Köztisztátalanság Budapesten

Nemcsak patkányinvázió fenyeget, egyre koszosabbnak tűnik a főváros

  • Szalai Anna
  • 2019. május 4.

Lokál

Évi több ezer munkaórában takarítják Budapestet, tavaly már több mint 8 milliárdot költöttek erre. A város mégis egyre koszosabbnak tűnik.

Hányásfoltos, csikkel teli utcák, villamosvágányok között emelkedő szemétkupacok, túlcsorduló kukák – mindez korántsem csak a belvárosi bulinegyedre jellemző állapot, lassanként a város jó részét beborítja a szemét és a kosz. Az ok első ránézésre egyszerű: sem elég pénz, sem elég ember, sem elég gép nincs a közterek, utcák, parkok tisztítására, az utcai szeméttárolók gyakori ürítésére, az aluljárók mosására; és a jelenlegi hatékonyságon is lenne mit fokozni. Az idegenforgalom növekedése pedig csak sokszorozza a gondot.

Takarítani, de muszáj

Az utcaseprés sohasem volt profittermelő tevékenység, Budapest mindig más bevételekből csípte le az ehhez szükséges pénzt – csakhogy most nincs miből. A források szűkülése mellett változtak az illetékességi jogkörök is. A tanácsrendszer idején a kerületek a Fővárosi Tanács alá tagozódtak, amely külön köztisztasági vállalatot működtetett.

A rendszerváltozáskor az új önkormányzati törvény jóhiszemű és kissé idealista jogalkotói a kerületi önkormányzatokat és a fővárost mellérendelt szereplőkké tették, így a saját útjait és a parkjait mindenki maga takarítja. A fővárosra a BKV-járatokkal érintett főutak, a belvárosi és az idegenforgalmi szempontból kiemeltnek tekinthető területek, az aluljárók, a hidak, valamint a HÉV- és metróállomások tisztántartása hárul.

A szűkös források miatt azonban minden szereplő igyekszik a másikra tolni a munkát. A kerületi és fővárosi utak találkozásánál például látványosan gyűlik a szemét, mivel mindkét fél a másiktól várja a helyzet megoldását. A kis szeméthalom pedig vonzza a hulladéktól ingyen megszabadulni vágyókat is, akik egy idő után hulladéklerakóként tekintenek az elhanyagolt útszakaszra. A végén többnyire a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. szállítja el a szemetet, ám ki is számlázza az érintett kerületnek az ártalmatlanítási díjat, amelynek mértékén azután ismét vitatkozni kezdenek a felek.

És még a kukák is

És még a kukák is

Fotó: Sióréti Gábor

Folyamatos az érdekütközés a karácsonyfák és a hó eltakarítása, valamint a jégmentesítés miatt is a kerületek és a főváros között – s minél több forrást vonnak el az önkormányzatoktól, annál élesebb a vita. Időnként a fővárosi cégek is összezördülnek ezen: a szűkös büdzséből gazdálkodó Főkert például gyakorta mutogat az FKF-re a parkok rendbetétele okán – és viszont. Nem kevésbé kényes terep a metró és a HÉV.

A cég elméletileg a jegyérvényesítés pontjáig köteles takarítani, a mögötte lévő rész már üzemi terület. Így van ez a MÁV állomásai­val és városon belüli pályaszakaszaival is, illetve az üzemen kívüli vasúti területekkel is, amelyek különösen elhanyagoltak. A budapestiek mindebből annyit érzékelnek, hogy az utcák egyre mocskosabbak, és ezt elsősorban a fővároson és a közterület-fenntartón kérik számon.

A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő FKF a hulladékkezeléssel foglalkozó legnagyobb magyar szakvállalkozás, amely a főváros több mint 830 ezer háztartásától és mintegy 20 ezer gazdálkodószervezetétől gyűjti be, szállítja el és ártalmatlanítja a települési szilárd hulladékot. Több hulladéklerakót, hulladékhasznosítót üzemeltet, de az FKF-hez tartozik Magyarország egyetlen kommunálishulladék-tüzelésű erőműve is.

Ráadásként Budapest több mint 25 millió négyzetméternyi szilárd burkolatú úthálózatának, járdáinak, lépcsőinek takarítása, 73 aluljárójának, a hidak, felüljárók és egyéb mérnöki létesítmények tisztántartása is a cég feladata.

Szipolyozás

A köztisztasági ág mindig veszteséges volt, de korábban a tulajdonos főváros döntésével a hulladékkezelés profitjából pótolták a főváros biztosította költségvetési támogatást. Csakhogy a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt., közismertebb nevén a kukaholding 2016. januári megalakításával ez a lehetőség megszűnt.

Az állami cég maga számláz és szedi be a szolgáltatás díját, a hulladékkezelő cégeknek pedig az elismert teljesítmény arányában fizet. Az elszámolás kezdeti anomáliái ugyan mérséklődtek, de a havi elszámolásra még mindig nem sikerült áttérni, így a bevétel továbbra is kiszámíthatatlan ütemben érkezik az FKF-hez.

Az NHKV pontosabb elszámolást kér, amit az FKF-nél a kukaholding új megbízott vezérigazgatójának tudnak be. Az NHKV korábbi vezetőjét, Weingartner Balázst ugyanis tavaly szeptemberben az Innovációs és Technológiai Minisztérium fenntarthatósági államtitkárának nevezték ki. A céget azóta Vásárhelyi Tibor vezeti megbízott vezérigazgatóként. Vásárhelyi ezt megelőzően az FKF stratégiai vezérigazgató-helyettese volt, így jól ismeri a cég működését és a belső játszmákat.

false

 

Fotó: Sióréti G

A korábban a hulladékgazdálkodási soron elszámolt köztisztasági feladatok egyébként már két éve, 2017-ben kikerültek a tételek közül, mivel az állami kukaholding sem a lomtalanítás utáni takarítást, sem az utcai kukák ürítését nem fizeti ki – és csak ez 1,8 milliárdos hiányt okozott az FKF-nél.

Az idén tovább csökkent a köztisztasági büdzsé. Mint arról a Magyar Narancs is többször írt, a főváros az Orbán-kormányok működése alatt elveszítette bevételeinek felét, valamint az oktatási és egészségügyi intézmények és más szolgáltatások állami átvételével tovább szűkült a pénzügyi mozgástere, miközben a kötelező feladatainak ellátásához (mint például a közösségi közlekedés működtetése) változatlanul csekély mértékben járul hozzá az állam.

Mindezek eredőjeként a 2019-es fővárosi költségvetést a bevételek és a kiadások között tátongó 114 milliárd forintos lyukkal fogadták el. A hiány betömködéséhez 67 milliárd forint hitelt kénytelen felvenni az eladósodás elkerülésére korábban oly büszke Tarlós István-féle városvezetés. Ezek után aligha meglepő, hogy az FKF által eredetileg benyújtott 9,15 milliárdos köztisztasági kompenzációigényt visszadobták.

Az FKF-nek végül 8,2 milliárd forinttal kellett beérnie. S ez a pénz még úgy is kevés, hogy bizonyos költségeket – például járműkarbantartás – még mindig megpróbálnak a hulladékkezelési sorok közé elrejteni.

A várostakarítás valós költsége mintegy évi 10 milliárd forint körül lenne, ám ennyit soha nem kapott erre az FKF. 2015-ben 6,5 milliárd volt a terv, de csak 5,8 milliárdot szavazott meg a közgyűlés, amire válaszul a szolgáltatási szint csökkentését javasolta a cég. A következő évben 7,2 milliárdot kértek, de csak 6,6 milliárdot kaptak, míg 2017-ben 9,7 milliárdról indították az alkudozást, aminek a vége 8,5 milliárd forint lett. Az FKF mindenesetre a tavaly elfogadott beszámolóban büszkén jelentette, hogy a vállalt feladatokat teljesítették.

Egyébként a köztisztasági célra kapott önkormányzati kompenzáció nagy részét elviszi a téli takarítás (ennek költségei 97 millióról 249 millióra ugrottak), illetve a nyári locsolás és a közösségi közlekedés útvonalainak, valamint a hatalom szeme elé kerülő reprezentatív tereknek a tisztítása. A parkokra, a nagy forgalmú közterekre és a kertvárosokra alig marad valami.

Ennél is nagyobb gond, hogy a gépi úttisztító járműpark kicsi és elavult – akad negyvenéves gép is. Az FKF a BKV-hoz hasonlatosan belső eladósodási spirálba került. A gépmatuzsálemek karbantartása és folyamatos javítása megdobja a költségeket, miközben a hatékonyság egyre gyengébb.

Ez mind elkerülhető lenne (képünk illusztráció)

Ez mind elkerülhető lenne (képünk illusztráció)

Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Kézzel, géppel

Utcaseprőből vagy ahogy manapság hívják őket, kézi úttisztítóból még kevesebb van, miközben az FKF a régi hagyományokat folytatva továbbra is rájuk alapozna. Csakhogy a bruttó 5000 forintos napi díjazás nem versenyképes ajánlat a munkaerőpiacnak ebben az alsó szegmensében sem. A mindenféle képzettség nélküli munkásoknak jobban megéri a kerületek által kínált közmunka, különösen akkor, ha ez valamely szociális juttatás igénybevételéhez kapcsolódik.

A szükséges napi foglalkoztatás alig ötödére van jelentkező, s ők sem dolgoznak túl hatékonyan. Mindennap elmegy fél óra a munkavédelmi oktatással, egy óra a munkaeszközök kiosztásával, további egy óra az étkezési szünetekkel, meg továbbiak bármi mással, így a tényleges munkavégzésre jó, ha 2–2,5 óra marad.

Szilveszter utáni nagytakarítás

Szilveszter utáni nagytakarítás

Fotó: Czimbal Gyula / MTI

A kerületek némelyike előrébb jár annyiban, hogy vásárolt néhány ügyes takarítógépet, amelyek rövid idő alatt nagy területet tudnak látható eredménnyel megtisztítani. Az FKF a nagy profit időszakában nem akarta gépekkel felváltani az olcsó munkaerőt – most ugyan váltana, de nincs miből. A hatékonyságon a köztisztasági munka más területein is lenne mit javítani. Különösen úgy, hogy az egyre gyakoribb nagyszabású rendezvények, illetve a bulinegyed jelentős kapacitásokat kötnek le.

Utóbbinál megoldás lehetne, ha az érintett utcákat „üzemi területté” nyilvánítanák, és az ott működő vendéglátóipari egységek feladatává tennék a takarítást. Igaz, a köztisztaság alulfinanszírozottsága ettől sem változna.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)