A Woody Allen-korszak
Woody Allen ötven filmjéből Diane Keaton nyolcban szerepelt, ezek közé azonban olyan, mindkettőjük életében meghatározók tartoznak, mint a már emlegetett Annie Hall, vagy a Manhattan. „Olyan ember volt, amilyenhez foghatót a világ még nem látott – és valószínűleg soha nem is fog –, az arca és a nevetése beragyogott minden teret, ahová belépett” – írta a rendező megemlékezésében, amelyben felidézte találkozásukat is. 1969-ben a New York-i Morosco Theatre-ben együtt szerepeltek Allen Játszd újra, Sam! című darabjában. Ekkor Keaton még színészi karrierje elején járt; amellett, hogy játszott a Hair című előadásban, ruhatárosként is dolgozott – színésztanára, Sandy Meisner ajánlotta őt Allennek. „Ha Huckleberry Finn egy gyönyörű fiatal nő volna, ő lenne Keaton” – emlékezett vissza a rendező az első gondolatára, amikor meglátta. Nem jöttek ki egyből egymással, mindketten szégyenlősek voltak, egy ebédszünetben azonban sikerült összecsiszolódniuk olyannyira, hogy mire bemutatták az előadást, már egy párt alkottak. „Ahogy telt az idő, a filmjeimet egyetlen embernek készítettem: Diane Keatonnak” – árulta el Allen. „Soha egyetlen kritikát sem olvastam el a munkámról, és csak az érdekelt, mit mond róla Keaton.”
Végül a Játszd újra, Sam! 1972-es adaptációja volt az első film, amelyben együtt szerepeltek.
Egy elvált filmkritikusról szól, akit barátai arra biztatnak, hogy kezdjen el ismét randizni. Hiába próbálják azonban mindenféle nőkkel összehozni, az Allen alakította főhős végül legjobb barátja feleségébe, Lindába szeret bele, akit természetesen Keaton játszik.
A díjnyertes filmek – na meg a hatalmas filmográfia – mellett hajlamosak vagyunk elfelejteni az olyan korai remek Allen-filmeket, mint például az 1973-as A hétalvó. Ebben egy magának való üzletvezetőt lefagyasztanak, majd 2173-ban kiolvasztanak – ekkor rá kell jönnie, hogy egy disztópikus jövőben ébredt. A sci-fi tele van remek poénokkal, a korai némafilmekre való utalásokkal, és egy remek Diane Keaton-alakítással: ezúttal egy 22. századi művészt, Lujna Schlossert játssza. Allen figurája robotnak öltözve kerül az ő házába, majd úgy dönt, elrabolja a nőt; végül persze egymásba szeretnek.
Romantikus vígjátékok
Ha van műfaj, amely egybeforrt Diane Keaton nevével, akkor az a romkom: egy ilyenben kezdte filmes karrierjét (ez volt az 1970-es Szerelmesek és más idegenek), többségében ilyenek voltak a Woody Allen-filmjei, valamint azok a mozik is, amelyek karrierje második felében új generációk számára tették ismertté a nevét: az Elvált nők klubja, a Minden végzet nehéz, vagy épp az Ébredj velünk. Utolsó éveiben szintén ebben a zsánerben alkotott: olyan filmekkel, mint a Hampstead, a Könyvklub, a Hirtelen 70, a Barátnők újratöltve vagy a Mindörökké nyár ő vált az idősebbeknek szóló romantikus vígjátékok poszterarcává. Ugyan nem mindegyik film jó vagy emlékezetes, az mindenképpen mellettük szól, hogy annak a korosztálynak készültek, amelyikről az elmúlt években mintha Hollywoodban elfeletkezett volna. A több, mint hetven címet számoló filmográfiájában azért ezeken kívül is találni még rejtett romkom-kincseket. Ilyen az 1987-es Bomba bébi című vígjátéka, ami ambiciózus, öltönyös-munkamániás feminista főszereplőjével egy évvel meg is előzte a trendszetternek számító Oscar-díjas Dolgozó lányt. A film J. C. Wiattról, a Tigrisasszonyról szól, aki New York egyik legsikeresebb üzletasszonya. Amikor azonban egy távoli rokona halála után megörököl egy kisbabát, egész élete fenekestül felfordul. A nem túl eredeti történetet jócskán ellensúlyozza Keaton szeretnivaló és bájos alakítása, amely annak idején a kritikusok többségét is meggyőzte, köztük a The New Yorker rettegett ítészét, Pauline Kaelt is: „Diane Keaton lehengerlő, ragyogó alakítást nyújt, amely sok ostobaságot is képes feledtetni” – írta róla.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!