Interjú

„Ő olyan, mint egy földönkívüli”

Susanne Bier filmrendező

Mikrofilm

Az Oscar-díjas dán rendező egy Zoom-ablakban jelentkezett be, hogy az HBO-n futó új sorozatáról, a Tudhattad volna kulisszatitkairól beszélgessünk. Végre megtudhattuk, halott-e a Dogma.

Magyar Narancs: Diverzitás – ezt halljuk most mindenhonnan.

Susanne Bier: Az első 10–15 év során, amit ezen a pályán töltöttem, a teljes fizetésem a gyermekgondozásra ment el, még akkor is, ha Dánia e téren nagyon is az élen jár. Ha megnézi most a fiatal tévé- és mozifilmes rendezőket, még mindig összehasonlíthatatlanul több a férfi, mint a nő. És nem is kérdés, hogy egy fiatal nőnek mennyivel nehezebb az előrejutás. A filmrendezés nem olyan munka, ami könnyen összeegyeztethető lenne a gyerekvállalással. Olyan helyzetet kell teremteni, hogy a karrier és a gyerekvállalás ne zárják ki egymást. Én szerencsés vagyok, de ha az utánam jövők nehézségeit nézem, az komoly aggodalommal tölt el. És persze, amikor egy sorozat az amerikai társadalom legfelső rétegeiben játszódik, mint a miénk, és ez a réteg jórészt nagyon is fehér és nagyon is a régi vagyonokra épül, akkor az ember szintén nem tehet mást, mint erősen elgondolkodik a diverzitásról. Szerintem épp itt volt az ideje, hogy ebben a kérdésben szabályokat hozzon az amerikai filmakadémia. A remény szép dolog, de jobb, ha valami hivatalosan is ki van mondva, formába van öntve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.