Interjú

„Ő olyan, mint egy földönkívüli”

Susanne Bier filmrendező

Mikrofilm

Az Oscar-díjas dán rendező egy Zoom-ablakban jelentkezett be, hogy az HBO-n futó új sorozatáról, a Tudhattad volna kulisszatitkairól beszélgessünk. Végre megtudhattuk, halott-e a Dogma.

Magyar Narancs: Diverzitás – ezt halljuk most mindenhonnan.

Susanne Bier: Az első 10–15 év során, amit ezen a pályán töltöttem, a teljes fizetésem a gyermekgondozásra ment el, még akkor is, ha Dánia e téren nagyon is az élen jár. Ha megnézi most a fiatal tévé- és mozifilmes rendezőket, még mindig összehasonlíthatatlanul több a férfi, mint a nő. És nem is kérdés, hogy egy fiatal nőnek mennyivel nehezebb az előrejutás. A filmrendezés nem olyan munka, ami könnyen összeegyeztethető lenne a gyerekvállalással. Olyan helyzetet kell teremteni, hogy a karrier és a gyerekvállalás ne zárják ki egymást. Én szerencsés vagyok, de ha az utánam jövők nehézségeit nézem, az komoly aggodalommal tölt el. És persze, amikor egy sorozat az amerikai társadalom legfelső rétegeiben játszódik, mint a miénk, és ez a réteg jórészt nagyon is fehér és nagyon is a régi vagyonokra épül, akkor az ember szintén nem tehet mást, mint erősen elgondolkodik a diverzitásról. Szerintem épp itt volt az ideje, hogy ebben a kérdésben szabályokat hozzon az amerikai filmakadémia. A remény szép dolog, de jobb, ha valami hivatalosan is ki van mondva, formába van öntve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.