A Fekete tükör készítője műsort csinál 2020-ról

  • narancs.hu
  • 2020. december 3.

Mikrofilm

Várjunk, az idei évet nem ő rendezte?

Bozóttüzek Ausztráliában, Megxit, koronavírus-járvány és karantén világszerte, Kobe Bryant, Chadwick Boseman vagy épp Eddie Van Halen halála, sikertelen impeachment eljárás Trump ellen, Black Lives Matter-tüntetések, kósza pletykák Kim Dzsongun haláláról, robbanás Bejrútban, kiélezett amerikai elnökválasztás. Igen, ezek mind idén történtek.

Az elmúlt szilveszterekkor akármennyire fogadkoztunk, hogy csak jobb jöhet, általában minden év egyre rosszabbá vált. Hogy 2020 több volt a soknál, azt az is jelzi, hogy Charlie Brooker, a Fekete tükör alkotója májusban azt nyilatkozta: ez az év annyira depresszív, hogy nem akarja tovább rontani a hangulatot groteszk és sötét antológiasorozatával; amikor ugyanis a valóság ennyire elkeserítő, a tévében látott borzalmak sincsenek ránk akkora hatással. Nem csoda, hogy nagyot futott az interneten egy madridi reklámügynökség hamis Fekete tükör-plakátja, ami szerint a hatodik évad már ki is jött – hiszen abban élünk.

 

A hírek szerint ha nem is Fekete tükör-évad, de valami mégis születik 2020-ról. A Vulture-nak adott interjújában Hugh Grant ugyanis elejtette, hogy épp Brookerrel dolgozik egy netflixes projekten; valamiféle 2020-ről szóló mockumentaryn, azaz áldokumentumfilmen, amelyben egy történészt alakít, akit az idei évről kérdeznek.

A Fekete tükör alkotójától egyébként nem áll távol a műfaj, a sikersorozata előtt a BBC-nek készített a legjelentősebb híreket és kulturális témákat kiveséző, szatirikus hangvételű műsort Weekly Wipe néven. A koronavírus miatt Brooker idén ismét elővette a formátumot, és egyrészes különkiadást készített Antiwiral Wipe címmel.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.