A Scooby Doo nyomozónője meleg, de a stúdiónak ez nem tetszett
610_top_story_lead.jpg
Részlet a Scooby Doo-ból

A Scooby Doo nyomozónője meleg, de a stúdiónak ez nem tetszett

  • narancs.hu
  • 2020. július 14.

Mikrofilm

Micsoda rejtélyekre derül fény a 2001-es filmmel kapcsolatban!

Mielőtt A galaxis őrzőivel megalkotta az egyik legszórakoztatóbb szuperhős-franchise-t, James Gunn tipikus forgatókönyvíró kisiparosként dolgozott Hollywoodban – a nevéhez fűződik a méltán elfeledett Elbaltázott szuperhősök, vagy a Holtak hajnala remake-je. És ő írta a Scooby Doo című rajzfilmsorozat 2002-es, élőszereplős remake-jét, és annak két évvel későbbi folytatását – ezek annak idején szolid sikert arattak, a karakter pedig épp idén tért vissza egy egész estés animációs filmben, mely a járvány miatt egyből a neten kötött ki.

Gunn körül két éve tört ki balhé régebbi, botrányos tweetjei miatt, amelynek következtében a Disney előbb kirúgta őt A galaxis őrzői folytatásából, majd később ismét felbérelte. A jelek szerint a rendezőnek nem szegte kedvét a dolog, hiszen máig gyakran tweeteli gondolatait, most például a korai zsengéjével, a Scooby Doo-val kapcsolatban. A sorozat Velma Dinkley nevű, szemüveges nyomozónője az elmúlt évtizedekben igazi queer-ikonná vált a rajongók körében; egyikük Twitteren megkérdezte a rendezőt, nem akar-e egy harmadik filmet készíteni, amiben Velma végre nyílt és büszke leszbikus lehetne.

"Megpróbáltam!" – írta válaszul Gunn Twitteren.

Az eredeti forgatókönyvében Velma vállaltan meleg volt, a stúdió azonban egyre inkább felhigította a karakter queer-identitását, majd addig ment a porhintés, hogy a végső változatban semmi nem maradt meg belőle, sőt a folytatásban már egyenesen barátot kapott a figura. Velma melegségéről már régóta pletykálnak a rajongók. Sarah Michelle Gellar, a film másik főszereplője 2002-ben bevallotta egy magazinnak, hogy le is forgattak egy jelenetet, melyben az ő Daphne nevű karaktere és Velma (akit Linda Cardellini alakított) csókolóztak – ám ezt végül kivágták. Ráadásul a csóknak a sztori szempontjából is szerepe lett volna: az elcserélődött lelkek így kerültek volna vissza az eredeti testükbe a filmben.

Gunn később további magyarázatot is fűzött a stúdió döntéséhez: a mozi eredetileg PG-13-as besorolást kapott (kb. 13 éven aluli gyermekeknek szülő felügyelete mellett ajánlott), de miután egy tesztvetítésen néhány szülő kiakadt, úgy döntöttek, újravágják úgy, hogy beleférjen az eggyel megengedőbb, PG kategóriába. Kivágták a szexuális feszültséget és néhány, rizikósabb jelenetet és párbeszédet, így az ominózus csókot is és számítógépes trükkökkel még a dekoltázsokat is eltüntették.

"Hála istennek a fingások maradhattak" – fűzte hozzá ironikusan a rendező.

Hogy nem Gunn agyszüleménye volt a leszbikus Velma, azt Tony Cervone, a 2010 és 2013 között futó Scooby Doo: Rejtélyek nyomában című animációs sorozat egyik producere is megerősítette, aki még korábban bevallotta: Velmát a mesében is melegnek képzelték. Igaz, ez expliciten nem került be az animációba, pedig az alkotók el is tervezték, melyik női karaktert képzelik mellé: Velma Marcie Fleach nevű barátnőjét. A sorozatban mégsem ők jöttek össze, hanem Velma és Bozont: Cervone szerint azonban Velma azért viselkedett furcsán, mert így akarták jelezni, hogy nem érzi jól magát a hagyományos női-férfi kapcsolatban.

Figyelmébe ajánljuk

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.

Messze még az alja?

Messze nem a kormány által vártaknak megfelelően alakult a GDP a harmadik negyedévben, de Orbánéknak „szerencsére” ismét van egy gazdaságpolitikai akciótervük. Könnyű megtippelni, milyen hatásuk lesz az intézkedéseknek, ha a cél az export felpörgetése, nem pedig a bizalom helyreállítása.