A szlovén Élősködőkkel kezdődik a 8. Szlovén Filmnapok

  • narancs.hu
  • 2024. október 14.

Mikrofilm

A Megváltás kezdőknek az ország 2025-ös Oscar-nevezettje – de emellett társadalmi dráma és dokumentumfilm is nézhető lesz majd.

Október 17-19. között 8. alkalommal rendezik meg a Szlovén Filmnapokat, amely során a szomszédos ország legjobb, legizgalmasabb alkotásai láthatóak  budapesti Toldi moziban. A program mindjárt az ország jövő évi Oscar-nevezettjével, a Megváltás kezdőknek című szatirikus filmmel kezdődik. Ebben egy tökéletesnek tűnő szlovén család élete borul fel, amikor betoppan hozzájuk a fiatal Julien.

A mozit a Cineuropa kritikusa az Oscar-díjas dél-koreai Élősködőkhöz hasonlította az abban látható családi dinamika miatt, míg a szatirikus hangvétele a kritikus szerint Lánthimosz A homárját idézi. A film rendezőjét, Sonja Prosencet nem véletlenül sorolta a Cineuropa a kontinens nyolc legígéretesebb női filmrendezői közé: 2014-es A fa című első nagyjátékfilmje, valamint a 2018-as A szerelem története után ez már a harmadik alkotása, melyet Szlovénia az Oscarra nevezett.

„Még gyerekkoromban egy út során leégett az autónk. A mellettünk elhajtó járművek emlékéből született meg a film. Egy másik, vadonatúj autó tökéletesnek tűnő családdal e káosz és félelem közepette elhajt a leégett autónk mellett, és nem áll meg segíteni. Kik ezek az emberek, akik úgy döntenek, hogy nem állnak meg? A film róluk szól, de nemcsak a tetteiket kérdőjelezi meg, hanem a döntéseik mögött meghúzódó okokat is vizsgálja. Talán félnek szembenézni saját kiszolgáltatottságukkal, vagy ez egy tanult közöny, egy szélesebb társadalmi állapot tünete?” – idézi fel a rendezőnő, aki ugyanúgy elkíséri filmjét Budapestre, mint a sokat dicsért, emlékezetes képekért felelős operatőr, Mitja Ličen. A Megváltás kezdőknek sikerrel mutatkozott be a New York-i Tribeca Filmfesztiválon, Szarajevóban pedig elnyerte a CICAE díjat.

Október 18-án lesz nézhető Janez Burger Megfigyelés című társadalmi drámával kevert thrillere. A megtörtént eseten alapuló film főszereplője egy fiatal mentősnő, aki azt próbálja kideríteni, miért kap rejtélyes felvételeket egy brutális bűncselekményből, amelyet élőben látott a Facebookon. A kritikák elsősorban Burger színészvezetését emelik ki: előző filmje, a 2017-es Ivan indította be Marusa Majer karrierjét, aki azóta az ország egyik legismertebb színészévé vált; most ugyanezt várják a Megfigyelés főszereplőjétől, Diana Kolenctől. Emellett szintén dicsérik azt, ahogy az alkotás a pszichológiai thriller, a suspense és a horror elemeivel keverve bemutatja a középpontjában álló társadalmi kérdéseket.

Október 19-én egy dokumentumfilm kerül sorra: a Vesna-díjjal kitüntetett A testben egy ritka autoimmun betegségben szenvedő nőt ismerhetünk meg. A rendező, Petra Seliškar két évtizeden át követte barátnője, Urška küzdelmét és megpróbáltatásait, aki egykor modellként dolgozott, ma már azonban hivatásos zongorista, akinek lelki erejét betegsége sem képes megtörni. „Rájöttem, hogy a filmforgatás terápia Urška számára, és hogy a film talán segíthet megérteni, mi is történt vele valójában” – mondta a rendezőnő.

A Szlovén Filmnapokat a Szlovén Filmközpont, a BudapestFilm Zrt. és a Szlovén Köztársaság budapesti nagykövetségével együttműködve szervezik a Toldi moziban. További információk és a jegyvásárlás ezen a linken érhetőek el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."