Bűnfilm rég volt már ilyen vérfagyasztóan jó

  • Gera Márton
  • 2017. december 1.

Mikrofilm

A Kutyák oda visz el, ahol a bűn és bűnhődés nem jár kéz a kézben.

Valahol Romániában vagyunk; ott, ahol a talaj kiszáradt, a ház omladozik, a kutya meg ugat, mert hangot hall az éjszakában. A Kutyák elviszi a főhősét a senki földjére, hogy felvegye a harcot a helyi kiskirállyal, és közben előveszi a román új hullám hatásos eszközeit: csak akkor beszélnek, amikor igazán szükséges, és olyan minimalizmus árad a filmből, mint egy üres, lefelé fordított vödörből. De akkor lesz a legjobb ez a mozi, amikor eljut az utolsó félórához: itt jön ugyanis a kalapácsos fejbe verés, a neowesternes tekintetek, és olyan feszültség, hogy rögtön elkezdünk drukkolni az elsőfilmes Bogdan Miricănak, csináljon még ilyen filmeket.

Câini | Dogs – Trailer Oficial (2016)

Din 23 septembrie în cinematografe! Câini | Dogs Regia: Bogdan Mirică Premiul FIPRESCI, Un Certain Regard – Cannes 2016 Trofeul Transilvania – TIFF 2016 Synopsis: Acțiunea este plasată în apropierea graniței cu Ucraina. Roman, un tânăr de la oraș, ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde are de gând să vândă pământul moștenit de la bunicul său care a murit cu câteva luni în urmă.

Kinek érdemes beülni rá? Akit nem zavar, ha egy film lassan építkezik, és aki irigykedéssel vegyes csodálattal nézi a román mozi újabb és újabb remekeit.

via GIPHY

Bár Bogdan Miricănak ez az első nagyjátékfilmje, amikor a Cannes-i Filmfesztiválon idén bemutatkozott, rögtön megkapta a kritikusok Fipresci-díját. Gyakorlatot mondjuk már szerzett: ő készítette a román HBO krimisorozatát, Az árnyakat. A mostani filmjének egyik, az itthoni nézők számára talán legismertebb szereplője nyilván az a Vlad Ivanov, aki ott volt a Toni Erdmannban és az Érettségiben is, de Nemes Jeles László is vele forgatja az új filmjét, a Sunsetet. Annyit elárulunk: a Kutyákban is ő a legjobb.

 

 

 

 

 

Kutyák (Câini). Román–francia–bolgár–katari dráma, 104 perc, 2016. Forgalmazza a Vertigo Média.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely minden héten új tartalommal jelentkezik.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).