A kaszkadőröknek miért nem jár Oscar?

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 17.

Mikrofilm

Bezzeg a számítógépes trükköket díjazzák.

A legnagyobb presztízsű filmes díjat odaítélő Akadémia folyamatosan igyekszik változni, hogy valamelyest releváns maradjon – legnagyobb problémájuk jelenleg a Netflix és a streamingszolgáltatók térhódítása, valamint az, hogy egyre kevesebb embert érdekel a ceremónia.

Előbbivel különböző szabálymódosításokkal száll szembe, de láthatóan az ősöreg hollywoodi szokások szülte

Oscar se lenyelni, se kiköpni nem tudja

a filmgyártás új óriásait; utóbbi harc pedig olyan őrült ötleteket szül, mint például a Legjobb populáris film kategória. Ezt egyelőre elkaszálták, s ahogy a legutóbbi díjátadó is mutatta, inkább megpróbálnak minél nagyobb terepet biztosítani a nézővonzó sikerfilmeknek.

A szuperhősök és beszélő állatok tehát ha rövid ideig is, de szurkolhattak saját kategóriáért – a kaszkadőröknek azonban még a csalfa remény sem jutott. Persze vannak egyéb ötletek is, milyen kategóriákat bírna el a díj – Andy Serkis Gollamként vagy A majmok bolygója Caesarjaként is heves kampányt indított be az animált szereplők jelölése mellett.

Cruise vagánykodik a Mission Impossible: Utóhatásban

Cruise vagánykodik a Mission Impossible: Utóhatásban

Fotó: Paramount Pictures

Persze Scarlett Johansson is olyan megindító volt „A nő hang” szerepében, hogy sokan azonnal kategóriát követeltek a szinkronhangoknak, de a legnagyobb lobbi-erővel jelenleg a kaszkadőrök bírnak, akik mind egyet akarnak: a Legjobb kaszkadőrmutatvány kategóriát az Oscaron. Az ötletnek nagyobb nyilvánosság előtt először Sidney Lumet, a 12 dühös ember rendezője adott hangot: nem tetszett neki hogy kaszkadőr-szakértője, Jack Gill soha nem nyerhet Oscart.

Az Akadémia szabályai szerint ugyanis először a rendezőkhöz, vagy színészekhez hasonlóan a kaszkadőröknek is szövetséget kell alkotniuk az Akadémián belül, majd elég tagot toborozni, hogy egyáltalán felvetődhessen az önálló kategória ötlete – mivel mindez a folyamat több évig is eltart,

Lumet végül elengedte

a dogot. Gill azonban továbbra is kitartott: elvégre soha nem domináltak az akciófilmek annyira, mint ma, és az Akadémia is nagy bajban van a hanyatló nézettség miatt – a Halálos iramban egy epizódjának potenciális díjazása pedig akár tömegeket is vonzhat a képernyő elé.

Ráadásul épp most fut a mozikban Tarantino mozija, a Volt egyszer egy… Hollywood – a többek között a filmkészítésnek szánt szerelmeslevélként is értelmezhető mozi két pasas kapcsolatán keresztül mutatja be a 60-as évek végi Hollywoodjának változását: egy western sztár és hűséges barátja, fegyverhordozója, egy kaszkadőr állnak a középpontban.

Hasít az új Tarantino-film - csak a Bruce Lee-fanoknak nem jön be

Pedig a rendező le is rövidítette a karatéka szenvedéseit. Nagy feladat várt a Volt egyszer egy Hollywoodra: nem csak Tarantino, de az eredeti filmek becsületét is meg kellett mentenie. A rendező előző filmje, az Aljas nyolcas ugyanis mindössze 57 millió dollárt szedett össze Amerikában; az idei nyári mozinaptár pedig ismét tömve van remake-ekkel és folytatásokkal - amíg pedig ezek sikeresek, egyre kevesebb stúdió fog pénzt áldozni eredeti mozikra.

A film jól szemlélteti a két hivatás közötti kontrasztot: DiCaprio színésze pazar villát bérel Sharon Tate és Roman Polanski szomszédságában, míg Brad Pitt kaszkadőre egy lakókocsiban él kutyájával és kénytelen sajtos makarónit vacsorázni esténként. Ha kicsit túlzó is a párhuzam, azért helytálló: a kaszkadőrök életüket kockáztatják, a sikert azonban a sztárok aratják – őket csodáljuk, ők teszik zsebre a milliókat és az Oscart is.

Persze akadnak bevállalósabb sztárok – mind ismerjük a legendákat Jackie Chanről, de Tom Cruise is igazi keményfiú hírében áll – de még az ő akciójeleneteik megtervezése is komoly szakértői munkát igényel.

Ehhez képest a legnagyobb dolog, amit a kaszkadőrök elérhetnek az a speciális Oscar-díj: ilyet kapott Yakima Canutt rodeós, aki John Wayne dublőre volt, de dolgozott a Ben Hur és az Elfújta a szél forgatásán is; Vic Armstrong, aki Harrison Ford-ot helyettesítette az Indiana Jones rizikósabb jeleneteiben; vagy épp Hal Needham, aki a Smokey és a banditában volt Burt Reynolds kaszkadőre – és valószínűleg inspirációul szolgált Brad Pitt karakteréhez a Volt egyszer egy Hollywoodban is.

A nagyobb elismeréshez vezető másik út, ha a kaszkadőrök szintet lépnek: a John Wick, vagy a Halálos iramban: Hobbs & Shaw rendezői is kaszkadőrként kezdték. Ami a díjakat illeti, a Red Bull vezérigazgatója 2001-ben alapította meg a Taurus World Stunt Awardsot, a „Kaszkadőrök Oscarját”, a Színészek Céhe pedig 2007 óta ismeri el a kaszkadőröket. A kanadai Akadémia a hetekben jelentette be, hogy megalapítják a Legjobb kaszkadőr-szakértő díját – az Oscarért felelős bizottság azonban továbbra is hajthatatlan. Gill szerint

jelenleg 95 kaszkadőr tagja van az Akadémiának,

jövőre pedig várhatóan 100-nál is több lesz – ezzel pedig akár el is indulhat valami. Hacsak nem történik az, ami a castingáért felelős szakemberekkel, akik 2013-ban alkottak csoportot, de taglétszámuk nem emelkedett elég gyorsan, és a mai napig nincs saját kategóriájuk.

A kaszkadőrök inkább a vizuális effekt-kategóriát figyelik követendő példaként: ez először 1929-ben, említés szintén tűnt fel a ceremónián, 2010-ben pedig háromról ötre emelték az itt nomináltak számát. A CGI-effektek és a kaszkadőrök is azért felelnek, hogy a színészek valami olyat csináljanak a képernyőn, amit valójában nem – ráadásul legtöbbször a két szakembergárda együtt is dolgozik.

Ma már elképzelhetetlen egy nagy költségvetésű blockbuster számítógépes trükkök nélkül – gondoljunk csak bele, milyen lenne egy Marvel-mozi animációk nélkül? A kaszkadőrök munkája legalább ilyen fontos. Mint az egyik szakértő keserűen megjegyezte: A visszatérő, vagy a Mad Max: A harag útja stábja sorra nyerte az Oscarokat, a kaszkadőrök pedig csak bámulhatták a ceremóniát – miközben oroszlánrészt vállaltak a film elkészültében és sikerében. A kaszkadőrök

a mozi születése óta

a filmkészítés részei – a korai filmes rodeó- és burleszk-sztárok közül sokan maguk is kaszkadőrök voltak: gondoljunk csak Harold Lloydra a Felhőkarcoló szerelemben vagy Buster Keatonra A generálisban.

Folytatódhat minden idők legtökösebb akciófilmje: ötödik részt még soha nem vártunk ennyire

Még az is lehet, hogy fekete-fehér lesz! A folytatások ritkán érnek fel az első rész szintjére - szól az örök mozis igazság, mely után rögtön érkeznek is a kivételek: Star Wars, Alien, Keresztapa stb. De mondjanak még egy sorozatot, ami nemcsak a negyedik részre éri el a tetőpontját, de olyan magasra teszi a lécet, hogy akciófilm legyen a talpán, ami képes megugrani.

A korszak letűntével azonban az életüket kockáztató szakemberek a filmezés munkásosztályává váltak – ők végzik el a kemény melót, a döntést hozó fejesek mégis semmibe veszik őket – sőt, nem is akarnak szóba állni velük. „Olyan érzés, mintha egy elit golfklubba tartoznál, ahol csak nézheted a pályát, de soha nem játszhatsz” – szemlélteti a helyzetet Jack Gill. Kaszkadőr-társaival most azt tervezik, hogy bojkottálják a következő Oscar-gálát – így igyekeznek elérni, hogy végre őket is elismerjék.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.