Mind itt élünk, de így még nem láttuk az országot – a Verzió magyar filmjei

  • narancs.hu
  • 2024. október 11.

Mikrofilm

Az idei Verzión hat új magyar dokumentumfilm nézhető majd: mindegyik a mai Magyarországot, az itt élő embereket mutatja be egyedi, érzékeny, gondolatébresztő módon.

„A Verzióval kettős célunk van, egyrészt ünnepelni a kreatívan, okosan és empátiával elkészített filmeket és alkotóikat, valamint a segítségükkel összejönni közösségként és tudatosítani, hogy nem vagyunk egyedül a kíváncsiságunkkal, érzékenységünkkel és tenni akarásunkkal” – mondta el Gyureskó Enikő fesztiváligazgató. „Teret kívánunk adni a párbeszédre, lehetőséget fontos ügyek mélyebb megértésére. Vendégeink között ezért a szociálisan maximálisan érzékeny dokumentumfilm-készítőkön kívül ott lesznek a legkülönfélébb szakértők, a szociológusoktól a pszichológusokon át az emberi jogi aktivistákig” – tette hozzá.

A Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Filmfesztivál mindig is a magyar dokumentumfilmek egyik legfontosabb támogatója volt – számtalan alkotás egyedül a Verzió segítségével juthatott el a szélesebb közönséghez, több film elkészültében pedig a seregszemle workshopja is fontos szerepet játszott. Idén a nyitófilm is egy magyar doku: a KIX egy budapesti fiú szabálytalan, cikkcakkos, ám így is nagyon tanulságos felnövéstörténete.

Főszereplőjével, Sanyival fiatal korában találkozunk először, amint a Boráros téren és annak környékén randalírozik barátaival. Révész Bálint és Mikulán Dávid évekig követte Sanyit, bemutatva családját, életkörülményeit, szenvedélyeit és hibáit is – így láthatjuk, amint rosszcsont gyerekből felnőtt korára valóságos közellenséggé válik. Révész első egész estés dokumentumfilmje, a Nagyi projekt szintén hét éven át készült, míg Mikulán művészetére a skateboarding, a zene és a videóművészet volt nagy hatással – ezek a KIX-ben is megjelennek. A film világpremierje az Európa legrangosabbjának számító, koppenhágai CPH:DOX fesztiválon volt, majd számos nemzetközi fesztiválra válogatták be és díjazták Amerikától Tajvanig. A filmet többek között a Verzió DocLaben is fejlesztették, gyártását az HBO Max, az ARTE Franciaország és a CNC támogatta, a Verziót követően itthon a Cirko Film forgalmazza.

Szintén a Verzió DocLaben szerepelt a dán-magyar koprodukcióban készült Az elveszett Mozi könyv: ebben Ida Marie Gedbjerg Sørensen egy magyar férfi filmes naplóját mutatja be, aki több mint 2000 moziélményét dokumentálta. A doku a filmek szeretetet mellett egy megosztott család története is. Premierje ugyancsak a koppenhágai CPH: DOX fesztiválon volt.

A Mélypont érzés két szerfüggő felépülésének első másfél évébe vezeti be a nézőt. Borókát és Szilvesztert a budapesti Megálló Alapítvány foglalkozásain ismerjük meg. Miklós Ádám filmje nemcsak a rekreációs házban zajló munkát mutatja be, de főszereplőinek rögös útját is, akiknek a függőségük mellett a családtagjaikhoz fűződő kapcsolatukon, az önfelfedezésen és önelfogadáson is dolgozniuk kell.

A Kabinnyomás érzékeny portré Heniről, a Barcelonában élő magányos nőről, aki úgy döntött, akkor is belevág a családalapításba, ha ehhez még nem találta meg a megfelelő partnert. Egy Andrej nevű, meleg orosz férfivel társul, akivel egy egészen különös családmodellt alapítanak – történetük nemcsak a gyermekvállalásról, de a családi dinamikákról is sokat árul el. A film rendezői Nagy Eszter és Czira Sára.

Rubi Anna Az életed nélkülem című filmje az egész Verzió egyik legjobban várt alkotása. A rendezőnő öt évig dolgozott a TASZ videós munkatársaként, ahol rövid dokumentumfilmek és kampányok készítésével foglalkozott fogyatékossággal élő közösségekkel és aktivistákkal. Első egész estés alkotása a TASZ otthonápolásperének édesanyáit és halmozottan fogyatékos gyermekeit követi. Nemcsak azt mutatja be, milyen nehézségekkel kell megküzdenie ezeknek az édesanyáknak, de azt is, milyen elképesztő odaadást és áldozatvállalást követel meg tőlük helyzetük – és mennyire kevés segítséget ad nekik mindehhez az állam. Rubi a 2022-es Verzió DocLab programján keresztül talált rá svéd koproducereire. A film hazai streaming premierje az RTL +-on lesz.

Surányi Judit dokuja négy srácról szól, akik nyaralni és bulizni érkeznek a Balatonra – mindez akár egy Tibor vagyok, de hódítani akarok-típusú, könnyed limonádé is lehetne, a film főszereplői közül azonban hárman kerekesszékesek, egyikük pedig oxigénhiánnyal küzd. A Nyomik mindezzel együtt is rengeteg humorral és még több megértéssel mutatja be főhőseit.

A Magyar verseny kurátorai Somlyai Fanni, Debre Zsuzsa, Dér Asia, Gyureskó Enikő, Horányi Péter és Szirony Szabolcs voltak. A hazai dokumentumfilm-gyártás alulfinanszírozottsága az egyik oka annak, hogy idén hat film került csak a magyar versenyprogramba, de az is szempont volt, hogy olyan filmeket válogassanak, amelyek még nem kerültek itthon bemutatásra. A magyar filmek bemutató vetítései után az alkotókkal is lehet majd találkozni.

A 21. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál teljes filmprogramja elérhető és böngészhető a fesztivál weboldalán. A fesztivált november 6-24. között rendezik meg; Budapesten november 6-13. között tartanak vetítéseket a Toldi és a Művész mozikban, ezekre a jegyvásárlás október második felétől indul. Ezt követően több vidéki nagyvárosban és online folytatódnak a programok.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.