Közönségdíjat nyert a Verzión a Végstádium

Mikrofilm

A dokumentumfilm egy haldokló férfi utolsó három napját mutatja be.

A címet látva kevés ember mondhatná, hogy ne lennének erre vonatkozó családi emlékei. De a jelesnek tartott eseményekkel, a születéssel, az esküvővel vagy akár temetéssel ellentétben, szeretteink utolsó napjait nem szokás megörökíteni; elsősorban lelkiismereti kérdés, amit mindenki a maga módján próbál feldolgozni az őszinte részvét és az önsajnálat közötti széles sávban. A haldoklás olyan folyamat, amelyre gondolni sem merünk, így arra sincs recept, mit kell tenni, hogyan illik viselkedni, ha valaki hozzánk közel álló az érintett.

Ennek tükrében Gaal Ilona és Wizner Balázs filmje bátor, de veszélyes vállalkozás, mivel elkerülhetetlennek tűnik a tabudöntögetés, amelyet egy hajszál választ el a hatásvadászattól. Ráadásul a Végstádiumot szó szerint értik: a 66 éves Herczeg Tamás utolsó három napját kí­sérték végig, beleértve azt is, hogy hogyan élik meg ezt a hozzátartozók. Egy ilyen vállalkozás hallatán kizárólag szenvedést és könnyeket tudunk elképzelni, de a mindössze félórás film nem azért készült, hogy ezeket felnagyítva vigyen be egy gyomrost, hogy azután a moziból kiszédelegve merengjünk el saját nyomorúságunkon. Gaal és Wizner szándéka épp az efféle érzések tompítása lehetett, ami nem jelenti azt, hogy a filmben ne lenne szenvedés, ne lennének könnyek, de ennél sokkal fontosabb, hogy a haldokló ágya mellett hallunk szívből jövő őszinte nevetést, mint ahogy később lelkifurdalás nélküli megkönnyebbülést is.

Gaal Ilonának, lapunk egykori munkatársának, a Magyar Hospice Alapítvány önkéntesének számos alkalommal jelentek meg írásai a témáról, ezért a Végstádiumot is tekinthetjük a hospice-ellátással kapcsolatos közérdekű ismeretterjesztésnek, de ez csak afféle keret, ahogy a címben jelzett állapot is.

Végstádium ugyanis nem hospice-film, nem betegség-film, még csak nem is haldoklás-film, inkább egy olyan hőstörténet, amely nem a halállal mérhető. Herczeg Tamás nem attól válik hőssé, hogy a vastagbélrák pokoli kínjai és a hazai egészségügyben tett pokoljárása ellenére sem roppan össze. Inkább azért, mert már a végstádium előtt jóval korábban felismerte és elfogadta, hogy mivel az élet nélküle ugyanúgy megy tovább, sokkal praktikusabb dolgok vannak a halállal való hiábavaló szembefordulásnál; a családját kell felkészítenie, hogy továbbvigyék a vállalkozását, és legalább anyagilag ne roppanjanak össze. De mindez már az özvegy szavaiból, a temetésen felvett beszélgetésekből derül ki, ahogy az is, hogy az az ágyhoz kötött, szürke arcú, csontsovány ember, aki pár perccel korábban még viccelődni is tudott, valaha nagyétkű, rock­rajongó vagány volt, tele életkedvvel, lelkesedéssel, tervekkel.

A film elsősorban azoktól a szinte csak jelzésértékű gesztusoktól válik szívszorítóvá, egyúttal felejthetetlenné, amelyek távol esnek a szenvedéstől, a fizikai fájdalomtól: amikor azt látjuk, hogy a nyugalom nem belenyugvás, hanem megbékélés, a búcsú nem beletörődés, hanem elengedés. Persze a katarzishoz az őszinte szereplők mellett szükség volt arra is, hogy Gaal Ilonában és Wizner Balázsban legyen kellő érzékenység, tapintat és szakmai alázat, minek következtében az összes csapdát kikerülték, amelyet egy ilyen téma megfilmesítése állíthat.

Az idén online megrendezett 17. Verzió Emberi jogi Dokumentumfilm Fesztivál programja ide kattintva érhető el, a film pedig itt.

Átadták a 17. Verzió Filmfesztivál díjait

A nyertes filmeket még vasárnap estig meg lehet nézni. Ma este adták át a 17. Verzió Filmfesztivál díjait, az elismerésben hat dokumentumfilm alkotója részesült. Az online filmfesztivál még vasárnap estig tart, addig minden film elérhető még, a díjnyertes alkotásokat is megtekinthetik az érdeklődők. A 17.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.