Interjú

„Ő olyan, mint egy földönkívüli”

Susanne Bier filmrendező

Mikrofilm

Az Oscar-díjas dán rendező egy Zoom-ablakban jelentkezett be, hogy az HBO-n futó új sorozatáról, a Tudhattad volna kulisszatitkairól beszélgessünk. Végre megtudhattuk, halott-e a Dogma.

Magyar Narancs: Diverzitás – ezt halljuk most mindenhonnan.

Susanne Bier: Az első 10–15 év során, amit ezen a pályán töltöttem, a teljes fizetésem a gyermekgondozásra ment el, még akkor is, ha Dánia e téren nagyon is az élen jár. Ha megnézi most a fiatal tévé- és mozifilmes rendezőket, még mindig összehasonlíthatatlanul több a férfi, mint a nő. És nem is kérdés, hogy egy fiatal nőnek mennyivel nehezebb az előrejutás. A filmrendezés nem olyan munka, ami könnyen összeegyeztethető lenne a gyerekvállalással. Olyan helyzetet kell teremteni, hogy a karrier és a gyerekvállalás ne zárják ki egymást. Én szerencsés vagyok, de ha az utánam jövők nehézségeit nézem, az komoly aggodalommal tölt el. És persze, amikor egy sorozat az amerikai társadalom legfelső rétegeiben játszódik, mint a miénk, és ez a réteg jórészt nagyon is fehér és nagyon is a régi vagyonokra épül, akkor az ember szintén nem tehet mást, mint erősen elgondolkodik a diverzitásról. Szerintem épp itt volt az ideje, hogy ebben a kérdésben szabályokat hozzon az amerikai filmakadémia. A remény szép dolog, de jobb, ha valami hivatalosan is ki van mondva, formába van öntve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.