Film

Az utolsó bűntény

  • - kg -
  • 2020. július 11.

Mikrofilm

Tán még nem késő helyrehozni a kritika tévedését, miszerint Az utolsó bűntény egy film, s így számonkérhető rajta, hogy eleget tesz-e bizonyos nézői igényeknek. Pedig az első jelenettől világos, hogy erről szó sincs: Edgar Ramírez elmélázva mered egy kádban térdeplő, rosszarcú gonosztevőre, akit az imént locsolt le benzinnel. Edgar kissé véres ábrázattal, néhány homlokába lógó tinccsel, de megjelenésére ügyelve merül gondolataiba, majd égő szivarját a kádban tartózkodó delikvens szájába dugja, aki diszkréten csak akkor robban fel, amikor hősünk a földszintre ér. Ha nem esett le, miről van szó, nézzük tovább: Ramírez apokalipszishez illő borostával lép ki a napfényre, és sztoikus arckifejezéssel konstatálja, hogy Amerika a pokolba tart. Nyilván ide tartott már negyedórával korábban is, de morális fölényben és bőrkabátban lépkedő hősünk idegenkedve tekint szét; lám, hogy tombol az utcai erőszak! Igaz, egy fel nem gyújtott tévé képernyőjén a bemondó ígéri, hamarosan nem lesz több bűn, egy fentről kibocsátott, központi jel blokkolni fogja a nép bűnös gondolatait. Így vagy úgy, közeleg a világvége, de a színészt hamarosan egy másik lelkiállapotban látjuk viszont, amit jól jelez, hogy ezúttal egy tincs sincs a homlokában. Viszont ezt kell mély érzéssel kimondania: „A börtön nem változtat meg. Megmutatja, ki is vagy valójában.” Még vagy 130 perc van hátra, de teljesen világos, mi ez: színészi feladatgyűjtemény, helyzetgyakorlatok haladóknak, melyek teljesítése (tinccsel és anélkül) bárkit alkalmassá tesz, hogy akciófilmekben szerepeljen.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.

A harmadik köztársaság kapujában

Száz napot kellett várnia a kormányalakítási felkérésre a pártvezető Herbert Kicklnek, noha az Osztrák Szabadságpárt az élen végzett a tavaly szeptemberi választáson. Az államelnök Alexander Van der Bellen mindent megtett, mégsem tudta elkerülni a szélsőjobboldal kormányba hívását.