Film

Személyes háború

  • 2020. október 3.

Mikrofilm

Munkavégzés közben megölt haditudósítóról nehéz olyan filmet készíteni, amely nem a haditudósításról szól. Futás közben felvett, életlen, dekomponált snittek, azonosíthatatlan zajok, robbanások közlik, hogy háborúban vagyunk. Marie Colvinról, a The Sunday Times bátor és felkészült, az üldözötteknek fórumot, ügyüknek a világ előtt ismertséget biztosító, viszont tömeggyilkos zsarnokokat sarokba szorító, ezért a szíriai diktátor parancsára 2012-ben meggyilkolt újságíróról is készült ilyen film (Chris Martin: Under the Wire, 2018), bár annak valódi hőse értelemszerűen Colvinnak a végzetes támadást túlélő munkatársa, a fotós Paul Conroy. Az ő memoárját veszi alapul a szintén 2018-as játékfilm is, amely kísérletet tesz arra, hogy ne csak a küldetést, hanem a küldetésével eggyé vált embert is bemutassa. A cél nemes, a kivitelezés azonban nem mentes a publicisztikus kliséktől. Az első játékfilmjét rendező Oscar-jelölt dokumentarista, Matthew Heineman nemcsak a műfajban van otthon, de – az Iszlám Állammal szembehelyezkedő civil aktivistákról szóló City of Ghosts (2017) rendezőjeként – a terepet is jól ismeri.

Ebben a tudósítóról szóló játékfilmben azonban – bár az átlényegülés mutatványával lenyűgöző Rosamund Pike olyan embert állít elénk, aki az állandósult s az évtizedek alatt egyre súlyosbodó poszttraumás stressz szindróma formájában mintegy magára veszi mások, voltaképpen a világ megszüntethetetlen szenvedését – az esendő ember belső küzdelme, számvetése az életét kockáztató, elhivatott, és végül mártírhalált haló hős toposzának háttere csak.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.