Nem férnek be a villamosok az új remízbe – avagy hogy mérj el egy hatmilliárdos projektet

  • narancs.hu
  • 2017. december 4.

Lokál

Beállt az első villamos az új budafoki kocsiszínbe. Pontosabban nem állt be. Ugyanis nem fért el. A magyar valóság következik.

Emlékszünk Micimackó azon jelenetére, amikor a szegény, mézzel teletömött, oktalan medvebocs nem fér ki Nyuszi barlangjából? Hiába húzzák, vonják – vagy a medve túl nagy, vagy a bejárat túl kicsi. Valahogy így lehet elképzelni az új budafoki remíz birtokbavételét, erről tudósított az Újbuda másként blog. Az első beállás így aztán méltóságteljes bevonulásból teljes paródiába fulladt: a többek közt a nagyobb szerelvények miatt épített új remízbe ugyanis éppen csak a villamos nem fért be.

Az új, modern, csupa új hullám csarnok szabotálása most éppen nem fakockával, hanem egy oszloppal történt: ugyanis hogy, hogy nem, a felsővezeték-tartó oszlopokat sikerült a villamosok útjába építeni. Végül is csak hatmilliárd forintba került az egész – ennyiért meg, ugye, ki tud minden apróságra odafigyelni?

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.