Egy jelentős film, amely megszólító erővel teszi fel az emberi létezés alapkérdéseit

  • 2018. április 1.

Mikrofilm

Mozi húsvétra: megnéztük a Mária Magdolnát.

Kevés olyan, az evangéliumokon alapuló mű van a filmtörténetben, amely nem azzal foglalkozik, hogy saját, pontosabban az alkotók pozícióját meghatározza az Újszövetség mellett vagy ellenében, hanem gondol is valamit róla, netán gondolkodásra akar serkenteni – és ehhez nem saját, öncélú fantazmagóriákból indul ki, hanem abból a szellemiségből, ami az intézményesített egyházak kétezer éve ellentmondásos tevékenysége dacára is sugárzik Krisztus tanításából. Garth Davis (Oroszlán) filmje, minden hiányossága mellett is, ezek közé tartozik.

Nem meséli el újra és részletesen az ismert történetet,

hanem azokat a csomópontokat ragadja meg a megfeszítéshez, majd a feltámadáshoz vezető úton, amelyek a film cím- és főszereplője spirituális eszmélésének, fejlődésének, lelki újjászületésének leglényegesebb állomásai – szembeállítva mindezt a Messiás férfi követőinek, a későbbi apostoloknak a tanításokat illető teljes értetlenségével. A megrajzolt kép szerint ugyanis mindenki privát vélelmeit vetíti bele az Isten országát ígérő Tanító szavaiba – nemzeti ébredést, saját elgondolás szerinti igazságtételt, a szenvedések haladéktalan megszüntetését, a veszteségek jóvátételét –, s a megváltást kívülről várja. Tökéletes összefoglalása ennek a jeruzsálemi bevonulás jelenete. Az éneklő, ünneplő, zajongó tömegben Máriát leszámítva valójában senki nem Jézusra figyel, hanem saját külön bejáratú mennyországát ünnepelgeti. Ő meg valahol az agora sarkában mond valamit egy értetlenül bámuló főpapnak (mellesleg a film talán legfontosabb mondatait), amit senki nem hall, majd széttöri a beszennyezett oltárt, és földre dobja a kiüresedett szertartás ürügyévé lefokozott Tórát. A helyzetben (és persze saját életében) jelen sem lévő tömeg csak arra lesz figyelmes, hogy a templomszolgák gyorsan lefogják az őrjöngő idegent (hogy is lehetne a kufárokat kiűzni a mindenkori templomból?) – és mindenki legnagyobb megdöbbenésére nem történik meg a remélt, azonnali, ingyenes üdvözülés. A sok heves természetű és saját, mindenki másénál különb igazságától eltelt férfi közt egyedül a magdalai nő érti meg, hogy Isten országát nem kívül kell keresni, sőt nem kell keresni egyáltalán, mert az legbelső, ám megtagadott, elfojtott, követelőző egónknak feláldozott valóságunk maga. Elég könyörületet tanúsítani, amikor másoknak szüksége van rá, elég szolgálni, amikor mások szenvedését az enyhíti. Egy másik kulcsfontosságú jelentben az igét hirdetni elküldött

Péter rohanna a városba szónokolni, ám a vele tartó Mária miatt megállni kényszerül,

mert az asszony számára fontosabb a beszédnél, hogy vizet vigyen egy rómaiak által elpusztított falu haldoklóinak (akiknek megjelenítésében egyértelműen az elmúlt századok megannyi népirtása idéződik meg) s részvéttel segítse át őket a halálba. A szimpatikus rajongóként bemutatott s árulásával az isteni beavatkozást kikényszeríteni akaró Júdás érti meg a legkevésbé azt, ami Mária számára teljességében kibontakozik: Isten remélt országát nem az emberek számára, hanem az emberekben lehet csak megnyitni. Talán ilyen egyszerű a megváltás.

Mária Magdolna – 1. magyar feliratos előzetes

Országos bemutató: 2018. március 29. A MÁRIA MAGDOLNA autentikus és emberi portré a történelem egyik legrejtélyesebb és leginkább félreértett alakjáról. A bibliai életrajzi film a fiatal Mária (Rooney Mara) történetét meséli el, aki a saját útját keresi az életben. Úgy érzi, a kor hierarchiája megfojtja őt, és ezért elhagyja kis halászfaluját és családját, hogy csatlakozzon egy új, radikális társadalmi mozgalomhoz.

A kézenfekvő feminista olvasat csak a történet külső vázát éri el.

Bár ahogy mást, úgy a legelőször Mária által észlelt feltámadást sem érti a továbbra is, máig is csak koncepciókban gondolkodni képes leendő egyházfő, Péter (és minden utóda), míg a férfiakkal egyenrangúnak nem tekintett (sőt, az egyház teljesen alaptalan hagyományában másfél évezreden át egyenesen prostituáltnak tartott) nő képes befogadni a személyesség – a 21. században is mindennél aktuálisabb, mind a vallási, mind a civilizációs kereteket provokatívan szétfeszítő – üzenetét, mégis, a női szenvedéstörténetnél többről van szó. Itt nem lehet nem állást foglalni a szeretet, megbocsátás, megtisztulás szavak valódi értelme tekintetében. A nem csak az evangéliumokból származó, de annak szellemiségét hordozó filmbéli példabeszédekből világosan kirajzolódik az emberlét fundamentuma.

A Mária Magdolna meglehetősen lassú sodrású,

mértéktelenül sok és ilyen mennyiségben dagályosnak ható zenét alkalmazó film.

Nem tudja mellőzni a szenvedés és a könnyek esztétikus bemutatását, a lenyűgözően fenséges természeti képek és a határozott mimikájú, közeliben mutatott arcok váltakozására épülő plánozása kiismerhetővé és egysíkúvá válik, s (ellentétben a főszerepre minden ízében tökéletesen ráhangolódott Rooney Marával) a Joaquin Phoenix által megformált, minden eddiginél hitelesebb, emberibb, valóságosabb, egyszerűbb Jézus sincs megtisztítva egészen a teátrális modorosságoktól. Mégis jelentős mű, amely kudarcos oldalaival együtt is megszólító erővel teszi fel az emberi létezés alapkérdéseit – nem csak elkötelezett keresztények számára. Sőt.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.