Film

Személyes háború

  • 2020. október 3.

Mikrofilm

Munkavégzés közben megölt haditudósítóról nehéz olyan filmet készíteni, amely nem a haditudósításról szól. Futás közben felvett, életlen, dekomponált snittek, azonosíthatatlan zajok, robbanások közlik, hogy háborúban vagyunk. Marie Colvinról, a The Sunday Times bátor és felkészült, az üldözötteknek fórumot, ügyüknek a világ előtt ismertséget biztosító, viszont tömeggyilkos zsarnokokat sarokba szorító, ezért a szíriai diktátor parancsára 2012-ben meggyilkolt újságíróról is készült ilyen film (Chris Martin: Under the Wire, 2018), bár annak valódi hőse értelemszerűen Colvinnak a végzetes támadást túlélő munkatársa, a fotós Paul Conroy. Az ő memoárját veszi alapul a szintén 2018-as játékfilm is, amely kísérletet tesz arra, hogy ne csak a küldetést, hanem a küldetésével eggyé vált embert is bemutassa. A cél nemes, a kivitelezés azonban nem mentes a publicisztikus kliséktől. Az első játékfilmjét rendező Oscar-jelölt dokumentarista, Matthew Heineman nemcsak a műfajban van otthon, de – az Iszlám Állammal szembehelyezkedő civil aktivistákról szóló City of Ghosts (2017) rendezőjeként – a terepet is jól ismeri.

Ebben a tudósítóról szóló játékfilmben azonban – bár az átlényegülés mutatványával lenyűgöző Rosamund Pike olyan embert állít elénk, aki az állandósult s az évtizedek alatt egyre súlyosbodó poszttraumás stressz szindróma formájában mintegy magára veszi mások, voltaképpen a világ megszüntethetetlen szenvedését – az esendő ember belső küzdelme, számvetése az életét kockáztató, elhivatott, és végül mártírhalált haló hős toposzának háttere csak.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.