A Scooby Doo nyomozónője meleg, de a stúdiónak ez nem tetszett
610_top_story_lead.jpg
Részlet a Scooby Doo-ból

A Scooby Doo nyomozónője meleg, de a stúdiónak ez nem tetszett

  • narancs.hu
  • 2020. július 14.

Mikrofilm

Micsoda rejtélyekre derül fény a 2001-es filmmel kapcsolatban!

Mielőtt A galaxis őrzőivel megalkotta az egyik legszórakoztatóbb szuperhős-franchise-t, James Gunn tipikus forgatókönyvíró kisiparosként dolgozott Hollywoodban – a nevéhez fűződik a méltán elfeledett Elbaltázott szuperhősök, vagy a Holtak hajnala remake-je. És ő írta a Scooby Doo című rajzfilmsorozat 2002-es, élőszereplős remake-jét, és annak két évvel későbbi folytatását – ezek annak idején szolid sikert arattak, a karakter pedig épp idén tért vissza egy egész estés animációs filmben, mely a járvány miatt egyből a neten kötött ki.

Gunn körül két éve tört ki balhé régebbi, botrányos tweetjei miatt, amelynek következtében a Disney előbb kirúgta őt A galaxis őrzői folytatásából, majd később ismét felbérelte. A jelek szerint a rendezőnek nem szegte kedvét a dolog, hiszen máig gyakran tweeteli gondolatait, most például a korai zsengéjével, a Scooby Doo-val kapcsolatban. A sorozat Velma Dinkley nevű, szemüveges nyomozónője az elmúlt évtizedekben igazi queer-ikonná vált a rajongók körében; egyikük Twitteren megkérdezte a rendezőt, nem akar-e egy harmadik filmet készíteni, amiben Velma végre nyílt és büszke leszbikus lehetne.

"Megpróbáltam!" – írta válaszul Gunn Twitteren.

Az eredeti forgatókönyvében Velma vállaltan meleg volt, a stúdió azonban egyre inkább felhigította a karakter queer-identitását, majd addig ment a porhintés, hogy a végső változatban semmi nem maradt meg belőle, sőt a folytatásban már egyenesen barátot kapott a figura. Velma melegségéről már régóta pletykálnak a rajongók. Sarah Michelle Gellar, a film másik főszereplője 2002-ben bevallotta egy magazinnak, hogy le is forgattak egy jelenetet, melyben az ő Daphne nevű karaktere és Velma (akit Linda Cardellini alakított) csókolóztak – ám ezt végül kivágták. Ráadásul a csóknak a sztori szempontjából is szerepe lett volna: az elcserélődött lelkek így kerültek volna vissza az eredeti testükbe a filmben.

Gunn később további magyarázatot is fűzött a stúdió döntéséhez: a mozi eredetileg PG-13-as besorolást kapott (kb. 13 éven aluli gyermekeknek szülő felügyelete mellett ajánlott), de miután egy tesztvetítésen néhány szülő kiakadt, úgy döntöttek, újravágják úgy, hogy beleférjen az eggyel megengedőbb, PG kategóriába. Kivágták a szexuális feszültséget és néhány, rizikósabb jelenetet és párbeszédet, így az ominózus csókot is és számítógépes trükkökkel még a dekoltázsokat is eltüntették.

"Hála istennek a fingások maradhattak" – fűzte hozzá ironikusan a rendező.

Hogy nem Gunn agyszüleménye volt a leszbikus Velma, azt Tony Cervone, a 2010 és 2013 között futó Scooby Doo: Rejtélyek nyomában című animációs sorozat egyik producere is megerősítette, aki még korábban bevallotta: Velmát a mesében is melegnek képzelték. Igaz, ez expliciten nem került be az animációba, pedig az alkotók el is tervezték, melyik női karaktert képzelik mellé: Velma Marcie Fleach nevű barátnőjét. A sorozatban mégsem ők jöttek össze, hanem Velma és Bozont: Cervone szerint azonban Velma azért viselkedett furcsán, mert így akarták jelezni, hogy nem érzi jól magát a hagyományos női-férfi kapcsolatban.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.