Film

A Wall Street pillangói

  • - kg -
  • 2019. november 3.

Mikrofilm

Jennifer Lopez (producerként is jegyzett) filmjének kissé leegyszerűsített, de egzotikus fényekben pompázó világát kétféle embertípus uralja: a rudak körül, illetve a férfiölek fölött pörgő, aranyszívű sztriptíztáncosnők és a megkopasztásra megérett, szívtelen Wall Street-i bankosok. Utóbbiak, ahogy azt a Lopez által alakított főrúdtáncosnő meg is jegyzi, megérdemlik a sorsukat, hiszen a világválság kirobbantójaként még a New York-i tűzoltók nyugdíjalapját is eltüntették. Ezért, így az érvelés, teljes mértékben indokolt, ha a sztriptízbár munkásnői – akiket a saját munkáltatójuk is előszeretettel megsápol – bedrogozzák a kiszemelt kuncsaftokat és elszedjék a kártyájukon parkoló aprót. Ami nem is mindig olyan apró. Ebből aztán futja csincsillabundára és a gyerek taníttatására, mígnem eljő a lebukás pillanata, és az asztali zsarulámpák barátságtalan fényében eldől, ki az igaz barátnő.

Ebből akár még valami jó is kisülhetett volna, karcos kis alámerülés a New York-i sztriptízbárok bugyraiba, fanyar-komikus stílben, autentikusnak tűnő figurákkal, közepes megrázkódtatásokkal, Scorsese-lightban tartva, közepesen átsütve, némi társadalomkritikával megbolondítva. Fájdalom, nem így történt. Érezhető azért egy kis igyekezet, hogy ne arra fusson ki minden, hogy Lopez ennyi meg annyi idősen is mesterien pörög a rúdon mikroszkopikus tangájában, de a végén győznek a hiúsági megfontolások. Egy-két jelenet még így is a rendezői jelenlét és a helyismeret jeleit mutatja, a zsarukat például mintha maga Marty castingolta volna.

Forgalmazza a Freeman Film

 

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.