Átadták a 17. Verzió Filmfesztivál díjait

  • narancs.hu
  • 2020. november 20.

Mikrofilm

A nyertes filmeket még vasárnap estig meg lehet nézni.

Ma este adták át a 17. Verzió Filmfesztivál díjait, az elismerésben hat dokumentumfilm alkotója részesült. Az online filmfesztivál még vasárnap estig tart, addig minden film elérhető még, a díjnyertes alkotásokat is megtekinthetik az érdeklődők.

A 17. VERZIÓ nyertes filmjei:

Legjobb emberi jogi film: Üdvözöljük Csecsenföldön (USA, r. David France)

Legjobb diák- és elsőfilm: Fiam (Lengyelország, r. Paweł Chorzępa)

Legjobb magyar film: Védelem Alatt (Magyarország, r. Schwechtje Mihály)

Közönségdíj: Végstádium (Magyaroszág, r. Gaal Ilona és Wizner Balázs)

Emberi Jogi különdíj: A föld oly kék, mint egy narancs (Ukrajna, Litvánia, r. Iryna Tsilyk)

Diák- és elsőfilmes különdíj: Döbbenten figyelek (Brazília, r. Lucas H. Rossi dos Santos és Henrique Amud)

A Legjobb emberi jogi dokumentumfilmet a Verzió felhívására jelentkezett, verseny alapon kiválasztott öt nemzetközi hallgatóból álló Diákzsűri, Marilia Arantes, Bohdan Herkaliuk, Lucia Janatová, Danial Shah és Süll Kristóf vitatta meg és értékelte. A fesztivál Nemzetközi versenyprogramjának filmjeit megnézve és értékelve a zsűri idén az Üdvözöljük Csecsenföldön című alkotásnak adta a díjat, amely a csecsenföldi LMBTQI+ közösség ellen napról napra elkövetett elviselhetetlen brutalitással és üldöztetéssel szembesíti a nézőt: “David France dokumentumfilmje nyomatékosan felhívja a figyelmet az autoriter hatalmak világszerte tapasztalható erősödésére, mely óriási veszélyt jelent bármely védtelen társadalmi kisebbségre.” A legjobb emberi jogi film rendezőjének járó díj összege 1000 euró.

A Diákzsűri emellett egy különdíjat is kiosztott: A föld oly kék, mint egy narancs című alkotás a háború sújtotta Ukrajnában egy család hétköznapjain keresztül világít rá arra, hogy a kreatív filmkészítés miként járul hozzá a háború okozta traumák feldolgozásához.

A Legjobb Diák- és elsőfilmes versenyt egy nemzetközi zsűri értékelte, melynek tagjai Nenad Puhovski, Vincze Teréz és Giedre Žickyte mind nemzetközi kiválóságok a filmes területen. A zsűri legfőbb szempontjai a szakmai kiválóság és a választott téma kreatív megközelítése volt. A nyertes film a Fiam lett. Egy film a családról, a konfliktuskezelésről és a megbocsátás erejéről. A díjazott film rendezőjét, Paweł Chorzępa-t 1000 euróval díjazzák, hogy támogassák szakmai továbbfejlődési esélyeit.

Diák- és elsőfilmes különdíjat kapott a Döbbenten figyelek, amelyben Dermi Azavedo brazil újságíró archív felvételek segítségével eleveníti fel az emlékeit pályájáról a múltban, miközben a múlt kísérteties visszatérésének lehet tanúja a jelenben.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.