Mintha élvezetes lenne: Bourges-i Tavasz Fesztivál

  • 2000. április 27.

Lokál

Cypress Hill
Az első három nap sütött a nap, továbbá fellépett úgy kétszáz zenekar, hirtelen megháromszorozódott a lakosság, és egy szőke magyar lány sűrű fekete szakállt viselt az igazolványképén. Ne kelljen mondanom: egy ilyen fesztivál kihagyhatatlan.

A Bourges-i Tavasz nem a magyar zenekarok iránti nyitottságáról híres. 2000. április 22-én ugyan e szabályt erősítendő igen sikeres koncertet adott a Romano Drom, de hasonló kivételre nem emlékezett Fernando Ladeiro-Marques kommunikációs igazgató. Egyébként ő képben van a viszonyainkról - először és utoljára januárban a kelenföldi Fonóban találkoztunk -, és abban is komoly szerepet vállalt, hogy a Tam Tam France Organisation szakmai fórumán-vásárán észrevétethesse magát a Fonóból, a Banán klubból, a Bahia Musicból, a Francia Intézetből, a Pepsi Szigetből és a Magyar Narancsból alakult küldöttségünk. Mely létszámát tekintve ugyan magántermészetű tartozékokkal gyarapodott az utazás során, ám állta a sarat: fiktív faxokat küldetett frankó helyekre és frankó faxokat fiktív helyekről, megduplázva akkreditációinak számát. Megesett így persze, hogy spontán igazolványképén sűrű, fekete szakállt viselt egy filigrán, szőke lány, de a francia ajtónállók pontosan tudták, meddig mehetnek el az efféle intimitások feszegetésében. A város szélén, egy NB II.-s motelben sikerült csapatostul elhelyeződnünk, ily módon is megerősítve identitásunk.

Ez a mi küldöttségünk igazán optimális esetben a magyarországi tánc- és világzene reprezentálására volt hivatott, ám ehhez biztosabb, összefogottabb háttérre lenne szükség. Akik most belefértek, a Francia Intézettel való együttműködésnek köszönhetik, amit. Nekem elsősorban azt kell ideírnom, ami túlmutat a fellépőkön: azt, hogy milyen mélységben azonosult e patinás kisváros az utcákon és éjszakákon át tartó "rumlival". Hogy azt a benyomást keltette, mintha élvezetes lenne élni, de legalábbis könnyű imitálni pár napig. No persze könnyű, amikor ennyi kacsamáj, sör + rasta, és a rendőrök korántsem orrolnak a fű és a hasis illatától. Miután megérkeztem, nemzetközi reggae-nap: Afrikából a Tiken Jah, Franciaországból a K2Riddim, rootsnak a Culture és Horace Andy, dubnak a Mad Professor, hát oda elég volt belépni, pedig egy tízezres sátorról esik szó, máris beállás ezerrel, felfedezésnek pedig a fúvósaival határsértő K2Riddim.

De még nem tartunk a koncerteknél, hanem magnó: Fernando beavat a történelembe, a banános Mixi pedig fordít:

H

Huszonnégy évvel ezelőtt, amikor a Bourges-i Tavasz indult, Fernando szerint válságban volt a francia könnyűzene. Míg az ismertebbek, Dalida és társai túl kommerszek voltak, a feljövő nemzedék nem nagyon rúghatott labdába. Értük jött létre ez a fesztivál, mely a Prágai Tavasz nyomán választotta nevét. Igazgatója, aki kitalálta, huszonnégy éve változatlan; amennyire lehet, kerüli a nyilvánosságot, távol tartja magát a babéroktól. Fernando a kommunikációs igazgató tizedik éve, továbbá ő hozta létre a Tam Tam szakmai fórumát.

Ebben a kis nyugodt városban - így Fernando - persze jókora sokkot jelentett egy ilyen rendezvény, a város vezetése kellő távolságból szemlélte, az államé még messzebbről, a kereskedők pedig szépen bezártak egy hétre; kábé így ment vagy tíz évig. Nem volt gond, csak az értetlenség. Aztán felismerték, hogy Bourges-t ezzel a fesztivállal azonosítják országszerte; felismerték, hogy nem is olyan rossz bolt, s azóta már a kocsmák kezdeményezik, hogy maguk is összeüthessenek valami programot. Tiszta sor: egy hét alatt kétszázötvenezren fordulnak meg a nyolcvanezres városban.

A koncertek látogatottsága 92 százalékos, ez hatvanezer eladott jegyet jelent. A bevétel a húszmillió frankos költségvetés 35-40 százalékát fedezi, a többit a régió, a város, a minisztérium és a szponzorok állják. Hat nagyobb szponzoruk van, de egyikkel sem kötnek főszponzori szerződést, az ütközne a Tavasz alapvető filozófiájával, és kiszolgáltatottságot eredményezhetne. A kiadók sem "vásárolhatnak" fellépést futtatott zenekaraiknak, Bourges-ban még soha nem lépett fel olyan művész, akit nem a programigazgató kért fel.

Időközben természetesen átalakult a könnyűzenei élet: akik a hetvenes évek végén alternatívnak számítottak, ma közismertek, népszerűek. S ahogy a fesztivál nőtt, helyet kaphattak külföldi zenekarok is, az első nagyobb név a U2 volt, úgy ´85-86 körül. De a Bourges-i Tavasz nem hajtja a világsztárokat. A többi nagy - és zömében tematikus - fesztiváltól részben a stílusok sokszínűségével tér el, másrészt a tizenöt éve zajló tehetségkutatás különbözteti meg: akik itt bizonyítanak, könnyen köthetnek szerződést.

Hát így. Végül arról kérdeztem Fernandót: ezúttal mit tart a Tavasz legnagyobb sikerének. Az első három napot, mondta, amikor sütött a nap. Nekem pedig a biztonsági alkalmazottak tűntek ki, amint a bulik közben hektószámra töltötték az ásványvizet a felhevült csápolóknak. - A közönség és a művészek tisztelete a legfontosabb - így Fernando. A biztonságiak azért vannak, hogy megelőzzék, nem pedig azért, hogy megteremtsék az agresszivitást. Ami pedig a művészeket illeti: Bourges-ban egy ismeretlen zenekar is ugyanazt a technikát, ugyanazt a propagandát kapja, mint bármelyik nemzetközi sztár.

H

Szóval a koncertek. Hat nap alatt hét helyszínen kábé kétszáz, egymás után hárman-négyen, külföldről maximum húsz százalék. Pár ismertebb név a stílusok választékából: Mad Professor, Gomez, Lou Reed, , Kocani Orkestar, L7, Septeto Nacional, Howie B, Boss Hog. A szerkesztés ugyanakkor ellensúlyozta az eklektikát: együtt a marokkói, a roma, a reggae, a rock vagy táncos dolgok és így tovább. Volt pár ügy, ami mellett kitartottam, különben tizenöt-húsz perces kóstolókért rohangáltam a felhőszakadásban, jó kis katyvasz, most aztán vakarhatom a fülem. És nem bírok többre vállalkozni, mint hogy "protezsáljak" pár zenekart.

Kubából a Septeto Nacionalt. Most, amikor nálunk is Buena Vistá-s idők járnak, megjegyezhető: ez a társaság 1927-ben alakult, és 1985 óta játssza a son-klasszikusokat jelenlegi felállásában, melyben Ignacio Esteban Ayme Castro a híd a zenekar első és harmadik generációja között. Elképzelni sem tudom, hányszor szólaltatták már meg ezeket a dalokat, de azt jól hallottam, jól láttam, mit jelent nekik.

Két gnawa-együttes: a Gnawa Diffusion és az Orchestre National de Barbés hódít Franciaországban; én ez utóbbinak adtam meg magam. A gnawa már szóba került pár hónappal ezelőtt: azon marokkói és algériai közösségeket és zenéjüket nevezik így, akik a feketébb Afrikából odahurcolt rabszolgák leszármazottai. A tizenegy tagú Orchestre National de Barbés Párizs arab kerületéről kapta a nevét, és azt tanúsítja, hogy rockosabb hangszereléssel éppoly önfeledt, elragadtatott hangulat teremthető, mint ami a gnawa-szertartásokról olvasható. Miként a rai forradalmasította az arab tánczenét tíz-tizenöt évvel ezelőtt, úgy tesz most a gnawa, s most már tudom: az Orchestre National de Barbés.

Meglepetést keltett a Kocani Orkestar. A legismertebb macedón rezesbandára eddig a zenekarvezető/trombitás Veliov nyomta rá a bélyegét: ő állt és szólózott a frontvonalban, hanem most távol maradt, és ebből kimondottan erőt merítettek társai. A harmonikás kollégát sem láttam, szóval vagy szétestek, vagy bevállaltak aznapra egy másik fellépést, miként a Taraf de Ha•douks esetében szokás. Magáért beszél, ha így alakult. Előttük a Romano Drom hál´ isten nem keltett meglepetést: a rendelkezésére álló negyvenöt percet ízlésesen, a magyarországi cigányzenék eredetiségét érzékeltetve használta ki.haknis felhangot hallatott, Lou Reed - a rám szabott három számban - kőkemény rockandrollt, és nem sikerült a brazil Lenine sikerének nyitjára találnom. Hanem jó lett volna, ha többet bóklászhatok még francia terepen. Az aktuális szupersztárnak Louise Attaque a neve, és "alattuk" még Pesten voltam, de nem ússzuk meg: itt lesznek A Zene Ünnepén. Bourges-ban a Sergent Garcia előtt kellett meghajolnom: elementáris salsa-ska egyveleg, tizennégy pasassal, egészen elképesztő. Figyelemre méltó pillanatokat kovácsolt a dubból és a popból a tunéziai születésű Samia Farah, és istenem, milyen lehetett volna Lili Boniche, ha egy nappal tovább tart e küldetés (melyhez a Initiatives France-Hongrie, a Francia Intézet és a Tam Tam France Organisation nyújtott támogatást).

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.