilvánosságot, távol tartja magát a babéroktól. Fernando a kommunikációs igazgató tizedik éve, továbbá ő hozta létre a Tam Tam szakmai fórumát.

Ebben a kis nyugodt városban - így Fernando - persze jókora sokkot jelentett egy ilyen rendezvény, a város vezetése kellő távolságból szemlélte, az államé még messzebbről, a kereskedők pedig szépen bezártak egy hétre; kábé így ment vagy tíz évig. Nem volt gond, csak az értetlenség. Aztán felismerték, hogy Bourges-t ezzel a fesztivállal azonosítják országszerte; felismerték, hogy nem is olyan rossz bolt, s azóta már a kocsmák kezdeményezik, hogy maguk is összeüthessenek valami programot. Tiszta sor: egy hét alatt kétszázötvenezren fordulnak meg a nyolcvanezres városban.

A koncertek látogatottsága 92 százalékos, ez hatvanezer eladott jegyet jelent. A bevétel a húszmillió frankos költségvetés 35-40 százalékát fedezi, a többit a régió, a város, a minisztérium és a szponzorok állják. Hat nagyobb szponzoruk van, de egyikkel sem kötnek főszponzori szerződést, az ütközne a Tavasz alapvető filozófiájával, és kiszolgáltatottságot eredményezhetne. A kiadók sem "vásárolhatnak" fellépést futtatott zenekaraiknak, Bourges-ban még soha nem lépett fel olyan művész, akit nem a programigazgató kért fel.

Időközben természetesen átalakult a könnyűzenei élet: akik a hetvenes évek végén alternatívnak számítottak, ma közismertek, népszerűek. S ahogy a fesztivál nőtt, helyet kaphattak külföldi zenekarok is, az első nagyobb név a U2 volt, úgy ´85-86 körül. De a Bourges-i Tavasz nem hajtja a világsztárokat. A többi nagy - és zömében tematikus - fesztiváltól részben a stílusok sokszínűségével tér el, másrészt a tizenöt éve zajló tehetségkutatás különbözteti meg: akik itt bizonyítanak, könnyen köthetnek szerződést.

Hát így. Végül arról kérdeztem Fernandót: ezúttal mit tart a Tavasz legnagyobb sikerének. Az első három napot, mondta, amikor sütött a nap. Nekem pedig a biztonsági alkalmazottak tűntek ki, amint a bulik közben hektószámra töltötték az ásványvizet a felhevült csápolóknak. - A közönség és a művészek tisztelete a legfontosabb - így Fernando. A biztonságiak azért vannak, hogy megelőzzék, nem pedig azért, hogy megteremtsék az agresszivitást. Ami pedig a művészeket illeti: Bourges-ban egy ismeretlen zenekar is ugyanazt a technikát, ugyanazt a propagandát kapja, mint bármelyik nemzetközi sztár.

H

Szóval a koncertek. Hat nap alatt hét helyszínen kábé kétszáz, egymás után hárman-négyen, külföldről maximum húsz százalék. Pár ismertebb név a stílusok választékából: Mad Professor, Gomez, Lou Reed, , Kocani Orkestar, L7, Septeto Nacional, Howie B, Boss Hog. A szerkesztés ugyanakkor ellensúlyozta az eklektikát: együtt a marokkói, a roma, a reggae, a rock vagy táncos dolgok és így tovább. Volt pár ügy, ami mellett kitartottam, különben tizenöt-húsz perces kóstolókért rohangáltam a felhőszakadásban, jó kis katyvasz, most aztán vakarhatom a fülem. És nem bírok többre vállalkozni, mint hogy "protezsáljak" pár zenekart.

Kubából a Septeto Nacionalt. Most, amikor nálunk is Buena Vistá-s idők járnak, megjegyezhető: ez a társaság 1927-ben alakult, és 1985 óta játssza a son-klasszikusokat jelenlegi felállásában, melyben Ignacio Esteban Ayme Castro a híd a zenekar első és harmadik generációja között. Elképzelni sem tudom, hányszor szólaltatták már meg ezeket a dalokat, de azt jól hallottam, jól láttam, mit jelent nekik.

Két gnawa-együttes: a Gnawa Diffusion és az Orchestre National de Barbés hódít Franciaországban; én ez utóbbinak adtam meg magam. A gnawa már szóba került pár hónappal ezelőtt: azon marokkói és algériai közösségeket és zenéjüket nevezik így, akik a feketébb Afrikából odahurcolt rabszolgák leszármazottai. A tizenegy tagú Orchestre National de Barbés Párizs arab kerületéről kapta a nevét, és azt tanúsítja, hogy rockosabb hangszereléssel éppoly önfeledt, elragadtatott hangulat teremthető, mint ami a gnawa-szertartásokról olvasható. Miként a rai forradalmasította az arab tánczenét tíz-tizenöt évvel ezelőtt, úgy tesz most a gnawa, s most már tudom: az Orchestre National de Barbés.

Meglepetést keltett a Kocani Orkestar. A legismertebb macedón rezesbandára eddig a zenekarvezető/trombitás Veliov nyomta rá a bélyegét: ő állt és szólózott a frontvonalban, hanem most távol maradt, és ebből kimondottan erőt merítettek társai. A harmonikás kollégát sem láttam, szóval vagy szétestek, vagy bevállaltak aznapra egy másik fellépést, miként a Taraf de Ha•douks esetében szokás. Magáért beszél, ha így alakult. Előttük a Romano Drom hál´ isten nem keltett meglepetést: a rendelkezésére álló negyvenöt percet ízlésesen, a magyarországi cigányzenék eredetiségét érzékeltetve használta ki.haknis felhangot hallatott, Lou Reed - a rám szabott három számban - kőkemény rockandrollt, és nem sikerült a brazil Lenine sikerének nyitjára találnom. Hanem jó lett volna, ha többet bóklászhatok még francia terepen. Az aktuális szupersztárnak Louise Attaque a neve, és "alattuk" még Pesten voltam, de nem ússzuk meg: itt lesznek A Zene Ünnepén. Bourges-ban a Sergent Garcia előtt kellett meghajolnom: elementáris salsa-ska egyveleg, tizennégy pasassal, egészen elképesztő. Figyelemre méltó pillanatokat kovácsolt a dubból és a popból a tunéziai születésű Samia Farah, és istenem, milyen lehetett volna Lili Boniche, ha egy nappal tovább tart e küldetés (melyhez a Initiatives France-Hongrie, a Francia Intézet és a Tam Tam France Organisation nyújtott támogatást).

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.