A Scooby Doo nyomozónője meleg, de a stúdiónak ez nem tetszett
610_top_story_lead.jpg
Részlet a Scooby Doo-ból

A Scooby Doo nyomozónője meleg, de a stúdiónak ez nem tetszett

  • narancs.hu
  • 2020. július 14.

Mikrofilm

Micsoda rejtélyekre derül fény a 2001-es filmmel kapcsolatban!

Mielőtt A galaxis őrzőivel megalkotta az egyik legszórakoztatóbb szuperhős-franchise-t, James Gunn tipikus forgatókönyvíró kisiparosként dolgozott Hollywoodban – a nevéhez fűződik a méltán elfeledett Elbaltázott szuperhősök, vagy a Holtak hajnala remake-je. És ő írta a Scooby Doo című rajzfilmsorozat 2002-es, élőszereplős remake-jét, és annak két évvel későbbi folytatását – ezek annak idején szolid sikert arattak, a karakter pedig épp idén tért vissza egy egész estés animációs filmben, mely a járvány miatt egyből a neten kötött ki.

Gunn körül két éve tört ki balhé régebbi, botrányos tweetjei miatt, amelynek következtében a Disney előbb kirúgta őt A galaxis őrzői folytatásából, majd később ismét felbérelte. A jelek szerint a rendezőnek nem szegte kedvét a dolog, hiszen máig gyakran tweeteli gondolatait, most például a korai zsengéjével, a Scooby Doo-val kapcsolatban. A sorozat Velma Dinkley nevű, szemüveges nyomozónője az elmúlt évtizedekben igazi queer-ikonná vált a rajongók körében; egyikük Twitteren megkérdezte a rendezőt, nem akar-e egy harmadik filmet készíteni, amiben Velma végre nyílt és büszke leszbikus lehetne.

"Megpróbáltam!" – írta válaszul Gunn Twitteren.

Az eredeti forgatókönyvében Velma vállaltan meleg volt, a stúdió azonban egyre inkább felhigította a karakter queer-identitását, majd addig ment a porhintés, hogy a végső változatban semmi nem maradt meg belőle, sőt a folytatásban már egyenesen barátot kapott a figura. Velma melegségéről már régóta pletykálnak a rajongók. Sarah Michelle Gellar, a film másik főszereplője 2002-ben bevallotta egy magazinnak, hogy le is forgattak egy jelenetet, melyben az ő Daphne nevű karaktere és Velma (akit Linda Cardellini alakított) csókolóztak – ám ezt végül kivágták. Ráadásul a csóknak a sztori szempontjából is szerepe lett volna: az elcserélődött lelkek így kerültek volna vissza az eredeti testükbe a filmben.

Gunn később további magyarázatot is fűzött a stúdió döntéséhez: a mozi eredetileg PG-13-as besorolást kapott (kb. 13 éven aluli gyermekeknek szülő felügyelete mellett ajánlott), de miután egy tesztvetítésen néhány szülő kiakadt, úgy döntöttek, újravágják úgy, hogy beleférjen az eggyel megengedőbb, PG kategóriába. Kivágták a szexuális feszültséget és néhány, rizikósabb jelenetet és párbeszédet, így az ominózus csókot is és számítógépes trükkökkel még a dekoltázsokat is eltüntették.

"Hála istennek a fingások maradhattak" – fűzte hozzá ironikusan a rendező.

Hogy nem Gunn agyszüleménye volt a leszbikus Velma, azt Tony Cervone, a 2010 és 2013 között futó Scooby Doo: Rejtélyek nyomában című animációs sorozat egyik producere is megerősítette, aki még korábban bevallotta: Velmát a mesében is melegnek képzelték. Igaz, ez expliciten nem került be az animációba, pedig az alkotók el is tervezték, melyik női karaktert képzelik mellé: Velma Marcie Fleach nevű barátnőjét. A sorozatban mégsem ők jöttek össze, hanem Velma és Bozont: Cervone szerint azonban Velma azért viselkedett furcsán, mert így akarták jelezni, hogy nem érzi jól magát a hagyományos női-férfi kapcsolatban.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.