Film

Kölcsönlakás

  • 2019. március 14.

Mikrofilm

Rejtély, hogy mivégre kellett ezt a Ray Cooney és John Chapman szerzette bulvárdarabot magyar filmre adaptálni – a színházban futó előadás egyik főszerepét sikerrel játszó, ám rendezői kvalitásairól meggyőzni nem képes Dobó Kata ambícióinak beteljesítésén túl. A csoportosan írt filmkomédiák és tévésorozatok forgatókönyveinek gyártójaként rutint szerzett Búss Gábor Olivér (plusz számos konzultánsa) ráadásul tényleg sitcom-sorozatot csinál a színpadi börleszkből. Mire a bohózati helyzet kibontakozik (egy házaspár mindkét tagja ugyanazt a lakást venné igénybe félrelépés céljából, s felbukkannak még mások is, tovább szaporítván a félreértéseket), már túl vagyunk egy unt kliséket és gyenge poénokat fárasztó sűrűséggel, ám tempóérzék nélkül sorjáztató órán. A háttérben duruzsoló, súlytalan esztrádzene mértéktelen alkalmazása a kortárs hollywoodi komédiák harmadvonalát idézi, míg a kézenfekvő beállítások, az invenciótlan jelenetezés a hetvenes évek szilveszteri kabaréinak szkeccseit. Csak a jelentéktelen bohóságokat is fergeteges mulatsággá varázsolni képes színészi játék hiányzik. Egy kamera mögé merészkedő színésztől az talán nem túlzott elvárás, hogy olyan szituációkat hozzon létre a kollégákkal, amelyekben azok kis játékokban, elrajzolt figurákban engedhetik szabadon a bennük kibontakozni vágyó komédiást. De itt mindenki csak a sztenderdet teljesíti: fölvesz egy arckifejezést, egy modort, egyetlen jellemvonást, aztán onnantól az van neki. Mosolygásra az eredeti sikerdarab fordulatai késztetnek néha, de a hozzáadott érték arcpirítóan csekély.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.