Kaáli Géza sokat tett az IVF kezelés magyarországi elterjesztéséért. Igen sikeresen és hatékonyan szervezte meg országos hálózatát. Jelenleg a Magyarországon végzett beavatkozások felét, de lehet, hogy kétharmadát az ő intézeteiben végzik. Az OEP finanszírozása mellett jelentős bevételük volt a kivizsgálásokból, illetve a nem közvetlenül az OEP finanszírozott IVF ciklusokból. Az elmúlt években eredményes munkájuknak köszönhetően milliárdos osztalékot vehettek fel.
Tavasz óta fenyegették a magán-lombikbébiprogramot végző vállalkozásokat azzal, hogy helyzetüket meg fogják nehezíteni. Semjén Zsolt név szerint is Kaáli intézeteiről beszélt, mint olyanokról, amelyeket meg kell rendszabályozni.
A lombikprogram kérdései aztán újra és újra előkerültek, és most nagyon úgy tűnik, hogy amikor ismertették a rendelet tervezetét, még más volt az elképzelés, mint amikor a rendelet ténylegesen megjelent.
Az előkészítési szakaszban villámgyorsan megtörtént, amit a blog írása során feltételeztem, de bizonyítani nem tudtam: az a hibrid finanszírozási rendszer, amelyről korábban beszéltek, tartósan nem maradhat fent, mert amint az érdekek megváltoznak, csendben ezt a finanszírozási különbséget meg fogják szüntetni. Meg is szüntették.
Lombikbébik: kinek teher?
A gyermeket kívánók számára megváltás az utóbbi 30 évben iparszerűvé vált mesterséges megtermékenyítés lehetősége. Mégsem egyszerű élni vele, az új finanszírozási szabályozás pedig különbséget tesz kórház és kórház között. A mesterséges megtermékenyítés költségei Magyarországon lényegesen nagyobb részben terhelik a párokat, mint a közösséget. Ezeket a terheket a befolyó adók újraelosztásával lehetne átvállalni.
Még most sem minden részlet ismert
A rendelet csak október 1-én lép hatályba, és csak ezt követően derül ki pontosan, hogyan működik a jelentési rendszer, és a gyakorlatban ez hogyan érinti a gyermekre vágyókat. Ezen túl még látnunk kell majd azt is, hogy a meddőségi kezeléseknél és a mesterséges megtermékenyítés elősegítésére használt gyógyszerek közül pontosan melyiket fogják a 90-70-55 vagy 0 százalékos támogatási csoportba sorolni.
Rögzítsük a jelenlegi helyzetet
Csak és kizárólag azok a nők jogosultak kiemelt támogatásra (tehát olcsóbban vásárolhatják meg a gyógyszert), akik bekerültek az országos nyilvántartásba. Ez jelenleg évi hatezer ciklust jelent, tehát átlagosan évente kétezer nő számára biztosított az olcsóbb gyógyszer. Ennek a keretnek a dupláját, azaz 12 ezer ciklus támogatását ígérték, ám ennek elosztása még nem ismert. A nyilatkozatok szerint ebből a plusz keretből a jelenleg három állami tulajdonú központ fog részesülni. Ha csak ők kapják meg, akkor a nagy kérdés az, hogy képesek-e kellő mértékben növelni a kapacitásukat, és növelni a nagy gyakorlattal rendelkező szakembereik számát.
Vegyünk egy példát
Tételezzük fel, hogy az egyik központ, amelynek van szerződése a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel, havonta 30 ciklust tud indítani a finanszírozási keretösszegből. Aki ebbe a harmincba belefér, annak a szükséges gyógyszerek egy részét tényleg 90 százalékos támogatással rendelhetik. Ebben a centrumban most (még) van várólista. Jelenleg egy év a várakozási idő, tehát ugyanannyian várnak a finanszírozott ciklusok lehetőségére, mint ahány elvégzését finanszírozza a biztosító. Ez azonban e központ kapacitásának csak egy részét köti le. Lehetőségük van arra, hogy további párok kivizsgálását, kezelését elkezdjék, akik már az eljárás teljes költségét kénytelenek fizetni. Ráadásul – és ez az újdonság a jelenlegi rendeletben! – számukra már nem lehet 70 százalékos támogatással rendelni a gyógyszereket, hanem a támogatást (de nevezhetnénk akár büntetésnek is) 55 százalékra csökkentették. Tehát az a beteg, aki belefér az állami keretbe, az egy tízezer forintos gyógyszerért a korábbi háromezer helyett most ezer forintot fizet. Az összes többi beteg pedig háromezer forint helyett 50 százalékkal többet, 4500 forintot kénytelen kiadni.
Összegezve
Az állam úgy emeli meg „nagylelkűen” a betegek támogatását, hogy az ehhez szükséges pénz egy részét a többi betegtől szedi be. Itt tartunk ma, október után pedig meglátjuk, hogy a gyakorlatban ez hogyan néz ki. Egy biztos: a két kicsi magán IVF-centrumhoz képest óriás Kaáli Intézet a látszat szerint kikerült a politikai támadások első vonalából.
Olvasói levél a Lombikbébik: kinek teher? című cikkhez
Szakmai észrevétel a magyarnarancs.hu-n 2017. szeptember 20-án megjelent Lombikbébik: kinek teher? című Falus Ferenc-cikkhez. Az utóbbi időben szinte naponta jelenik meg a lombikbébitémában egy-egy cikk, és ezeket, mint évtizedek óta ezzel a területtel foglalkozó szakember, mindig érdeklődéssel olvasom.