Film

Kölcsönlakás

  • 2019. március 14.

Mikrofilm

Rejtély, hogy mivégre kellett ezt a Ray Cooney és John Chapman szerzette bulvárdarabot magyar filmre adaptálni – a színházban futó előadás egyik főszerepét sikerrel játszó, ám rendezői kvalitásairól meggyőzni nem képes Dobó Kata ambícióinak beteljesítésén túl. A csoportosan írt filmkomédiák és tévésorozatok forgatókönyveinek gyártójaként rutint szerzett Búss Gábor Olivér (plusz számos konzultánsa) ráadásul tényleg sitcom-sorozatot csinál a színpadi börleszkből. Mire a bohózati helyzet kibontakozik (egy házaspár mindkét tagja ugyanazt a lakást venné igénybe félrelépés céljából, s felbukkannak még mások is, tovább szaporítván a félreértéseket), már túl vagyunk egy unt kliséket és gyenge poénokat fárasztó sűrűséggel, ám tempóérzék nélkül sorjáztató órán. A háttérben duruzsoló, súlytalan esztrádzene mértéktelen alkalmazása a kortárs hollywoodi komédiák harmadvonalát idézi, míg a kézenfekvő beállítások, az invenciótlan jelenetezés a hetvenes évek szilveszteri kabaréinak szkeccseit. Csak a jelentéktelen bohóságokat is fergeteges mulatsággá varázsolni képes színészi játék hiányzik. Egy kamera mögé merészkedő színésztől az talán nem túlzott elvárás, hogy olyan szituációkat hozzon létre a kollégákkal, amelyekben azok kis játékokban, elrajzolt figurákban engedhetik szabadon a bennük kibontakozni vágyó komédiást. De itt mindenki csak a sztenderdet teljesíti: fölvesz egy arckifejezést, egy modort, egyetlen jellemvonást, aztán onnantól az van neki. Mosolygásra az eredeti sikerdarab fordulatai késztetnek néha, de a hozzáadott érték arcpirítóan csekély.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.