Cannes-ban debütál Martin Scorsese legújabb filmje

  • narancs.hu
  • 2023. március 31.

Mikrofilm

A Killers of the Flower Moon főszereplője természetesen Leonardo DiCaprio.

Az idei immár a 76. Cannes-i Filmfesztivál lesz, a szervezők pedig ezúttal is biztosították, hogy az egész filmvilág rájuk figyeljen majd: május 20-án a több mint 2300 férőhelyes Grand Théâtre Lumière-ben rendezik Martin Scorsese legújabb filmjének világpremierjét. A Killers of the Flower Moon (Megfojtott virágok) a fesztivál hivatalos programjának is része, azt azonban egyelőre nem tudni, hogy az Arany Pálmáért is versenybe száll-e, vagy csak speciális vetítést tartanak, ahogy tették ezt tavaly a Top Gun: Maverick esetében.

A film David Grann 2017-es dokumentumregényén alapszik, amiből Eric Roth és maga Scorsese írt forgatókönyvet. A történet az 1920-as évek Oklahomájában játszódik és az olajkincsek felett uralkodó osage indián törzs több tagjának megöléséről szól. Az indiánok földjén olajat találtak, amiből a törzs tagjai gyorsan megggazdagodtak. Vagyonuk és az olajból származó bevételek megszerzése érdekében többüket meggyilkolták.

Scorsese legutóbbi filmjét, Az írt a Netflixnek rendezte, és ezúttal is egy streamingplatformmal dolgozott együtt: a projekt mögött az Apple TV+ áll. A tervek szerint a krimit először mégis kizárólag moziban játsszák majd (a széleskörű premier Amerikában október 20-án, Franciaországban október 18-án lesz), csak ezután kerülhet fel a streamingre. A koronavírus-járvány Amerikában forradalmi módon törölte el a kizárólagos mozis vetítést biztosító időablakot, azóta előfordult, hogy egy film szimultán debütál a neten és a mozikban, és arra is volt példa, hogy a kettő között csak pár hét különbség volt. Franciaországban azonban még mindig szigorú szabályok vannak érvényben: a mozis és streaminges premier között 17 hónapnak kell eltelnie. A Netflixnek mindezt sikerült 15 hónapra lealkudnia azzal, hogy extra befektetést ígért a helyi filmiparnak, az Apple-nek, az Amazonnak és a Disney+-nak azonban tartania kell magát a 17 hónapos ablakhoz. A hírek szerint a Killers of the Flower Moonnal is így tesznek majd.

Scorsese 1976-ban a Taxisofőrrel egyszer már elhódította a Cannes-i Fesztivál fődíját, az Arany Pálmát, azóta pedig állandó visszatérőnek számít, a Lidérces órákkal például a legjobb rendező díját vitte haza onnan. 1998-ban ő volt a zsűri elnöke, ekkor a görög Theo Angelopoulos Az örökkévalóság meg egy nap című filmjének ítélték oda zsűritársaival a fődíjat. Az idei fesztiválon a zsűrit Ruben Östlund vezeti, aki 2017-ben A négyzet, 2022-ben A szomorúság háromszöge című filmjével nyerte el az Arany Pálmát. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.