Film

Dumbó

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 4.

Mikrofilm

A 2010-es Alice Csodaországbannal Tim Burton megalkotta a látványos, de lélektelen élő szereplős Disney-filmek prototípusát. A kísérlet olyan jól sikerült, hogy a túlzásokra egyébként is hajlamos stúdió a Star Wars-i útra lépve az idén egyből három remake-kel érkezik: a repülő elefántot hamarosan Az oroszlánkirály és Aladdin követi.

A Dumbó annyiban más, mint a többi, hogy nem csak újrázza, de tovább is gondolja az 1941-es eredetit. A beszélő állatokkal, musical- és részegbetéttel tarkított animációs film alig egyórás volt; nem is a története, hanem a bája miatt emlékszünk rá. Úgy végződött, hogy a kiselefánt felülkerekedik félelmén és az őt kinevetőkön, megtanul repülni, és messze földön híressé válik. Jelen dolgozat itt nem ér véget: a hatalmas attrakció felkelti a kapzsi befektetők figyelmét, a sztárrá váló főhős pedig saját képessége rabjává válik – ahhoz, hogy visszataláljon mamájához, azt kell megtanulnia, hogy több ő, mint egy repülő elefánt.

A Dumbó Burton szerzői vallomásának is beillik: a Támad a Mars! és az Ollókezű Edward alkotóját felvásárolja egy gonosz, csak a profittal törődő vállalat és arra kényszeríti, hogy egy, a Disneylandre feltűnően hasonlító szórakoztatóparkban parádézzon. Burton, azaz Dumbó azonban másra vágyik: haza akar találni, oda, ahonnan elindult – ahol az lehet, aki akar, és nem mások érdekét kell szolgálnia. A rendező elmúlt tíz évben rendezett lélektelen borzalmainál a Dumbó egyértelműen jobb, szórakoztatóbb, ötletesebb – attól korábbra, a Nagy Halig vagy az Ed Woodig pedig nincs értelme visszamenni.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.