Film

Eurovíziós Dalfesztivál: A Fire Saga története

  • SzSz
  • 2020. augusztus 2.

Mikrofilm

Jamaica bobcsapatot indít a téli olimpián, egy rövidlátó angolból síugró olimpikon lesz, gazdag New York-i operarajongó örökösnő koncertet ad a Carnegie Hallban. Ismerjük az ilyen, igaz történeteken alapuló bájos vígjátékokat, amelyek hihetetlenül hangzó sztorijuk ellenére inkább elbűvölők, mint gunyorosak, és rendszerint az álmok erejéről, a kitartásról, na meg a szeretetről szólnak. Ilyen film ez is.

Bár Will Ferrell főszereplő-forgatókönyvíró és David Dobkin rendező ahelyett, hogy egy valódi sikersztorit vitt volna vászonra (arról a versenyről beszélünk, ahol a szakállas énekesnő győzött, a népdalt előadó orosz nénik pedig második helyen végeztek), inkább kitalált egyet. Eszerint az apró izlandi városkában élő Larsnak gyerekkori álma, hogy megnyerje a dalversenyt, az őt bálványozó Sigrit pedig mint mindenben, ebben is támogatja őt. Fire Saga nevű formációjuk egy véletlennek köszönhetően bejut a hazai selejtezőbe, még egy véletlennek köszönhetően indulhat a nemzetközi seregszemlén, egy harmadik következtében pedig a döntőbe is bejut. Ennyiből is sejthető, hogy a kreatív energiákat nem a sztoriszövésre áldozták – kérdés, akkor mégis mire. A poénok egy része tehát egyszerű esés-kelés, a többi pedig igazi hit or miss: az amerikaiak kigúnyolását értjük, csak épp nem nevetünk, az oroszokon (ahol mindenki tudja, hogy nincsenek melegek vagy genderfluidok) pedig nevetnénk, csak kevés poén kaptak. Épp ezért az Eurovíziós Dalfesztivál nem több, mint egy kétórás promóció, témájához hű habkönnyű tálalásban.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.