Újabb neonreklám-katasztrófa Pest utcáin: eltűntek a filmcímek a Művész mozi fénytáblájáról

  • - palosm -
  • 2018. január 10.

Lokál

Eltűntek a betűk. Nem játszanak már semmit?

Nemrégiben a Budapest Bábszínház páratlan neoncégérét cserélték le a közfelháborodás ellenére, most arra lettünk figyelmesek, hogy a Művész Mozi fényreklámján történtek gyökeres változások: szőrén-szálán eltűntek a filmcímek, mintha a mozi nem játszana semmit.

false

 

Fotó: Kárpáti György Mór

Én december 27-én szembesültem a vakító fehérséggel, a fenti fénykép pedig tegnap, vagyis január 9-én jött szembe Facebookon. (A képet a szerző engedélyével közöljük.) Vagyis minimum két hete vakít az üresség, de lehet, hogy régebben.

A mozi működik, művészfilmek is vannak még, csak maga a fényreklám üres, ami talán nem csak engem tölt el aggodalommal. A kissé kajla, néha girbe-gurba kiírások valahogy hozzátartoztak a nyilvánvalóan szebb napokat is látott mozi identitásához.

Mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a mozi hivatalos Facebook-oldalának fejlécén is megcsodálhatók.

false

 

Fotó: Művész Mozi Facebook

Megkérdeztem a mozit, mi az oka annak, hogy nem írják ki többé a filmcímeket a páratlan fénytáblára – amint válaszolnak, frissítem a cikket.

Frissítés: Megérkezett a magyarázat a Művész mozitól. Változtatás nélkül idemásolom:

"A mozinak otthont adó lakóház tetőtér beépítése és homlokzati felújítása zajlik. A munkálatok több hullámban érintik a mozit (védőtetőt, állványt kellett építeni a munkálatok idejére, ez alatt értelemszerűen a neon feliratok nem jelenhettek meg). A következő szakasz áprilisban lesz, már előre jelezzük, hogy ekkor ismét eltűnnek a feliratok. Kár, hogy nem tette fel kérdéseit a cikk megírása előtt, mert akkor mindezt elmondhattuk volna és nem kellett volna katasztrófát emlegetni. Nem tudjuk értelmezni, mit ért az alatt: "nyilvánvalóan szebb napokat látott mozi", hiszen éppen reneszánszát éli az ország vezető art mozija, a tavalyi évben 186 ezer nézővel, ami közel 40 ezerrel több a tavalyinál. A 24 %-os növekedés annak ellenére történt, hogy a mozi 2 hónapon át zárva tartott, egy teljes légtechnikai felújítás miatt."

(Ez szerintem még akkor is happy end, ha a cikkben említett két időpontban se védőtető, se állvány nem látszódott a ház homlokzatán. Hagyjuk is ezt, a lényeg, hogy majd (valamikor) újra lesznek filmcímek, és helyre áll a világ rendje.)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.