A Fekete tükör készítője műsort csinál 2020-ról

  • narancs.hu
  • 2020. december 3.

Mikrofilm

Várjunk, az idei évet nem ő rendezte?

Bozóttüzek Ausztráliában, Megxit, koronavírus-járvány és karantén világszerte, Kobe Bryant, Chadwick Boseman vagy épp Eddie Van Halen halála, sikertelen impeachment eljárás Trump ellen, Black Lives Matter-tüntetések, kósza pletykák Kim Dzsongun haláláról, robbanás Bejrútban, kiélezett amerikai elnökválasztás. Igen, ezek mind idén történtek.

Az elmúlt szilveszterekkor akármennyire fogadkoztunk, hogy csak jobb jöhet, általában minden év egyre rosszabbá vált. Hogy 2020 több volt a soknál, azt az is jelzi, hogy Charlie Brooker, a Fekete tükör alkotója májusban azt nyilatkozta: ez az év annyira depresszív, hogy nem akarja tovább rontani a hangulatot groteszk és sötét antológiasorozatával; amikor ugyanis a valóság ennyire elkeserítő, a tévében látott borzalmak sincsenek ránk akkora hatással. Nem csoda, hogy nagyot futott az interneten egy madridi reklámügynökség hamis Fekete tükör-plakátja, ami szerint a hatodik évad már ki is jött – hiszen abban élünk.

 

A hírek szerint ha nem is Fekete tükör-évad, de valami mégis születik 2020-ról. A Vulture-nak adott interjújában Hugh Grant ugyanis elejtette, hogy épp Brookerrel dolgozik egy netflixes projekten; valamiféle 2020-ről szóló mockumentaryn, azaz áldokumentumfilmen, amelyben egy történészt alakít, akit az idei évről kérdeznek.

A Fekete tükör alkotójától egyébként nem áll távol a műfaj, a sikersorozata előtt a BBC-nek készített a legjelentősebb híreket és kulturális témákat kiveséző, szatirikus hangvételű műsort Weekly Wipe néven. A koronavírus miatt Brooker idén ismét elővette a formátumot, és egyrészes különkiadást készített Antiwiral Wipe címmel.

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.