Átadták a 17. Verzió Filmfesztivál díjait

  • narancs.hu
  • 2020. november 20.

Mikrofilm

A nyertes filmeket még vasárnap estig meg lehet nézni.

Ma este adták át a 17. Verzió Filmfesztivál díjait, az elismerésben hat dokumentumfilm alkotója részesült. Az online filmfesztivál még vasárnap estig tart, addig minden film elérhető még, a díjnyertes alkotásokat is megtekinthetik az érdeklődők.

A 17. VERZIÓ nyertes filmjei:

Legjobb emberi jogi film: Üdvözöljük Csecsenföldön (USA, r. David France)

Legjobb diák- és elsőfilm: Fiam (Lengyelország, r. Paweł Chorzępa)

Legjobb magyar film: Védelem Alatt (Magyarország, r. Schwechtje Mihály)

Közönségdíj: Végstádium (Magyaroszág, r. Gaal Ilona és Wizner Balázs)

Emberi Jogi különdíj: A föld oly kék, mint egy narancs (Ukrajna, Litvánia, r. Iryna Tsilyk)

Diák- és elsőfilmes különdíj: Döbbenten figyelek (Brazília, r. Lucas H. Rossi dos Santos és Henrique Amud)

A Legjobb emberi jogi dokumentumfilmet a Verzió felhívására jelentkezett, verseny alapon kiválasztott öt nemzetközi hallgatóból álló Diákzsűri, Marilia Arantes, Bohdan Herkaliuk, Lucia Janatová, Danial Shah és Süll Kristóf vitatta meg és értékelte. A fesztivál Nemzetközi versenyprogramjának filmjeit megnézve és értékelve a zsűri idén az Üdvözöljük Csecsenföldön című alkotásnak adta a díjat, amely a csecsenföldi LMBTQI+ közösség ellen napról napra elkövetett elviselhetetlen brutalitással és üldöztetéssel szembesíti a nézőt: “David France dokumentumfilmje nyomatékosan felhívja a figyelmet az autoriter hatalmak világszerte tapasztalható erősödésére, mely óriási veszélyt jelent bármely védtelen társadalmi kisebbségre.” A legjobb emberi jogi film rendezőjének járó díj összege 1000 euró.

A Diákzsűri emellett egy különdíjat is kiosztott: A föld oly kék, mint egy narancs című alkotás a háború sújtotta Ukrajnában egy család hétköznapjain keresztül világít rá arra, hogy a kreatív filmkészítés miként járul hozzá a háború okozta traumák feldolgozásához.

A Legjobb Diák- és elsőfilmes versenyt egy nemzetközi zsűri értékelte, melynek tagjai Nenad Puhovski, Vincze Teréz és Giedre Žickyte mind nemzetközi kiválóságok a filmes területen. A zsűri legfőbb szempontjai a szakmai kiválóság és a választott téma kreatív megközelítése volt. A nyertes film a Fiam lett. Egy film a családról, a konfliktuskezelésről és a megbocsátás erejéről. A díjazott film rendezőjét, Paweł Chorzępa-t 1000 euróval díjazzák, hogy támogassák szakmai továbbfejlődési esélyeit.

Diák- és elsőfilmes különdíjat kapott a Döbbenten figyelek, amelyben Dermi Azavedo brazil újságíró archív felvételek segítségével eleveníti fel az emlékeit pályájáról a múltban, miközben a múlt kísérteties visszatérésének lehet tanúja a jelenben.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.