A szlovén Élősködőkkel kezdődik a 8. Szlovén Filmnapok

  • narancs.hu
  • 2024. október 14.

Mikrofilm

A Megváltás kezdőknek az ország 2025-ös Oscar-nevezettje – de emellett társadalmi dráma és dokumentumfilm is nézhető lesz majd.

Október 17-19. között 8. alkalommal rendezik meg a Szlovén Filmnapokat, amely során a szomszédos ország legjobb, legizgalmasabb alkotásai láthatóak  budapesti Toldi moziban. A program mindjárt az ország jövő évi Oscar-nevezettjével, a Megváltás kezdőknek című szatirikus filmmel kezdődik. Ebben egy tökéletesnek tűnő szlovén család élete borul fel, amikor betoppan hozzájuk a fiatal Julien.

A mozit a Cineuropa kritikusa az Oscar-díjas dél-koreai Élősködőkhöz hasonlította az abban látható családi dinamika miatt, míg a szatirikus hangvétele a kritikus szerint Lánthimosz A homárját idézi. A film rendezőjét, Sonja Prosencet nem véletlenül sorolta a Cineuropa a kontinens nyolc legígéretesebb női filmrendezői közé: 2014-es A fa című első nagyjátékfilmje, valamint a 2018-as A szerelem története után ez már a harmadik alkotása, melyet Szlovénia az Oscarra nevezett.

„Még gyerekkoromban egy út során leégett az autónk. A mellettünk elhajtó járművek emlékéből született meg a film. Egy másik, vadonatúj autó tökéletesnek tűnő családdal e káosz és félelem közepette elhajt a leégett autónk mellett, és nem áll meg segíteni. Kik ezek az emberek, akik úgy döntenek, hogy nem állnak meg? A film róluk szól, de nemcsak a tetteiket kérdőjelezi meg, hanem a döntéseik mögött meghúzódó okokat is vizsgálja. Talán félnek szembenézni saját kiszolgáltatottságukkal, vagy ez egy tanult közöny, egy szélesebb társadalmi állapot tünete?” – idézi fel a rendezőnő, aki ugyanúgy elkíséri filmjét Budapestre, mint a sokat dicsért, emlékezetes képekért felelős operatőr, Mitja Ličen. A Megváltás kezdőknek sikerrel mutatkozott be a New York-i Tribeca Filmfesztiválon, Szarajevóban pedig elnyerte a CICAE díjat.

Október 18-án lesz nézhető Janez Burger Megfigyelés című társadalmi drámával kevert thrillere. A megtörtént eseten alapuló film főszereplője egy fiatal mentősnő, aki azt próbálja kideríteni, miért kap rejtélyes felvételeket egy brutális bűncselekményből, amelyet élőben látott a Facebookon. A kritikák elsősorban Burger színészvezetését emelik ki: előző filmje, a 2017-es Ivan indította be Marusa Majer karrierjét, aki azóta az ország egyik legismertebb színészévé vált; most ugyanezt várják a Megfigyelés főszereplőjétől, Diana Kolenctől. Emellett szintén dicsérik azt, ahogy az alkotás a pszichológiai thriller, a suspense és a horror elemeivel keverve bemutatja a középpontjában álló társadalmi kérdéseket.

Október 19-én egy dokumentumfilm kerül sorra: a Vesna-díjjal kitüntetett A testben egy ritka autoimmun betegségben szenvedő nőt ismerhetünk meg. A rendező, Petra Seliškar két évtizeden át követte barátnője, Urška küzdelmét és megpróbáltatásait, aki egykor modellként dolgozott, ma már azonban hivatásos zongorista, akinek lelki erejét betegsége sem képes megtörni. „Rájöttem, hogy a filmforgatás terápia Urška számára, és hogy a film talán segíthet megérteni, mi is történt vele valójában” – mondta a rendezőnő.

A Szlovén Filmnapokat a Szlovén Filmközpont, a BudapestFilm Zrt. és a Szlovén Köztársaság budapesti nagykövetségével együttműködve szervezik a Toldi moziban. További információk és a jegyvásárlás ezen a linken érhetőek el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.