Villogó fényjelzés figyelmezteti Csömörnél az M0-s autóútra szemből felhajtókat

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. december 20.

Lokál

A kísérleti jelleggel üzembe helyezett új eszköz radarral érzékeli a helytelen irányból érkező járművet.

Kísérleti jelleggel két villogó, változtatható jelzésképű táblát helyezett ki a közútkezelő Csömörnél az M0-s autóút 65-ös kilométerszelvényében lévő csomópont egy-egy lehajtóágán, amellyel az autóútra szemből felhajtókat figyelmeztetik – közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kedden.

A közútkezelő közleményében azt írta: a gyorsforgalmi utaknál rendszeresen előforduló balesetveszélyes helyzet, amikor a kihelyezett jelzések és az egyértelmű vonalvezetés ellenére a forgalommal szemben hajt fel a járművezető az útra, és sokszor észre sem veszi. Ennek visszaszorításában segíthet a Mobilkép Kft. eszköze, amely radarral érzékeli a helytelen irányból érkező járművet és erős, villogó sárga alapon Behajtani tilos táblával, valamint Stop felirattal figyelmeztet a tévesztésre.

A tájékoztatás szerint a magyarországi autópályákon

2018. január 1. és 2021. december 31. között 18 személyi sérüléses baleset történt szembe haladó járművek ütközése miatt, ezekből öt halálos kimenetelű volt.

Számos alkalommal történt anyagi káros baleset is, de előfordul, hogy a vétkes jármű baleset nélkül megússza az esetet. Az okok közé sorolták, hogy a sofőrök vagy eleve rossz irányba hajtanak fel az autópályára, vagy már útközben fordulnak meg, illetve nem ritka, hogy tolatnak is az autópályán.

A Magyar Közút közleménye szerint a szembehajtásos balesetek oka lehet egy új út forgalomba helyezésénél a megváltozott vonalvezetés, ami nem szerepel még a GPS-alapú térképeken. „Olyan is előfordul, hogy egy-egy új autópálya-szakasz átadásával szembesülő járművezetők továbbra is a megszokás szerint jobbra vagy balra fordulnak, pedig az új, különszintű csomópontban megváltozott az út vonalvezetése és az elérhető útirányok” – írták. Előfordult, hogy a gyorsforgalmi úton levő töltőállomás éjszakai boltjának megközelítését gyorsabbnak és rövidebbnek gondolta egy sofőr az ellenkező irányú pálya használatával, de több olyan baleset is történt, amikor a sérültek nem tudták megmagyarázni, hogyan kerültek a forgalommal szembe.

A szeptember 1. óta már csak 231 kilométernyi gyorsforgalmi utat kezelő Magyar Közútnál felülvizsgáltak minden, hozzájuk tartozó csomópontot, eseményfelismerő kamerákat és érzékelőket telepítettek egyes szakaszokra, amelyek szembehajtás esetén azonnal riasztást adnak, továbbá valamennyi fel- és lehajtónál megerősített jelzésrendszerrel segítik a tájékozódást – olvasható a közleményben. Ugyanakkor kitértek arra, hogy az autópályákon történő szándékos megfordulásokra nem lehet fizikai eszközökkel felkészülni, ott csak a folyamatos figyelemfelhívás segíthet, ezért is keresik az újabb lehetőségeket és indították el az országban egyedülálló kísérleti projektet.

Amennyiben a gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy nem elég hatékony a jelzés, annak képe, fényereje, villogása tetszés szerint állítható. A tesztüzem két évig tart, ami alatt meggyőződhetnek arról, hogy a tábla teljesen üzembiztos, valóban csak a szembe felhajtásokkor riaszt, máskor nem villog, ugyanakkor a fejlesztés akár a kóborló vadállatok úton való jelenlétének jelzésében is hasznos lehet majd – közölték.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a jövőben is tervez hasonló fejlesztéseket, ezért a HUMDA Zrt.-vel kötött együttműködési megállapodás alapján a szakemberek újabb projektek megvalósítását tervezik a társaság kezelésébe tartozó gyorsforgalmiút-hálózaton.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.