Film

Dumbó

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 4.

Mikrofilm

A 2010-es Alice Csodaországbannal Tim Burton megalkotta a látványos, de lélektelen élő szereplős Disney-filmek prototípusát. A kísérlet olyan jól sikerült, hogy a túlzásokra egyébként is hajlamos stúdió a Star Wars-i útra lépve az idén egyből három remake-kel érkezik: a repülő elefántot hamarosan Az oroszlánkirály és Aladdin követi.

A Dumbó annyiban más, mint a többi, hogy nem csak újrázza, de tovább is gondolja az 1941-es eredetit. A beszélő állatokkal, musical- és részegbetéttel tarkított animációs film alig egyórás volt; nem is a története, hanem a bája miatt emlékszünk rá. Úgy végződött, hogy a kiselefánt felülkerekedik félelmén és az őt kinevetőkön, megtanul repülni, és messze földön híressé válik. Jelen dolgozat itt nem ér véget: a hatalmas attrakció felkelti a kapzsi befektetők figyelmét, a sztárrá váló főhős pedig saját képessége rabjává válik – ahhoz, hogy visszataláljon mamájához, azt kell megtanulnia, hogy több ő, mint egy repülő elefánt.

A Dumbó Burton szerzői vallomásának is beillik: a Támad a Mars! és az Ollókezű Edward alkotóját felvásárolja egy gonosz, csak a profittal törődő vállalat és arra kényszeríti, hogy egy, a Disneylandre feltűnően hasonlító szórakoztatóparkban parádézzon. Burton, azaz Dumbó azonban másra vágyik: haza akar találni, oda, ahonnan elindult – ahol az lehet, aki akar, és nem mások érdekét kell szolgálnia. A rendező elmúlt tíz évben rendezett lélektelen borzalmainál a Dumbó egyértelműen jobb, szórakoztatóbb, ötletesebb – attól korábbra, a Nagy Halig vagy az Ed Woodig pedig nincs értelme visszamenni.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.