A jövő rendkívül érdekes dolog. Már rögtön az, hogy egymással versenyző jövőképből egészen sok tud lenni. Most például a spektrum egyik végén a „nagy, zöld, függőkertekkel teli felhőkarcolókban fogunk élni robotok által segítve” képe található. A másik végén pedig az, hogy a „Föld lakossága megcsappant, mert a gazdagok nem engedték egyszerűen megenni magukat a világrend összeomlása után, de ez nem is baj, mert legalább kevesebben harcolnak baltával az utolsó csepp benzinért”. És ez a warlordizmus vagy végtelen bőség csak egy spektrum, fel lehet rajzolni még tetszőleges számút.
Az automatizálós, okosítós és végtelen erőforrásos jövő egyik központi eleme az okos lakás. Vannak olyan elemei – például az internetre kötött hűtő – amelyek tíznél is több éve érkeznek, és mégis el lehet őket adni innovációnak. Másokat, ilyen a hangvezérelt asszisztensek, a mostani technológiai robbanás tett lehetővé. A kettő között az a legfontosabb különbség, hogy az asszisztensekhez hasonló technológiát nem igazán vizsgálta meg még a spekulatív fikció. Spike Jonze Her-je azzal foglalkozik, hogy hogyan lehet beleszeretni egy mesterséges intelligenciába, Iain M. Banks Kultúra-regényeiben nem is kérdés, hogy a különböző gép intelligenciákkal hanggal kommunikálnak az emberek. Utóbbi persze annyira távoli jövőben játszódik, hogy ezeknek az intelligenciáknak az egyenjogúsága nem is kérdés.
De az Amazon Alexát vagy a Google Assistant-ot használó okoseszközök nem intelligensek. Sem a szó hagyományos értelmében, de leginkább sehogyan nem. A tudásuk enciklopédia és műsorújság jellegű tudás, és ennek a használatáért cserébe az Amazon boltját beengedjük a nappaliba. Jeff Bezos felcsapja a standját, kirakja az áruit, és csevegés közben azt is elmondja, milyen idő lesz.
Biankó csekket állítottunk ki
Viszont eléggé hiszünk a technológiában annak ellenére, hogy az okos eszközök összjátékát és az ez által elérendő kényelmet megtapasztaltuk volna. És ez a mi itt most Európát jelenti, az állítást pedig a Samsung és a YouGov közös felmérése támasztja alá, amelyet 11 európai országban végeztek el. Magyarország sajnos nincs az országok között, a felmérés viszont reprezentatív Európa felnőtt lakosságára.
Mi derült ki? Egészen zavarba ejtő dolgok. Például, hogy a válaszadók közel negyven százaléka gondolja úgy, hogy a mobilról vezérelhető fűtési rendszerrel időt lehet megspórolni. Kicsit kevesebben vágynak az okos lakás szimbólumává vált okos hűtőre, amely szól, ha fogyóban van a tej. Erre csak a válaszadók húsz százalékának van igénye. (Bezzeg, ha meg is tudná kóstolni!) Háromból egy válaszadó szeretne olyan sütőt, amiben egyszerre két, eltérő hőfokon, sütésmóddal készíthető ételt lehet sütni. Itt már elő sem került a technológiai szakkiállítások másik állandó slágere, a sütőteret mobilról is nézhető kamerával figyelő tűzhely.
Akkor így fogunk élni
A még olyan alacsony számok is valamiféle növekedést jelentenek. Hasonló nagyságú területet lefedő, kellően friss okos eszköz felmérésünk nincs a már üzembe helyezett okoseszközökről. Tavaly Olaszországban a válaszadók 76 százaléka nem rendelkezett semmilyen okos eszközzel a Statista felmérése szerint. Akik igen, azok jellemzően netre kötött megfigyelőkamerát vagy internettel felokosított házimozit, többszobás zenelejátszó rendszert vettek. A jellemzően olcsó, ezért belépőkategóriának tökéletesen alkalmas okostelefonról kapcsolgatható izzók csak a válaszadók öt százalékát hatották meg.
Érdemes még egy statisztikát idecitálni. A Deloitte 2016 májusi felmérését arról, mit vártak a vásárlók az okostechnológiáktól. A 18-24-es korosztályban a legerősebb a hit abban, hogy egyszerűbbé fog válni az életük, de még az 55-64 évesek között is ötven százalék fölött volt azok aránya, akik szerint vagy nagyon vagy legalább egy kicsit egyszerűbbé teszi az életüket valamely okosberendezés. A válaszadók jellemzően olyan felhasználási területeket említettek, amelyeknél egyszerű belátni mit hoz az automatizálás: magától kikapcsoló fűtés, digitális biztonsági berendezések, magát lekapcsoló villany. A kép azonban így is tiszta: elhittük, hogy ez a jövő. Most már tényleg meg is jöhetne.
Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!
Másvalaki problémája – Magyar Narancs
Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.