Film

Dumbó

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 4.

Mikrofilm

A 2010-es Alice Csodaországbannal Tim Burton megalkotta a látványos, de lélektelen élő szereplős Disney-filmek prototípusát. A kísérlet olyan jól sikerült, hogy a túlzásokra egyébként is hajlamos stúdió a Star Wars-i útra lépve az idén egyből három remake-kel érkezik: a repülő elefántot hamarosan Az oroszlánkirály és Aladdin követi.

A Dumbó annyiban más, mint a többi, hogy nem csak újrázza, de tovább is gondolja az 1941-es eredetit. A beszélő állatokkal, musical- és részegbetéttel tarkított animációs film alig egyórás volt; nem is a története, hanem a bája miatt emlékszünk rá. Úgy végződött, hogy a kiselefánt felülkerekedik félelmén és az őt kinevetőkön, megtanul repülni, és messze földön híressé válik. Jelen dolgozat itt nem ér véget: a hatalmas attrakció felkelti a kapzsi befektetők figyelmét, a sztárrá váló főhős pedig saját képessége rabjává válik – ahhoz, hogy visszataláljon mamájához, azt kell megtanulnia, hogy több ő, mint egy repülő elefánt.

A Dumbó Burton szerzői vallomásának is beillik: a Támad a Mars! és az Ollókezű Edward alkotóját felvásárolja egy gonosz, csak a profittal törődő vállalat és arra kényszeríti, hogy egy, a Disneylandre feltűnően hasonlító szórakoztatóparkban parádézzon. Burton, azaz Dumbó azonban másra vágyik: haza akar találni, oda, ahonnan elindult – ahol az lehet, aki akar, és nem mások érdekét kell szolgálnia. A rendező elmúlt tíz évben rendezett lélektelen borzalmainál a Dumbó egyértelműen jobb, szórakoztatóbb, ötletesebb – attól korábbra, a Nagy Halig vagy az Ed Woodig pedig nincs értelme visszamenni.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.