Annyira mocskos, hogy tizenévesek eljátszhatták a főszerepeket, de a moziban már nem nézhetik meg a filmet

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 13.

Mikrofilm

Ismét menők a tini filmek.

A tini filmek olyanok, mint a retróőrület, vagy Woody Allen: a semmiből jönnek divatba, hogy aztán gyorsan kiégjenek, a tetszhalott állapotból pedig pár év múlva újra felemelkedjenek.

A legutóbbi nagy tini felhabzást a 90-es évek végén, illetve 2000-es évek elején éltük meg, olyan mozikkal, mint az Amerikai pite, a 10 dolog, amit utálok benned vagy a Rád vagyok kattanva. Miután lecsengett a dolog, már csak néhány évente bukkant fel egy-egy nagyot kaszáló, korhangulatra ráérző, fiatalokat középpontba állító komédia: ilyen volt 2006-ban a Superbad, avagy miért ciki a szex? vagy 2010-ben a Könnyű nőcske. A társadalmi mozgalmak hatására megváltoztak Hollywoodban a komédiák, pontosabban

a romantikus vígjátékok sínylették meg leginkább

a politikai korrektséget: ma már nem menők az undorító poénok, és a MeeToo mozgalom miatt a szüzességelvesztős tini filmek korának is leáldozott – kivéve, ha arra nem srácok, hanem csajok készülnek (Szűzőrség).

Jelenet a Good Boys c. filmből

Jelenet a Good Boys c. filmből

 

A zsáner ugyanis nem tűnt el, csak átalakult: pattanásos tini fiúk merevedési zavara helyett a meg nem értett lányok (Egy magányos tinédzser), vagy épp homoszexuális fiúk (Kszi, Simon) váltak főszereplőkké. A Netflix persze erre a trendre is rácsapott tavaly: A fiúknak, akiket valaha szerettem egy ázsiai származású amerikai tizenéves lányról szól, akinek napvilágra kerülnek titokban írt szerelmeslevelei, a The Kissing Booth pedig azt járja körül, mi történik, ha egy lány beleszeret legjobb fiúbarátja bátyjába.

Előbbiért a kritikusok voltak oda, utóbbiért pedig a nézők: a nézettségi adatokat csak ritkán közlő Netflix szerint ez volt az év egyik legnézettebb filmje az USA-ban.Ezeknek a sikereknek is köszönhető, mekkora feltűnést keltett két, hamarosan a mozikba kerülő tini film előzetese. Az egyik a Lopott időből, vagy A Lazarus-hatásból ismert színésznő,

Olivia Wilde rendezői bemutatkozása,

a Booksmart. A film mintha a Superbad női remake-je lenne: főhőse két eminens lány, akik a középiskola végén rájönnek, hogy nem éltek igazán, ezért négyévnyi bulizást igyekszenek belesűríteni egyetlen estébe.

A főszerepekben felemelkedő színésznők (Kaitlyn Dever az Átmeneti állomásból és Beanie Feldstein a Lady Birdből) láthatóak, akiknek olyan sztárok asszisztálnak, mint Lisa Kudrow vagy Jason Sudeikis. Az első kritikák odáig vannak a moziért.

A másik film a Good boys, amelynek producerei a már emlegetett Superbad alkotói, Seth Rogen és Evan Goldberg. Szintén ők feleltek az Itt a végéért vagy a Virslipartiért, és az előzetes szerint most se fogták vissza magukat: azzal hirdetik a vígjátékot, hogy az annyira mocskos, hogy bár tizenéves főszereplői eljátszhatták a szerepeket, de a moziban már nem nézhetik majd meg a filmet. Ez Hollywood!

A mozi három hatodikos srácról szól, akik igyekszenek menőbbnek tűnni, mint amilyenek, és egy sor őrült kaland után megpróbálnak egy csókpartit is abszolválni. Elég a trailert megnéznünk, hogy lássuk, hogy a Good boys is a Superbad köpönyegéből bújt elő – az illegális piavásárlási jelenetet például mintha egy az egyben a 2006-os filmből vették volna át.

A vígjátékban a legnagyobb név A szobával és Az igazi csodával sztárrá váló, 12 éves Jacob Tremblay. Mindkét komédiát idén nyáron mutatják be Amerikában, magyar bemutatóról egyelőre nincsenek hírek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.