Film

Az 5 bajtárs

  • - kg -
  • 2020. augusztus 2.

Mikrofilm

A Sierra Madre kincse óta tutira tudható: ha meglett férfiak aranyért indulnak a vadonba, ott a bírvágy biztosan betesz a bajtársiasságnak. Szórakoztató klisé ez: sok aranyat nem termett, de egy alműfaj azért kinőtt belőle, amit Spike Lee harcos társadalomkritikával fejel meg. Nála négy vietnami veterán, idősödő afroamerikaiak térnek vissza a dzsungelbe, hogy felkutassák az ötven éve eldugott aranyat és szakaszvezetőjük földi maradványait. Útjukat aknák, kígyók, szép nők, karikatúragonoszok és a nagy kettős – a háború és a rasszizmus – árnyai kísérik, meg Jean Reno, aki a francia kolonializmust és Marlon Brando járását hivatott képviselni. Ha akarom, Lee filmje feltartott ujjú népnevelés aranyszín bevonattal, ha akarom, ugyanez fordítva: „veteránok bevetésen” akciózás nagy színészekkel (Delroy Lindo mindent visz) és érvényes üzenettel, amelyet egyenesen a kamerába mondanak a szereplők, ahogy az Lee-nél előfordul. Mindkét megközelítés rokonszenves, de az is, hogy Lee nem fiatalítja vissza az öregeket, a hatvanas éveiket taposó színészeket hatvanas éveiket taposó fiatalemberekként láthatjuk a háborús visszaemlékezésekben. A rendező tanult Az ír melléfogásából, ami nem csak a költségeknek tett jót, de jótékonyan szürreális színezetet is ad e túlbeszélt, túlbonyolított, túl hosszú alkotásnak. Van itt minden: Trump-sapka, ládányi aranyrúd, Black Lives Matter, háborús trauma, fekete történelem… Spike Lee üzenet- és ötletkavalkádjából csak egy Spike Lee kaliberű alkotó rendezhetett ennyire nézhető – drámai, szórakoztató, bosszantó – egyveleget.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.