A kaszkadőröknek miért nem jár Oscar?

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 17.

Mikrofilm

Bezzeg a számítógépes trükköket díjazzák.

A legnagyobb presztízsű filmes díjat odaítélő Akadémia folyamatosan igyekszik változni, hogy valamelyest releváns maradjon – legnagyobb problémájuk jelenleg a Netflix és a streamingszolgáltatók térhódítása, valamint az, hogy egyre kevesebb embert érdekel a ceremónia.

Előbbivel különböző szabálymódosításokkal száll szembe, de láthatóan az ősöreg hollywoodi szokások szülte

Oscar se lenyelni, se kiköpni nem tudja

a filmgyártás új óriásait; utóbbi harc pedig olyan őrült ötleteket szül, mint például a Legjobb populáris film kategória. Ezt egyelőre elkaszálták, s ahogy a legutóbbi díjátadó is mutatta, inkább megpróbálnak minél nagyobb terepet biztosítani a nézővonzó sikerfilmeknek.

A szuperhősök és beszélő állatok tehát ha rövid ideig is, de szurkolhattak saját kategóriáért – a kaszkadőröknek azonban még a csalfa remény sem jutott. Persze vannak egyéb ötletek is, milyen kategóriákat bírna el a díj – Andy Serkis Gollamként vagy A majmok bolygója Caesarjaként is heves kampányt indított be az animált szereplők jelölése mellett.

Cruise vagánykodik a Mission Impossible: Utóhatásban

Cruise vagánykodik a Mission Impossible: Utóhatásban

Fotó: Paramount Pictures

Persze Scarlett Johansson is olyan megindító volt „A nő hang” szerepében, hogy sokan azonnal kategóriát követeltek a szinkronhangoknak, de a legnagyobb lobbi-erővel jelenleg a kaszkadőrök bírnak, akik mind egyet akarnak: a Legjobb kaszkadőrmutatvány kategóriát az Oscaron. Az ötletnek nagyobb nyilvánosság előtt először Sidney Lumet, a 12 dühös ember rendezője adott hangot: nem tetszett neki hogy kaszkadőr-szakértője, Jack Gill soha nem nyerhet Oscart.

Az Akadémia szabályai szerint ugyanis először a rendezőkhöz, vagy színészekhez hasonlóan a kaszkadőröknek is szövetséget kell alkotniuk az Akadémián belül, majd elég tagot toborozni, hogy egyáltalán felvetődhessen az önálló kategória ötlete – mivel mindez a folyamat több évig is eltart,

Lumet végül elengedte

a dogot. Gill azonban továbbra is kitartott: elvégre soha nem domináltak az akciófilmek annyira, mint ma, és az Akadémia is nagy bajban van a hanyatló nézettség miatt – a Halálos iramban egy epizódjának potenciális díjazása pedig akár tömegeket is vonzhat a képernyő elé.

Ráadásul épp most fut a mozikban Tarantino mozija, a Volt egyszer egy… Hollywood – a többek között a filmkészítésnek szánt szerelmeslevélként is értelmezhető mozi két pasas kapcsolatán keresztül mutatja be a 60-as évek végi Hollywoodjának változását: egy western sztár és hűséges barátja, fegyverhordozója, egy kaszkadőr állnak a középpontban.

Hasít az új Tarantino-film - csak a Bruce Lee-fanoknak nem jön be

Pedig a rendező le is rövidítette a karatéka szenvedéseit. Nagy feladat várt a Volt egyszer egy Hollywoodra: nem csak Tarantino, de az eredeti filmek becsületét is meg kellett mentenie. A rendező előző filmje, az Aljas nyolcas ugyanis mindössze 57 millió dollárt szedett össze Amerikában; az idei nyári mozinaptár pedig ismét tömve van remake-ekkel és folytatásokkal - amíg pedig ezek sikeresek, egyre kevesebb stúdió fog pénzt áldozni eredeti mozikra.

A film jól szemlélteti a két hivatás közötti kontrasztot: DiCaprio színésze pazar villát bérel Sharon Tate és Roman Polanski szomszédságában, míg Brad Pitt kaszkadőre egy lakókocsiban él kutyájával és kénytelen sajtos makarónit vacsorázni esténként. Ha kicsit túlzó is a párhuzam, azért helytálló: a kaszkadőrök életüket kockáztatják, a sikert azonban a sztárok aratják – őket csodáljuk, ők teszik zsebre a milliókat és az Oscart is.

Persze akadnak bevállalósabb sztárok – mind ismerjük a legendákat Jackie Chanről, de Tom Cruise is igazi keményfiú hírében áll – de még az ő akciójeleneteik megtervezése is komoly szakértői munkát igényel.

Ehhez képest a legnagyobb dolog, amit a kaszkadőrök elérhetnek az a speciális Oscar-díj: ilyet kapott Yakima Canutt rodeós, aki John Wayne dublőre volt, de dolgozott a Ben Hur és az Elfújta a szél forgatásán is; Vic Armstrong, aki Harrison Ford-ot helyettesítette az Indiana Jones rizikósabb jeleneteiben; vagy épp Hal Needham, aki a Smokey és a banditában volt Burt Reynolds kaszkadőre – és valószínűleg inspirációul szolgált Brad Pitt karakteréhez a Volt egyszer egy Hollywoodban is.

A nagyobb elismeréshez vezető másik út, ha a kaszkadőrök szintet lépnek: a John Wick, vagy a Halálos iramban: Hobbs & Shaw rendezői is kaszkadőrként kezdték. Ami a díjakat illeti, a Red Bull vezérigazgatója 2001-ben alapította meg a Taurus World Stunt Awardsot, a „Kaszkadőrök Oscarját”, a Színészek Céhe pedig 2007 óta ismeri el a kaszkadőröket. A kanadai Akadémia a hetekben jelentette be, hogy megalapítják a Legjobb kaszkadőr-szakértő díját – az Oscarért felelős bizottság azonban továbbra is hajthatatlan. Gill szerint

jelenleg 95 kaszkadőr tagja van az Akadémiának,

jövőre pedig várhatóan 100-nál is több lesz – ezzel pedig akár el is indulhat valami. Hacsak nem történik az, ami a castingáért felelős szakemberekkel, akik 2013-ban alkottak csoportot, de taglétszámuk nem emelkedett elég gyorsan, és a mai napig nincs saját kategóriájuk.

A kaszkadőrök inkább a vizuális effekt-kategóriát figyelik követendő példaként: ez először 1929-ben, említés szintén tűnt fel a ceremónián, 2010-ben pedig háromról ötre emelték az itt nomináltak számát. A CGI-effektek és a kaszkadőrök is azért felelnek, hogy a színészek valami olyat csináljanak a képernyőn, amit valójában nem – ráadásul legtöbbször a két szakembergárda együtt is dolgozik.

Ma már elképzelhetetlen egy nagy költségvetésű blockbuster számítógépes trükkök nélkül – gondoljunk csak bele, milyen lenne egy Marvel-mozi animációk nélkül? A kaszkadőrök munkája legalább ilyen fontos. Mint az egyik szakértő keserűen megjegyezte: A visszatérő, vagy a Mad Max: A harag útja stábja sorra nyerte az Oscarokat, a kaszkadőrök pedig csak bámulhatták a ceremóniát – miközben oroszlánrészt vállaltak a film elkészültében és sikerében. A kaszkadőrök

a mozi születése óta

a filmkészítés részei – a korai filmes rodeó- és burleszk-sztárok közül sokan maguk is kaszkadőrök voltak: gondoljunk csak Harold Lloydra a Felhőkarcoló szerelemben vagy Buster Keatonra A generálisban.

Folytatódhat minden idők legtökösebb akciófilmje: ötödik részt még soha nem vártunk ennyire

Még az is lehet, hogy fekete-fehér lesz! A folytatások ritkán érnek fel az első rész szintjére - szól az örök mozis igazság, mely után rögtön érkeznek is a kivételek: Star Wars, Alien, Keresztapa stb. De mondjanak még egy sorozatot, ami nemcsak a negyedik részre éri el a tetőpontját, de olyan magasra teszi a lécet, hogy akciófilm legyen a talpán, ami képes megugrani.

A korszak letűntével azonban az életüket kockáztató szakemberek a filmezés munkásosztályává váltak – ők végzik el a kemény melót, a döntést hozó fejesek mégis semmibe veszik őket – sőt, nem is akarnak szóba állni velük. „Olyan érzés, mintha egy elit golfklubba tartoznál, ahol csak nézheted a pályát, de soha nem játszhatsz” – szemlélteti a helyzetet Jack Gill. Kaszkadőr-társaival most azt tervezik, hogy bojkottálják a következő Oscar-gálát – így igyekeznek elérni, hogy végre őket is elismerjék.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.