A néma szobor 1. – Utcát Lugosi Bélának!

Lokál

Mi van akkor, ha egy szobornak nincs története? Némán áll és mélyen hallgat a titkairól, mint a városligeti Lugosi Béla-mellszobor.

Nem adtuk fel, továbbra is küldetésünknek tekintjük, hogy Lugosi Béla nevét közterület őrizze Magyarországon. Bokros teendőink közt még arra is futotta erőnkből, hogy utánanézzünk a művész budapesti szobrának. Nem tudtunk meg semmit, de ez a semmi elég sokat elárul a helyről, ahol élnünk adatik. A nyomozást pedig folytatjuk.

A szobrok helyett mesélnek az alkotók, az elhelyezési engedélyek, hivatalnokok és dokumentumok. De mi van akkor, ha egy szobornak nincs története? Némán áll egy műemlék sarkán, és mélyen hallgat a titkairól, mint a városligeti Lugosi Béla-mellszobor.

A nyomok egy tíz évvel ezelőtti rejtélyes hajnalra vezetnek vissza, amikor a semmiből a Magyar Mezőgazdasági Múzeum délkeleti sarkán lévő üres fülkében termett egy Lugosi Bélát mint Drakulát ábrázoló mellszobor… Ha jobban szemügyre vesszük, olyan, mintha eleve oda szánták volna, hiszen az épületen ez az egyetlen olyan beugró fülke, amelynek a párkányát egy ördög tartja.

Talán az ördög tudja

A múzeum értetlenül áll az eset előtt, hiszen ők nem kértek fel senkit erre a munkára. Az igazgatóság izgalmas legendaként kezeli a történetet, és vártörténeti séták alkalmával turistákat szórakoztatnak a misztikus szobor titkaival. A találgatások szerint egy akkoriban ott forgató, feltehetőleg külföldi filmes csoport hagyhatta emlékül a szobrot – ezt támasztja alá a szoborra vésett „Bela Lugosi” felirat is. Az ismeretlen alkotó egyébként a szoborra írta a monogramját is: HZ 2003.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

 

De tisztázzuk! A Mezőgazdasági Múzeum épülete műemlék, és műemlékre a nehezen megszerezhető engedélyek hiányában elvileg nem lehetne még ideiglenesen sem elhelyezni semmit. A jelek szerint egy hivatalosan nem bejegyzett, engedélyek nélküli szoborról beszélhetünk. A Képző- és Iparművészeti Lektorátusnak nincsenek információi a szoborról, úgy, ahogy a Budapest Galéria szoborszakértőinek sem. A galéria munkatársai tőlem hallottak először a szoborról, ami még nem lenne nagy baj, hiszen a fő illetékességű intézmény a műemlékvédelmi hivatal, szebb nevén a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ lenne. Lampert Rózsa, aki a kormányhivatal honlapja szerint a XIV. kerületi műemlék-felügyelő, már egy éve nem dolgozik a hivatalnál, de kérdésünkre, hogy milyen körülmények között került oda a szobor, nos, nem tudott válaszolni, mivel ő azt sem tudta, hogy létezik-e a műemléken csücsülő objektum…

A területért jelenleg felelős személy elvileg Tasnádyné Kovács Borbála, de a honlapon vele kapcsolatban is megtévesztő információk vannak, mindenesetre ügyfélfogadási időben nem tudja a telefont felvenni, de legalább a hivatali e-mail címét sem nézi.

El ne vigyék!

Míg Lugosi Bélának Amerikában a halhatatlanok csillaga jár, addig itthon egy utcát sem neveznek el róla. Van ez a szobor a Városligetben, amit nagy valószínűséggel nem a magyar büszkeség állított, hiszen az illetékes szervek, amelyeknek tudniuk kéne, hogy mi van vele, hát azok még azt sem tudják, van-e egyáltalán szobor Lugosiról Budapesten. Csak most, hogy tőlünk értesültek róla, el ne dózerolják! Addig viszont bátran meg lehet tekinteni a masszív, valószínűleg kőből készült alkotást, amit talán nem is két perc alatt dobtak fel egy műemlékre valami delejes éjszaka leple alatt. Ám a kérdés ettől még nyitott: ki és miért tette oda Lugosit mint Drakulát, és miért nincsenek erről dokumentumok? Lehet, hogy a szálak Hollywoodba vezetnek vissza? Vagy a rejtélyes alkotó itt él köztünk, és mosolyogva olvassa ezt a cikket, aminek természetesen folytatása következik…

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.