A derékba tört élet a Harry Potter varázsvilága mögött

Mikrofilm

A David Holmes: A túlélő megható dokumentumfilm a Harry Potter-filmek főszerepét alakító Daniel Radcliffe dublőréről, aki forgatás közben egy baleset miatt örökre kerekesszékbe került.

Generációk nőttek fel Harry Potter történetén, amely előbb könyvben, majd filmen (később pedig színdarabban és játékban) hódította meg a világot – most pedig a tervek szerint az egész sagát újra elmondják, ezúttal a tévében. J. K. Rowling varázsvilágában minden lehetséges: az emberek seprűn röpködnek, pálcával hadonászva átkokat szórnak, bájitalokat kevernek, átváltozhatnak állatokká, teleportálhatnak vagy épp végtagokat növeszthetnek.

Egy kijózanító pofonnal ér fel az az ellentét, amelyet mindezzel a csodavilággal szemben a David Holmes: A túlélő bemutat. A doku a filmsorozat mögötti legmegrázóbb sorsot mutatja be, amelyről a legtöbben még csak nem is hallottak. David Holmes ugyanis a Harry Pottert alakító Daniel Radcliffe dublőre volt a filmek forgatása során: a seprűn lovaglást, ugrást, mászást, de a legegyszerűbb földre eséseket is Holmesszal próbálták el, majd vették fel, Radcliffe pedig csak az arcát adta a közeli felvételekhez.

A hatodik epizód (Harry Potter és a Halál ereklyéi 1.) forgatása előtt épp egy bevettnek számító jelenetet próbáltak: Holmes egy hámot viselt, amelyre köteleket szereltek, mindezt pedig egy súlyokkal felszerelt csiga hozta működésbe. Az eszközre azonban túl nagy súlyt pakoltak,

a csiga pedig olyan erővel rántotta hátra és vágta a kaszkadőrt a kipárnázott falnak, hogy eltört a nyaka. 

A dokumentumfilm, amelynek készítésében Radcliffe nemcsak nyilatkozóként, de producerként is részt vett, ezen tragédia köré épül, de sokkal több egy drámai sors bemutatásánál. 

Holmest örökmozgó, félelmet nem ismerő gyerekként ismerjük meg, akit szülei azért íratnak be tornára, hogy levezethesse energiáit. Először az 1998-as Lost in Space – Elveszve az űrben című sci-fiben vett részt dublőrként, majd lehetőséget kapott az első Harry Potter-filmben, a Bölcsek kövében is: bár pár évvel idősebb Radcliffe-nél, ő lett a dublőre, majd hamar sokkal többé vált annál. Már az első jelenetek egyikének felvételénél feltűnt neki, hogy Radcliffe nem egy sportos alkat: a kviddics szabályaival ismerkedve egy labdát kellett elütnie, de még a bot is rosszul állt a kezében. Holmes a szárnyai alá vette a színészt, együtt edzettek, ugráltak, gyorsan barátság szövődött köztük.

A doku egyik legizgalmasabb része az, amikor betekinthetünk a színfalak mögé: láthatjuk, a filmsorozat egy-egy ikonikus jelenetére miként próbáltak, hogy rögzítették a rizikósabb részeket a kaszkadőrrel, majd ugrott be ezek után a képbe maga a színész. A kaszkadőrök a filmipar méltatlanul mellőzött figurái: ahhoz képest, hogy életüket kockáztatják azért, hogy az, amit a vásznon látunk, látványos legyen, alig esik szó róluk – nem hiába zajlik évek óta kampány azért, hogy ne csak a számítógépes trükkökért, de az ő alakításukért is járjon Oscar-díj. Egy rakás érdekesség kiderül a szakmáról, például az, hogy az első epizód végén látható jelenet, amikor Herminone pálcájával ledermeszti az őket megállítani igyekvő Neville Longbottomot, mire az úgy vágódik el, mint egy krumpliszsák, a szakmában legendássá vált: az ilyen esést máig Tolga-esésnek nevezik az azt végrehajtó Tolga Kenan után.

A Harry Potter-filmek főszerepeit alakító trióról (Emma Watson, Daniel Radcliffe, Rupert Grint) mindenki tudja, hogy nemcsak együtt nőttek fel, de valódi barátokká váltak – a dokumentumfilm azt mutatja be, hogy ehhez hasonlóan Radcliffe és dublőre között is szoros kötelék szövődött. Párosukat egy másik kaszkadőr, Marc Mailley egészíti ki, akit Holmes egy tánccsoportban ismert meg, majd vezetett be a filmezés világába.

Azt azonban még nézőként is elképesztően fájdalmas látni, ahogy a már-már szemtelenül magabiztos, örökmozgó, viccelődő Holmes a tragédia után hogyan változik meg. A film második fele életének erre az új szakaszára koncentrál, arra, miként tanult meg alkalmazkodni az új helyzethez. Nem egyszerűen kerekesszékbe került, egészsége folyamatosan romlik, a gerincében kialakuló ciszta miatt állandó műtétekre van szüksége, bal karját néhány év alatt szinte teljesen elveszítette.

Mindezek ellenére Holmes legbelül az maradt, aki volt: egy elképesztően optimista ember. Természetesen a filmet készítő stúdiónak volt biztosítása, neki pedig eszébe sem jutott, hogy beperelje a céget, mint mondja, attól nem nyeri vissza egészségét, hogy valakit kirúgnak. A kórházi szobájában egyik szobatársa terrortámadás, a másik gyűlöletbűncselekmény miatti fekszik ott – Holmes pedig megjegyzi, hogy elképesztően szerencsésnek érzi magát, hiszen őt nem gyűlölet, hanem szeretet veszi körül, ráadásul még a balesete közben is azt csinálta, amit igazán szeretett.

Mindezek mellett a dokumentumfilm tele van fájdalmasan mély pillanatokkal. A kaszkadőrmutatványokat felügyelő Greg Powell fiaként tekintett Holmesra, és egyszerűen nem tudja feldolgozni a tragédiát, ami az ő felügyelete alatt történt vele. A Holmest ápoló barátja magától értetődő természetességgel meséli, hogy ez nem munka számára, egyszerűen a legjobb barátjával lóg nap mint nap. Radcliffe maga is tisztában van az igazságtalansággal, hogy miközben főszereplőként neki a pénz és a hírnév jutott, addig a Holmeshoz hasonlók teszik kockára az életüket mindezért – épp ezért azon dolgozik, hogy mindez megváltozzon.

Radcliffe a film kedvéért először engedett be lakására egy stábot, a reakciói pedig egészen fura kapcsolatot mutatnak közte és szerepe között: egyszerre hálás az egész Harry Potter-őrületért, mert hivatást, Holmes és a többi stábtag személyében pedig egy új családot is lelt, közben viszont szeretne már túllépni a dolgon. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint szerepválasztásai: a varázslótanonc óta alakított már fingó hullát, egy szerencsétlent, akinek pisztolyokat műtöttek a kezére, vagy épp ikonikus zenész-parodistát. Árad a szavaiból a szeretet Holmes és társai felé, miközben őszinte vallomásai rámutatnak, hogy

hiába kerültek közel egymáshoz, az a bizonyos láthatatlan fal ott áll a színészek és a kaszkadőrök között.

A tragédia után szinte azonnal folytatni kellett a forgatást, Radcliffe pedig főszereplőként természetesnek vette, hogy Holmes helyébe a másik dublőr, Marc lép – közben viszont Marc könnyeivel és bűntudatával küszködve vette át barátja szerepét.

Épp ezektől a valódi pillanatoktól hatásos a David Holmes: A túlélő – na és persze főhőse személyétől, akit egyszerűen nem lehet nem kedvelni. Neki köszönhető, hogy a komoly téma és a középpontban álló tragikus esemény ellenére a dokumentumfilm végül mégis olyan, mint maguk a Harry Potter-filmek: azt mutatja be, hogy a barátságnál nincs erősebb kötelék, a szeretet pedig végső soron mindig győzedelmeskedik.

Elérhető az HBO Max-on.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.