Tévétorrent

Carnival Row

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 3.

Mikrofilm

A színes-szagos mesevilág még egyáltalán nem jelent biztosítékot a fantáziadús sztorira – sőt, előbbit egyre gyakrabban használják utóbbi hiányának palástolására; tekintsünk csak Tim Burton munkásságának elmúlt évtizedére. Szaladgálhatnak ugyanis orkok, koboldok, csontvázak vagy tündérek a vásznon, legtöbbször ugyanazokat a megszokott, nagyon is emberi és földhözragadt dolgokat látjuk viszont a vásznon. Elsősorban szerelmet.
A Carnival row-ban ezért a kötelezőért Orlando Bloom nyomozójának és Cara Delevingne tündéjének kapcsolata felel – egy rövid légyott után, a fenyegető háború miatt elszakadnak egymástól, majd évek múlva ismét találkoznak. A fajok közötti ellentét ekkor már pattanásig feszül a viktoriánus rémtörténetek ihlette városban: egyre több a harcok elől menekülő bevándorló lény, az új állapot alulról és felülről is összeomlással fenyegeti a társadalmi ranglétrát, a politikusok populista szólamokkal igyekszenek meglovagolni az idegenek iránti ellenszenvet, s még egy sorozatgyilkos is szedi áldozatait.

Romantika, rémtörténet, noirba hajló nyomozás – van itt minden. A jelek szerint csak épp olyan nem akadt, aki a széttartó szálakat gatyába rázza: Guillermo del Toro menet közben szállt ki a projektből, emlékét a gyönyörű díszletek és szemkápráztató látványvilág őrzi. Kár, hogy a Carnival row végül nem tud ellenállni a kísértésnek, és utolsó részeire menthetetlenül papírvékony ponyvává válik, ahol minden tízpercre jut egy felesleges fordulat, egy eltitkolt zabigyerek vagy épp egy családi átok.

Magyar felirat: Cain

 

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.