A hét legjobb híre: egy kattintással ingyen nézhető egy csomó zseniális magyar film

  • - palosm -
  • 2017. december 22.

Mikrofilm

Meg vagyunk mentve.

Jó, nem tudom, melyik a hét legjobb híre, de nekem tényleg ez tetszik a legjobban: a legmegnyugtatóbb kandallóközvetítéseket az ünnepek alatt jó magyar filmekkel a legjobb megszakítani.

Arról van szó, hogy a Filmarchívum január 12-ig elérhetővé tett a Vimeo-oldalán mintegy hatvan magyar filmklasszikust, köztük olyan remekműveket, mint a Valahol Európában, a Hannibál tanár úr, a Körhinta, a Sodrásban, a Húsz óra, a Fényes szelek, a Bizalom, a Megáll az idő… nem is soroljuk tovább. A listán némileg meglepő módon ott van Szemző Tibor 2005-ös hipnotikus „legendáriuma“ is Kőrösi Csoma Sándorról, Az élet vendége. (Mesélő: Törőcsik Mari!)

Rövidfilmek is vannak a listán, például a Lumière testvérek által Budapesten készített ősfilmek is azonnal nézhetők.

A képminőség változó, de általában jó, esetenként kiváló, ugyanis több film digitális rekonstrukciójával mostanában végeztek a januárban a Filmalap fennhatósága alá került Filmarchívumban.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.