Film

Amerikai pác

  • - kg -
  • 2020. október 3.

Mikrofilm

Az uborka hollywoodi reprezentációja ritkásra sikerült az elmúlt évtizedek során, és ez igencsak sajnálatos. Pedig a régi vágású filmes szakik még tudták, hogy az uborka mindent tud: bennfentes hollywoodi szatírára éppúgy alkalmas (Paul Mazursky: Galaktikus uborka), mint romantikus alsó-manhattani andalgásra (Joan Micklin Silver: Crossing Delancey). Utóbbiban Amy Irving egy beképzelt író és egy becsületes Lower East Side-i uborkaárus között őrlődik, a koviubilobbinak kedvező végkifejlettel.

Ehhez képest Seth Rogen vígjátéka új – brooklyni hipszter – fénytörésben láttatja a zsidó uborka­árus archaikus alakját, ami mindenképpen nóvum a filmes savanyúságtörténetben. A galíciai pogromok elől Amerikába vándorolt dédapa (Rogen először) találkozását jelenben bénázó dédunokájával (Rogen másodszor) a forgatókönyvírói leleménynek és a páclé tartósító hatásának köszönhetjük: az idősebb Greenbaum 100 évig pihent egy brooklyni uborkaüzem tartályában, hogy miért, az túlfeszítené írásunk és a tartály kereteit. A lényeg, hogy a Tevje-szerű Birnbaum rácsodálkozása az appfejlesztőszerű Birnbaumra és viszont egy sor remek és rétegzett poénnak ágyazhatna meg, ha ezeket valaki (pl. egy komikusszerű Birnbaum vagy bárki), megírta volna. Egy kozákos és egy szódavizes poént azért így is sikerül összehozni, de a pácléből eredő alapállással senki nem tud mit kezdeni. Az uborka kötelez, de ami itt folyik, az biztonsági játék, az ökörködés és érzelmesség rogeni kettőse: az elcsépelt hipszterfigura találkozása Borat szerethetőbb, és épp ezért unalmasabb stetl-verziójával.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.