Cannes-ban debütál Martin Scorsese legújabb filmje

  • narancs.hu
  • 2023. március 31.

Mikrofilm

A Killers of the Flower Moon főszereplője természetesen Leonardo DiCaprio.

Az idei immár a 76. Cannes-i Filmfesztivál lesz, a szervezők pedig ezúttal is biztosították, hogy az egész filmvilág rájuk figyeljen majd: május 20-án a több mint 2300 férőhelyes Grand Théâtre Lumière-ben rendezik Martin Scorsese legújabb filmjének világpremierjét. A Killers of the Flower Moon (Megfojtott virágok) a fesztivál hivatalos programjának is része, azt azonban egyelőre nem tudni, hogy az Arany Pálmáért is versenybe száll-e, vagy csak speciális vetítést tartanak, ahogy tették ezt tavaly a Top Gun: Maverick esetében.

A film David Grann 2017-es dokumentumregényén alapszik, amiből Eric Roth és maga Scorsese írt forgatókönyvet. A történet az 1920-as évek Oklahomájában játszódik és az olajkincsek felett uralkodó osage indián törzs több tagjának megöléséről szól. Az indiánok földjén olajat találtak, amiből a törzs tagjai gyorsan megggazdagodtak. Vagyonuk és az olajból származó bevételek megszerzése érdekében többüket meggyilkolták.

Scorsese legutóbbi filmjét, Az írt a Netflixnek rendezte, és ezúttal is egy streamingplatformmal dolgozott együtt: a projekt mögött az Apple TV+ áll. A tervek szerint a krimit először mégis kizárólag moziban játsszák majd (a széleskörű premier Amerikában október 20-án, Franciaországban október 18-án lesz), csak ezután kerülhet fel a streamingre. A koronavírus-járvány Amerikában forradalmi módon törölte el a kizárólagos mozis vetítést biztosító időablakot, azóta előfordult, hogy egy film szimultán debütál a neten és a mozikban, és arra is volt példa, hogy a kettő között csak pár hét különbség volt. Franciaországban azonban még mindig szigorú szabályok vannak érvényben: a mozis és streaminges premier között 17 hónapnak kell eltelnie. A Netflixnek mindezt sikerült 15 hónapra lealkudnia azzal, hogy extra befektetést ígért a helyi filmiparnak, az Apple-nek, az Amazonnak és a Disney+-nak azonban tartania kell magát a 17 hónapos ablakhoz. A hírek szerint a Killers of the Flower Moonnal is így tesznek majd.

Scorsese 1976-ban a Taxisofőrrel egyszer már elhódította a Cannes-i Fesztivál fődíját, az Arany Pálmát, azóta pedig állandó visszatérőnek számít, a Lidérces órákkal például a legjobb rendező díját vitte haza onnan. 1998-ban ő volt a zsűri elnöke, ekkor a görög Theo Angelopoulos Az örökkévalóság meg egy nap című filmjének ítélték oda zsűritársaival a fődíjat. Az idei fesztiválon a zsűrit Ruben Östlund vezeti, aki 2017-ben A négyzet, 2022-ben A szomorúság háromszöge című filmjével nyerte el az Arany Pálmát. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."