Annyira mocskos, hogy tizenévesek eljátszhatták a főszerepeket, de a moziban már nem nézhetik meg a filmet

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 13.

Mikrofilm

Ismét menők a tini filmek.

A tini filmek olyanok, mint a retróőrület, vagy Woody Allen: a semmiből jönnek divatba, hogy aztán gyorsan kiégjenek, a tetszhalott állapotból pedig pár év múlva újra felemelkedjenek.

A legutóbbi nagy tini felhabzást a 90-es évek végén, illetve 2000-es évek elején éltük meg, olyan mozikkal, mint az Amerikai pite, a 10 dolog, amit utálok benned vagy a Rád vagyok kattanva. Miután lecsengett a dolog, már csak néhány évente bukkant fel egy-egy nagyot kaszáló, korhangulatra ráérző, fiatalokat középpontba állító komédia: ilyen volt 2006-ban a Superbad, avagy miért ciki a szex? vagy 2010-ben a Könnyű nőcske. A társadalmi mozgalmak hatására megváltoztak Hollywoodban a komédiák, pontosabban

a romantikus vígjátékok sínylették meg leginkább

a politikai korrektséget: ma már nem menők az undorító poénok, és a MeeToo mozgalom miatt a szüzességelvesztős tini filmek korának is leáldozott – kivéve, ha arra nem srácok, hanem csajok készülnek (Szűzőrség).

Jelenet a Good Boys c. filmből

Jelenet a Good Boys c. filmből

 

A zsáner ugyanis nem tűnt el, csak átalakult: pattanásos tini fiúk merevedési zavara helyett a meg nem értett lányok (Egy magányos tinédzser), vagy épp homoszexuális fiúk (Kszi, Simon) váltak főszereplőkké. A Netflix persze erre a trendre is rácsapott tavaly: A fiúknak, akiket valaha szerettem egy ázsiai származású amerikai tizenéves lányról szól, akinek napvilágra kerülnek titokban írt szerelmeslevelei, a The Kissing Booth pedig azt járja körül, mi történik, ha egy lány beleszeret legjobb fiúbarátja bátyjába.

Előbbiért a kritikusok voltak oda, utóbbiért pedig a nézők: a nézettségi adatokat csak ritkán közlő Netflix szerint ez volt az év egyik legnézettebb filmje az USA-ban.Ezeknek a sikereknek is köszönhető, mekkora feltűnést keltett két, hamarosan a mozikba kerülő tini film előzetese. Az egyik a Lopott időből, vagy A Lazarus-hatásból ismert színésznő,

Olivia Wilde rendezői bemutatkozása,

a Booksmart. A film mintha a Superbad női remake-je lenne: főhőse két eminens lány, akik a középiskola végén rájönnek, hogy nem éltek igazán, ezért négyévnyi bulizást igyekszenek belesűríteni egyetlen estébe.

A főszerepekben felemelkedő színésznők (Kaitlyn Dever az Átmeneti állomásból és Beanie Feldstein a Lady Birdből) láthatóak, akiknek olyan sztárok asszisztálnak, mint Lisa Kudrow vagy Jason Sudeikis. Az első kritikák odáig vannak a moziért.

A másik film a Good boys, amelynek producerei a már emlegetett Superbad alkotói, Seth Rogen és Evan Goldberg. Szintén ők feleltek az Itt a végéért vagy a Virslipartiért, és az előzetes szerint most se fogták vissza magukat: azzal hirdetik a vígjátékot, hogy az annyira mocskos, hogy bár tizenéves főszereplői eljátszhatták a szerepeket, de a moziban már nem nézhetik majd meg a filmet. Ez Hollywood!

A mozi három hatodikos srácról szól, akik igyekszenek menőbbnek tűnni, mint amilyenek, és egy sor őrült kaland után megpróbálnak egy csókpartit is abszolválni. Elég a trailert megnéznünk, hogy lássuk, hogy a Good boys is a Superbad köpönyegéből bújt elő – az illegális piavásárlási jelenetet például mintha egy az egyben a 2006-os filmből vették volna át.

A vígjátékban a legnagyobb név A szobával és Az igazi csodával sztárrá váló, 12 éves Jacob Tremblay. Mindkét komédiát idén nyáron mutatják be Amerikában, magyar bemutatóról egyelőre nincsenek hírek.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.