Soha nem volt még ilyen meleg Japánban, közel tízezren kerültek kórházba a hőség miatt

  • narancs.hu
  • 2018. július 23.

Lokál

És pár napig még biztosan marad az embertelen időjárás.

Sosem tapasztalt hőség sújtja Japánt, a meteorológiai megfigyelések történetében először mértek 41,1 Celsius-fokot, közölték a hatóságok hétfőn.

A hőmérséklet 40 Celsius-fok fölé szökött hétfőn a Gifu prefektúrában lévő Szaitamában és a fővárosban, Tokióban. Minden idők legmagasabb hőmérsékletét, 41,1 fokot mértek a fővárostól északnyugatra fekvő Kimagaja városában, ahol 1896 óta állnak rendelkezésre hőmérsékleti adatok. Az eddigi rekordhőmérséklet 41 fok volt, amelyet a nyugati Kocsi prefektúrában mértek 2013 augusztusában – számolt be az MTI.

false

 

Fotó: MTI

Előző nap, vasárnap a hőmérséklet 35 Celsius-fok fölé emelkedett az ország 927 megfigyelési pontja közül 237-ben. Idén ez volt a legmagasabb adat – közölte az időjárási szolgálat. A hőség miatt vasárnap 3125 esetben riasztották a mentőket a fővárosban, ez volt a napi legtöbb segélykérés az 1936-ban létesített egészségügyi készenléti szolgálat történetében.

A szigetországon több hőhullám vonult végig ebben a hónapban, kéttucatnyin haltak meg hőgutában, csaknem tízezren kerültek kórházba. A halálos áldozatok többsége idős volt. A Kyodo hírügynökség arról számolt be, hogy hétfőn hárman haltak meg, köztük egy 90 éves férfi is, akire eszméletlen állapotában találtak a fővárostól északra fekvő Csicsibu településen. Ő a kórházban halt meg. Tavaly 44 ember halt meg a hőgutában Japánban.

Az orvosok arra figyelmeztették a lakosokat, hogy ne tartózkodjanak sokat a tűző napon, hordjanak kalapot és igyanak sok folyadékot. A hatóságok szerint július végéig marad a hőség.

Japánban, a mostani rendkívüli meleget megelőzően heves esőzések voltak az ország nyugati részében, árvizek és földcsuszamlások alakultak ki. A természeti csapásokban mintegy 220 ember halt meg.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.