A Fekete tükör készítője műsort csinál 2020-ról

  • narancs.hu
  • 2020. december 3.

Mikrofilm

Várjunk, az idei évet nem ő rendezte?

Bozóttüzek Ausztráliában, Megxit, koronavírus-járvány és karantén világszerte, Kobe Bryant, Chadwick Boseman vagy épp Eddie Van Halen halála, sikertelen impeachment eljárás Trump ellen, Black Lives Matter-tüntetések, kósza pletykák Kim Dzsongun haláláról, robbanás Bejrútban, kiélezett amerikai elnökválasztás. Igen, ezek mind idén történtek.

Az elmúlt szilveszterekkor akármennyire fogadkoztunk, hogy csak jobb jöhet, általában minden év egyre rosszabbá vált. Hogy 2020 több volt a soknál, azt az is jelzi, hogy Charlie Brooker, a Fekete tükör alkotója májusban azt nyilatkozta: ez az év annyira depresszív, hogy nem akarja tovább rontani a hangulatot groteszk és sötét antológiasorozatával; amikor ugyanis a valóság ennyire elkeserítő, a tévében látott borzalmak sincsenek ránk akkora hatással. Nem csoda, hogy nagyot futott az interneten egy madridi reklámügynökség hamis Fekete tükör-plakátja, ami szerint a hatodik évad már ki is jött – hiszen abban élünk.

 

A hírek szerint ha nem is Fekete tükör-évad, de valami mégis születik 2020-ról. A Vulture-nak adott interjújában Hugh Grant ugyanis elejtette, hogy épp Brookerrel dolgozik egy netflixes projekten; valamiféle 2020-ről szóló mockumentaryn, azaz áldokumentumfilmen, amelyben egy történészt alakít, akit az idei évről kérdeznek.

A Fekete tükör alkotójától egyébként nem áll távol a műfaj, a sikersorozata előtt a BBC-nek készített a legjelentősebb híreket és kulturális témákat kiveséző, szatirikus hangvételű műsort Weekly Wipe néven. A koronavírus miatt Brooker idén ismét elővette a formátumot, és egyrészes különkiadást készített Antiwiral Wipe címmel.

 

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.