Októbertől leáll a metróközlekedés a 3-as vonalon

  • narancs.hu
  • 2017. szeptember 4.

Lokál

Eső, fakocka, Husi… Ősztől felújítás miatt nem lehet majd közlekedni.

Bár csak októbertől áll le a metróközlekedés, a felszíni munkálatok már elkezdődtek a Nyugati pályaudvarnál. A BKK kérése, hogy az utasok ne a napi rutin szerint közlekedjenek a felújítás ideje alatt, hanem tájékozódjanak előre, és a cég honlapján nézzék meg, mikor milyen lezárások, változások vannak. A főpolgármester is türelmet kér a felújítások idejére a budapestiektől.

„Fel vagyunk készülve arra, hogy most majd hetekig arról megy a hisztéria, hogy milyen problémák vannak a Nyugati téren, meg itt meg ott, és nem lehet a városban közlekedni. Hát kérem, lehet választani: vagy felújítjuk a metrót, és akkor ezt el kell viselni, elnézést kérünk a budapestiektől ezért, de ez a munka ezzel jár, vagy pedig akkor nem lesz felújítva a metró” – nyilatkozta Tarlós István.

Közben az is kérdéses, lesz-e elég pénz a felújításra, az MSZP a korábbi sikertelen közbeszerzésekre hivatkozva állítja, hogy megfelelő fedezet nélkül kezd neki a kormány a felújításnak – adta hírül a Hír Tv.  Horváth Csaba frakcióvezető szerint a felújításra szánt keret 30-40 milliárd forinttal marad el a piaci ártól.

Tarlós István „kétségbeesett ostobaságnak” nevezte, hogy a megkezdendő munkáknak ne lenne meg a fedezete, hiszen hatályos a kormánnyal kötött 137,5 milliárd forintos támogatási szerződés.

De nyilatkozott a BKV vezérigazgatója is, aki szerint akkor is lesz pénz a felújításra, ha az a tervezettnél drágább lesz. Csak még azt nem lehet tudni, hogy honnan: „A tárgyalások arról folynak, hogy ha a következő tenderek is olyan árat hoznak, ami meghaladja a mostani összeget, akkor mekkora összeget tudunk bevonni EU-s forrásból és mekkorát saját forrásból, a tárgyalások erre irányulnak és nem arra, hogy lesz-e metrófelújítás vagy nem lesz, mert mindenképp lesz, csak hogy saját forrásból vagy uniós forrásból, vagy kormányzati forrásból, csak az összetételéről folynak tárgyalások” – jelentette ki Bolla Tibor.

A szerződéseket ma írta alá a BKV a felújítást végző Strabaggal és a Swietelskyvel. A munkálatok a 3-as metróvonal északi szakaszán indulnak el. A Strabagnak jövő év végére kell végeznie az állomások felújításával, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. pedig 2020 augusztusára készülhet el a vágányok, biztosítóberendezések felújításával. Az összesen több mint nettó 70 milliárd forintos megbízás részleteiről hiába kérdezték a cégeket.

A főpolgármester arról is beszélt, hogy a teljes körű akadálymentesítés nem fér bele a 3-as metró felújításának költségvetésébe.

„Nem rajtunk múlik, ha tetszik, ha nem, ez a helyzet, ez az igazság, én örülnék a legjobban és a munkatársaim, ha mindenütt a legmagasabb szintű akadálymentesítésre képesek lennénk, annyit csinálunk meg, amennyi forrásunk erre van, a kérdés úgy merül fel, hogy most, ha a legmodernebb és legteljesebb körű akadálymentesítést nem tudjuk biztosítani, akkor jelentkezzen az, aki azt mondja, hogy akkor maradjon el a hármas metró felújítása” – mondta Tarlós.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.