Film

Kölcsönlakás

  • 2019. március 14.

Mikrofilm

Rejtély, hogy mivégre kellett ezt a Ray Cooney és John Chapman szerzette bulvárdarabot magyar filmre adaptálni – a színházban futó előadás egyik főszerepét sikerrel játszó, ám rendezői kvalitásairól meggyőzni nem képes Dobó Kata ambícióinak beteljesítésén túl. A csoportosan írt filmkomédiák és tévésorozatok forgatókönyveinek gyártójaként rutint szerzett Búss Gábor Olivér (plusz számos konzultánsa) ráadásul tényleg sitcom-sorozatot csinál a színpadi börleszkből. Mire a bohózati helyzet kibontakozik (egy házaspár mindkét tagja ugyanazt a lakást venné igénybe félrelépés céljából, s felbukkannak még mások is, tovább szaporítván a félreértéseket), már túl vagyunk egy unt kliséket és gyenge poénokat fárasztó sűrűséggel, ám tempóérzék nélkül sorjáztató órán. A háttérben duruzsoló, súlytalan esztrádzene mértéktelen alkalmazása a kortárs hollywoodi komédiák harmadvonalát idézi, míg a kézenfekvő beállítások, az invenciótlan jelenetezés a hetvenes évek szilveszteri kabaréinak szkeccseit. Csak a jelentéktelen bohóságokat is fergeteges mulatsággá varázsolni képes színészi játék hiányzik. Egy kamera mögé merészkedő színésztől az talán nem túlzott elvárás, hogy olyan szituációkat hozzon létre a kollégákkal, amelyekben azok kis játékokban, elrajzolt figurákban engedhetik szabadon a bennük kibontakozni vágyó komédiást. De itt mindenki csak a sztenderdet teljesíti: fölvesz egy arckifejezést, egy modort, egyetlen jellemvonást, aztán onnantól az van neki. Mosolygásra az eredeti sikerdarab fordulatai késztetnek néha, de a hozzáadott érték arcpirítóan csekély.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.