A világ első szuterénparkja New Yorkban

Végállomás, nem megy tovább

  • Kőszeg Fanni
  • 2017. szeptember 10.

Lokál

Vannak nagyvárosok, ahol az alulról jövő kezdeményezések csodákra képesek. A Lowline nagyon alulról jön: New York őskori, elhagyatott villamosmegállójából föld alatti park épül a helyi lakosok és temérdek napelem bevonásával.

A sorsára hagyott manhattani magasvasútból létrejött High Line park (lásd: Korzó a nyomvonalon, Magyar Narancs, 2013. szeptember 12.) megmutatta, hogy miként nőheti ki magát egy teljesen privát kezdeményezés New York egyik legnépszerűbb turisztikai látványosságává. A High Line-t nem a múló divat tette naggyá: megnyitása óta mit sem vesztett varázsából, úgy képes a látogatók tömegeit – akár napi 60 ezer embert – befogadni, hogy közösségi jellegét is sikerült megőriznie. Tai Chi és meditáció a nyugdíjasoknak, a hatvanas évek hangulatát idéző esti partik a tinédzsereknek és rengeteg program szolgálja a környék és a város lakóit.

A High Line igazi New York-i sikersztori, s mint ilyen, szinte kikövetelte a folytatást. Egy olyan metropoliszban, ahol egy négyzetmérföldre 27 ezer ember jut, állandó igény mutatkozik újabb és újabb közösségi terekre. És ha a magasvasútból park lehetett – méghozzá micsoda park! –, miért ne lehetne egy elfelejtett villamos-alagútban megismételni a sikert? A projektnek a korszellem is kedvez: a föld alá menekülés a Trump-korszakban vonzó lehetőségnek is tűnhet. Ennél persze többről van szó.

Mára mintha a föld nyelte volna el, de a harmincas évekig New York fő tömegközlekedési eszköze a villamos volt. Több tucat vonal hálózta be a várost Manhattan, Brooklyn és Queens között. 91 éves anyósom kislányként rendszeresen villamossal járt; ő mesélte, hogy a harmincas években a családjával gyakran villamosoztak át Brooklynból Manhattanbe, a Lower East Side környékére, ha Bar Mitzvahkra vagy esküvőkre voltak hivatalosak, vagy egyszerűen csak vásárolni, étterembe indultak. Az akkoriban virágkorát élő zsidó környéken, a Williamsburg híd manhattani végén volt az egyik villamos-végállomás: a föld alatt fordultak meg a kocsik és indultak vissza Brooklynba. A focipálya méretű állomás 1908 és 1948 között volt használatban, ekkor azonban bezárták. A síneket autós sávok váltották fel, az állomás pedig Csipkerózsika-álomba merült, idővel szinte a létezéséről is megfeledkeztek. Elszórtan még ma is fellelhetők a New York-i villamosközlekedés emlékei, de ez az egyetlen olyan állomás, amely teljes egészében megmaradt, itt még a síneket sem betonozták le.

Sötétben tapogatózni

James Ramsey, a Raad Studio alapítója és vezető építésze felkapott szakember, a New York-i elit – művészek, zenészek és gazdag üzletemberek – kedvence. Eredetileg a NASA mérnöke volt, majd önállósította magát; első New York-i megbízása Moby egyik manhattani lakásának tervezése volt, azóta szerte a világban, New Yorktól Londonon át Szöulig számos egyedi kereskedelmi, kulturális és lakóprojekt megvalósításán dolgozott. 2008-ban fedezte fel az elfelejtett állomást és a benne rejlő közösségi lehetőségeket. Nemsokára partnerre talált a Google egykori marketingmenedzsere, Dan Barasch személyben, a projekt pedig – a környékre utalva – a Delancey Underground nevet kapta. Mivel a Lower East Side az egyik legkevésbé zöld városrész New Yorkban, az alapítók számára egyértelmű volt, hogy mi kell ide: természetesen egy park. Már csak azt kellett kitalálni, hogy hogyan lehet parkosítani egy alagutat. Nos, a fényt ebbe az éjszakai sötétségbe Ramsay találmánya, a „remote skylight” (távnapfény) hivatott becsempészni: a tetőn elhelyezett, spe­ciális napelemekkel gyűjtenék a napfényt, mely egy csőrendszeren keresztül „folyna le” a föld alatti parkba, ahol aztán tükrökkel szórnák szét.

Már 2012-ben elkezdődött a tesztidőszak: a Kickstarteren összegyűjtött 150 ezer dollárból elkészült a park kísérleti laboratóriuma, mely egy üres piaci épületben, a ma is működő Essex Street Market mellett kapott helyet, nem messze az állomástól. A kísérletet hamar felkapta a sajtó, s a High Line-nal való, felületes hasonlóság okán Lowline-ra keresztelték a projektet, amit az alapítók kissé vonakodva ugyan, de végül magukévá tettek. „Ez egy másfajta kezdeményezés – sietett egy interjúban hangsúlyozni az építész-alapító. – Közös, hogy egy elhagyatott teret veszünk újra közösségi használatba, de a mi projektünk elsősorban a technológiára és a dizájnra koncentrál.”

Moha és páfrány

A Lowline Lab látogatóit egy mohos dombon ágaskodó japán juharfa köszöntötte: a magányos fát örökzöld növények vették körül, melyek egy parabolikus napfénygyűjtőből nyerték a fényszükségletüket. Több mint tízezer ember kereste fel a piaci laboratóriumot, majd egy újabb sikeres Kickstarter-kampánynak köszönhetően további 220 ezer dollárral gazdagodott a projekt. A magáncégek is adakozni kezdtek, tökéletesítették a napfény-technológiát és több mint háromezer mohát, gombát, páfrányt és zöldséget ültettek el a sötétben.

Amikor tavaly, egy napfényes májusi vasárnapon beléptünk a laboratóriumba, olyan érzésem támadt, mintha egy csöndes New York-i koktélbárba érkeztünk volna. Eltartott egy kis ideig hozzászokni a félhomályhoz, de megérte: az akklimatizálódás után fantasztikus világ tárult a szemünk elé. A „folyékony napfényben” ritka virágok bukkantak elő, de a paradicsomok is elégedettnek tűntek a mesterséges környezetben. Nem csak mi voltunk lenyűgözve: hamarosan több mint százezerre nőtt a látogatók száma. S míg a New York-iak csak jöttek és csak jöttek, az alapítók rendszeresen konzultáltak a helyi közösséggel.

A Lowline alapítói kezdettől fogva azt tartották leginkább szem előtt, hogy a Lower East Side közösségi igényei szerint alakítsák a parkot. Mindeközben a városrész az ingatlanbefektetők érdeklődését is felkeltette, egyre-másra épülnek az új lakó- és kereskedelmi komplexumok a környéken – nem csoda, hogy az ingatlancégek is támogatják a Lowline tervét. Alighanem a High Line sikere lebeg a szemük előtt, abban bíznak, hogy itt is olyan látványosság jöhet létre, amely tovább növeli a környékbeli ingatlanok értékét.

Persze, ahogy az ilyenkor lenni szokott, a régebbi lakók gyanakodva figyelik a fejleményeket, noha a projekt gazdái kezdettől fogva azon vannak, hogy tervük ne valami idegen, kívülről kikényszerített, a pillanatnyi divatot meglovagoló sznobságnak tűnjön. Ennek érdekében annyira nyitottak, hogy akinek kérdése van, hamar utat találhat akár a csúcsvezetőkig is. Például az egyik ismerősöm, a helyi közösség aktív tagja nemes egyszerűséggel felhívta Barascht, majd leültek kávézni. A beszélgetés meggyőző lehetett mindkét fél számára, mert az ismerős azóta a Lowline alapítvány közösségi tanácsadó bizottságának a tagja, lelkes adománygyűjtő. A bizottságban a helyi lakosok mellett számos, a környék életére hatással lévő nonprofit szervezet is képviselteti magát. Legutóbb június közepén tartottak nyilvános találkozót, ahol megosztották a közösségi szervezetek ötleteit, javaslatait és a kritikákat is. Leginkább amiatt aggódnak, hogy ha népszerű látványosság lesz a parkból, amire jó esély kínálkozik, a turistaáradat rontana a helyiek életminőségén. Ezzel együtt a többség nyitott a kezdeményezésre, bíznak benne, hogy a legfőbb szempont a helyi közösség szolgálata marad.

Vissza a jövőbe

A Lowline legnagyobb rajongói mégis a gyerekek. Az alapítók nagy hangsúlyt fektetnek a környékbeli iskolások bevonására. Tíz­éves kisfiam és legjobb barátja egy iskolai látogatást követően lelkesen magyaráztak a föld alatti növényekről; meglepően részletesen és pontosan el tudták mondani például, hogyan, miként működik a napelem-technológia. Fő referenciapontjuk a Vissza a jövőbe volt – a napgyűjtő parabola Brown doki sisakjára emlékeztette őket. Rá­adásul a Lowline Labet felkereső több ezer gyerek az ötleteit is megoszthatta a látogatások végén. A fiam arról értekezett hosszasan, hogy ha a globális felmelegedés miatti, közelgő apokalipszis hatására a felszínen már semmi sem terem meg, nagyon jól fog jönni ez a föld alatti zöldségeskert.

A kísérlet tehát sikerült, a Lowline Lab teljesítette, sőt, túl is szárnyalta a hozzá fűzött reményeket. A siker New York város alpolgármesterét, Alicia Glent is meggyőzte: a városvezetés rábólintott a projektre, tavaly feltételesen jóváhagyták a föld alatti park tervét, de anyagi elkötelezettséget a város egyelőre nem vállalt. Jelen állás szerint a park építése 60-80 millió dollárba kerül, a karbantartás évi 4 millió. Az átalakítások megkezdésének feltételeként szabta a város, hogy 12 hónapon belül 10 millió dollárnak kell összegyűlnie a projektre. Ha megvan a pénz, és a gazdasági hatáselemzést, illetve a végső terveket is elfogadják, akkor ad New York zöld utat. Az optimista számítások szerint legkorábban 2021-re készülhet el az egyedül­álló, föld alatti sétatér, amely egyszerre lesz villamosmúzeum, pihenőhely, valamint iskolai és kulturális programok helyszíne.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.