Nem tilthatók ki a melegek az Új Nemzedék Központból

  • narancs.hu
  • 2018. június 11.

Lokál

Az Egyenlő Bánásmód Hatóság szerint jogsértő volt a tagok hátrányos megkülönböztetése.

Még 2017 novemberében tiltotta ki az Új Nemzedék Központ Nonprofit Kft. (ÚNK) az LMBTQ-szervezeteket a magyar állam által alapított, EU-s pénzből működtetett közösségi tereiből. A döntés elsősorban a Szegedi LMBT Közösségért Csoportot érintette kedvezőtlenül, a szervezet ugyanis ekkor már több hónapja az Új Nemzedékben szervezte programjait. Az erősen kormánykötődésű menedzsment nemcsak a sajtószereplést tiltotta le, de a szervezet rendezvényeit sem engedélyezte tovább az ÚNK helyi közösségi terében.

Kitiltották a melegeket a szegedi Új Nemzedék Központból

Az irodáról még a homofóbiát ellenző matricát is leszedték. A Szegedi LMBT Közösségért Csoport aktivistáival készült volna egy interjú, amelyben a tagok szívesen meséltek volna az őket megkereső lapnak – egyebek közt – a szegedi Új Nemzedék Központ (ÚNK) közösségi terében szerzett pozitív élményeikről.

A szegedi civil szervezet februárban indított eljárást az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) előtt, amely most kimondta, hogy az ÚNK e döntésével hátrányosan megkülönböztette a szegedi LMBTQ-szervezetet, és eltiltotta az ÚNK-t a további jogsértéstől – áll a ma kiadott sajtóközleményben.

A tavaly ősszel kirobbant ügy azért is volt váratlan – a meglepő döntést a budapesti vezetőség hozta –, mert az ÚNK szegedi intézménye kimondottan jó kapcsolatot ápolt a helyi LMBTQ-csoporttal: 2017 áprilisában a szegedi Új Nemzedék is kihelyezte a „Biztonságos tér” matricát, ezt követően a szervezet rendszeresen itt tartotta közösségfejlesztő programjait, amelyeknek nem volt politikai töltete.

A kitiltás indokaként az ÚNK a politikai és ideológiai semlegesség megőrzését jelölte meg, szerintük az LMBTQ-szervezetekről ez nem mondható el. Az ÚNK-ról sem: a vezetőség a Fidesz tagjaiból áll, valamint „Rólad szól!” címmel ugyanezen párt politikusai tartanak rendszeresen országos beszélgetéssorozatot az ifjúsági terekben. A Szegedi LMBT Közösségért Csoport ezt az ellentmondást felismerve fordult az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz idén februárban, miután – más LMBTQ-szervezetekkel karöltve – több hónapon át próbálták válaszra (és jobb belátásra) bírni az ÚNK-t, ám kérdéseikre csupán rövid elutasító választ kaptak.

Az ÚNK-t májusban egy tárgyalás keretében hallgatta meg a hatóság, amelyen az ÚNK ügyvédje egyezséget ajánlott a szegedi LMBTQ-szervezeteknek. Ez az egyezségi ajánlat lehetővé tette volna az ÚNK-nak, hogy bizonyos, szubjektív módon meghatározott esetekben (például ha nem bizonyíthatóan „politika- és ideológiamentes” egy esemény) a közösségi terek használatát ismét ne engedélyezze. Tekintve, hogy eme egyezségi ajánlat alapján semmi sem garantálta volna, hogy ne kerüljön sor újabb kitiltásra, a Szegedi LMBT Közösségért Csoport ezt elutasította. Ezt követően az ÚNK ügyvédje belengetett egy homályos, „üres” egyezségi ajánlatot, amit a későbbiekben a felek közösen tölthetnének meg tartalommal, ám ehhez a kitiltottaknak külön le kellene ülni az ÚNK vezetőivel Budapesten, illetve a szegedi csoportnak részletes programtervet kellene benyújtani. A szervezet ezt sem fogadta el, mert ez az eljárás igazságtalan és aránytalan lett volna velük szemben.

Az EBH június 5-én kelt határozatában megállapította, hogy az ÚNK megsértette az egyenlő bánásmód követelményét, és a Szegedi LMBT Közösségért Csoporttal szemben a tagok szexuális irányultsága és politikai véleménye miatt közvetlen hátrányos megkülönböztetést valósított meg. A hatóság megtiltotta az ÚNK-nak a jövőbeni jogsértő magatartást és 100 ezer forint bírság, valamint 17 275 forint eljárási költség megfizetésére kötelezte.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.