A valóság a legártatlanabb világba is utat tör: jön a Verzió Filmfesztivál

  • Szabó Ádám
  • 2019. október 24.

Mikrofilm

Ajánlunk néhány igazán kemény dokut az idei programból!

Lásd élesebben! – szól az idei Verzió mottója. Az emberjogi dokumentumfilm-fesztivál idén is a legforróbb társadalmi-, kulturális-, politikai jelenségekkel foglalkozik.

A közönségtalálkozókkal, szakértői beszélgetésekkel és mesterkurzussal is tarkított seregszemle filmjei három kiemelt szekcióra oszlanak.

Az Antropocén című válogatásban a klímaváltozással

és annak körülményeivel foglalkozó filmek lesznek. A téma megfoghatatlanul tág, a filmek azonban nagyon is kézzel fogható, minket körülvevő jelenségek segítségével mutatják be, hogy mi vár ránk, ha nem kapunk észbe.

Az Ostrom alattban például a szlovákiai Körmöcbánya lakóinak harca látható a helyi és nemzetközi bányászvállalatokkal; nem csak a növény és állatvilág, valamint a Körmöci-hegység válik áldozattá az aranyért és ásványokért folyó harcban, de az ott élők is.

A Birkák hőse című holland film a globális élelmiszeriparra vet pillantást, egészen egyedi szemszögből. Főszereplője egy pásztor, aki rossz helyre és korba született: a pénz és tömegtermelés hatalmának idején igyekszik még mindig úgy élni családjával és birkáival, ahogy elődei több száz évvel ezelőtt – az ősi foglalkozás és a modern vállalkozói lét viszont fizikailag és mentálisan is kikészíti. A kereskedelmi érdek és a magánhaszon közötti ellentétet az emberek saját bőrükön leginkább a lakáspolitikán keresztül érzik – a témával két film is foglalkozik a fesztiválon.

A Kiszorítva az égbe szökő lakásáraknak jár utána, amely itthon is egyre nagyobb problémát jelent, míg a Légszomj rendezője, Daniel Lambo az építőipar csendes gyilkosát, az azbesztet és a mögötte álló ipart fedi fel – Lambót egy közönségtalálkozón a nézők is kérdezhetik majd.

A Verzió igyekszik pozitív példákat is hozni:

ilyen például a Wagner és a paradicsomok, amelyből az ugyan nem derül ki, hogy a Wagner zenéjére nevelt biozöldség jobb-e, mint a többi, de az igen, hogy ha egy kis közösség összefog, hogy a fenntarthatóság és felelősség elvei mentén élesszék fel a régi tradíciókat, akkor igenis van keresnivalójuk még a globális élelmiszeripar ellenében is.

A 4. hatalmi ág nevű szekció a médiával, annak mechanizmusaival és hatásaival foglalkozik. Láthatunk dokumentumfilmet arról, hogy

  • oknyomozó újságírók egy csapata hogyan derítette fel az egészségügyet behálózó korrupciós rendszert Romániában (Colectiv), illetve arról,
  • mi az ára annak, ha egy folyóirat a kormánynak nem engedelmeskedve, hajthatatlanul keresi a kellemetlen igazságot Oroszországban (Novaya), vagy épp arról,
  • ha egy nyomtatott dán pletykalap továbbra is piacon igyekszik maradni (A szerkesztőség – szigorúan bizalmas).
  • Jelenet a Colectiv című filmből

    Jelenet a Colectiv című filmből

    Fotó: verzio.org

    Hasonlóan izgalmasnak és aktuálisnak ígérkezik A vágy népköztársasága, amely a fénysebesen az orwelli világ felé haladó Kínába kalauzol el minket: a fiatalok nem a totális kontroll alatt álló tévékből vagy újságokból választanak példaképet maguknak, hanem az online szobákból.

    A virtuális világ hősei teljes elszigeteltségben élnek, de azzal, hogy ilyen intim betekintést engednek életükbe, rajongók millióit gyűjtik maguk köré.

    Felnőni soha nem egyszerű,

    ráadásul az, hogy mit is jelent ez a sablonos fogalom, mindenhol más tartalommal bír. A szibériai sarkvidéken például hétévesen már saját legelője és rénszarvasa lehet valakinek, miközben az iskolában még a szorzás-osztást és azt tanulja, mit adott Putyin a világnak.

    Egy malavi buddhista árvaházban felnövő tinédzsert ellenben sokkal inkább izgatja Jet Li és a harcművészetek. Hamarosan azonban döntést kell hoznia, az árvaházból kilépve hazatérjen-e rokonaihoz, vagy továbbtanuljon Tajvanon – vagyis visszatérjen-e gyökereihez, vagy a kontinensen növekvő kínai befolyásra hallgatva hagyja ott saját kultúráját.

    Előbbi a Milyen nagy a világegyetem?, utóbbi pedig a Buddha Afrikában című dokumentumfilm témája – mindkét film az Így növünk fel című szekcióban látható, mely azzal foglalkozik, milyen napjaink kusza kulturális-társadalmi közegében felcseperedni.

    A Molenbeek istenei Brüsszel hírhedt negyedét mutatja be gyerekszemmel: az itt élő Aatos és Amine még csak 6 évesek, így a dzsihád helyett sokkal inkább az foglalkoztatja őket, hogy ki vezesse a képzeletbeli repülő szőnyeget, és hogyan nézne ki saját, kitalált istenük. A valóság azonban ebbe az ártatlan világba is utat tör, mikor bomba robban egy közeli metróállomáson.

    A magyar Vonal felett a gyermekkor egészen más problémáját veszi górcső alá: mit kell feláldoznia egy családnak a sikerért és az elismerését? A dokumentumfilm főszereplői egy édesanya és két úszó lánya – a sportolókkal általában csak a nagy versenyek, na meg az éremátadások alkalmával találkozunk; a Vonal felett bemutatja, mivel van kikövezve az út, ami nem is biztos, hogy elvezet az áhított díjakig és méltatásig. A filmet a rendező, Nagy Anikó Mária is elkíséri.

    A 16. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált november 12. és 17. között rendezik meg, a vetítések számos budapesti moziban zajlanak.

    A programokat Tompa Andrea író nyitja meg november 12-én este 7-kor a Trafó Kortárs Művészetek Házában, a nyitófilm az említett Colectiv című oknyomozó doku lesz.

    Az esemény további filmjei, a részletes program és egyéb infók a fesztivál hivatalos oldalán olvashatóak. A Magyar Narancs nyomtatott kiadása – a lap hagyományainak megfelelően – külön melléklettel jelentkezik a fesztivál előtt.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.